پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۱۷۷
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

فکرشهر: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره خبر رسوب ده‌ها میلیون دُز واکسن کرونای ایرانی، عنوان کرد: «تعداد واکسن‌هایی که در ایران تولید شد در مقایسه با مصرف بیشتر بود و تاریخ انقضایش هم گذشت ولی کاش آماری وجود داشت. من به ساخته‌های کشور چین چه از نظر دارو و چه از نظر واکسن خیلی خوشبین نیستم.»

به گزارش فکرشهر، همایون نجف‌آبادی به «انتخاب» گفت: «عربستان اگر بخواهد از طرف علمی پیش برود بالطبع سازمان بهداشت جهانی نظرش معتبر و محکم است ولی آنچه به صورت تجربی و عینی ثابت شده، این است که واکسن‌های تولید داخل توانست کرونا را در ایران کنترل کند.»

عربستان دستورالعمل خود را درباره واکسن کرونا و واکسن‌های مورد تاییدش را اعلام کرده است.  بر اساس آنچه معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفته است، در صورتیکه زائران هر یک از این واکسن‌ها را تزریق کرده باشند، با کارت واکسیناسیون از نظر دولت سعودی قابل قبول است. اما تنها سه نوع واکسن سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران تزریق شده، مورد تایید عربستان است. هنوز مقامات مربوطه واکنشی نسبت به اینکه تکلیف افرادی که واکسن‌های تولید داخل را تزریق کرده‌اند، چیست؟

در این باره با همایون نجف‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفت و گو نشسته‌ایم. مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای نجف‌آبادی، عربستان فهرست واکسن‌های مورد تاییدش را اعلام کرده است و در این فهرست واکسن‌های ایرانی مورد تایید این کشور نیست. نظر شما در این باره چیست؟

دو فکر پشت این مسئله است. اگر از زاویه مثبت نگاه کنیم این است که عربستان بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن‌ها نظر داده، عمل کرده است. از طرف دیگر روابط ایران و عربستان روابط خوبی نبوده است. بنابراین تمایلش این است که تعداد زوار ایرانی خیلی کمتر باشد یا حتی به صفر برسد. بالاخره می‌خواهد یک شرطی بگذارد که زائران ایرانی وارد عربستان نشوند؛ به همین دلیل ما می‌توانیم از جهت منفی به آن نگاه کنیم و آن را مسئله عدم تمایل عربستان برای ورود زوار ایرانی تلقی کنیم.

*یعنی به نظر شما بحث عدم تایید واکسن‌های داخلی توسط سازمان بهداشت جهانی، تعیین کننده این تصمیم نبوده است؟

عربستان اگر بخواهد از طرف علمی پیش برود بالطبع سازمان بهداشت جهانی نظرش معتبر و محکم است ولی آنچه به صورت تجربی و عینی ثابت شده، این است که واکسن‌های تولید داخل توانست کرونا را در ایران کنترل کند. تعداد مبتلایان بسیار کم و شهرهای قرمز به صفر رسیده است. آن تعداد فوتی‌های اندکی هم که الان داریم معمولا یا افراد سالمند و دارای بیمارهای زمینه‌ای هستند یا کسانی هستند که واکسن نزده‌اند. احتمال دارد کشور دیگری هم باشد که رابطه خوبی با عربستان داشته و شرایطش مشابه کشور ما باشد ولی شاید عربستان ورود زائرین آن کشور را قبول کند. روی این حساب می‌گویم که در عربستان تمایلی برای ورود زائران ایرانی نمی‌بینم.

*البته استقبال از واکسن‌های داخلی کمتر از واکسن‌های وارداتی بود.

چرا استقبال نشده باشد؟ واکسن‌هایی که تولید داخل بودند، بهتر از سینوفارم عمل کردند.

*چندی پیش یکی از رسانه ها از رسوب میلیون‌ها دوز واکسن تولیدی شرکت‌های داخلی ایران خبر داد که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک است و از سویی نه خواهان داخلی دارد و نه مشتری خارجی.

تعداد واکسن‌هایی که در ایران تولید شد در مقایسه با مصرف بیشتر بود و تاریخ انقضایش هم گذشت ولی کاش آماری وجود داشت. آنچه عینی دیدم این است که واکسن‌های پاستوکوک، اسپایکوژن تزریق کردند، تاثیر خیلی بهتر و عالی‌تر از سینوفارم بر افراد گذاشته است. به باور من حتی واکسن برکت هم کیفیتش از سینوفارم بهتر بود. من به ساخته‌های کشور چین چه از نظر دارو و چه از نظر واکسن خیلی خوشبین نیستم. تولیدات داخلی ما بهتر از چین است. تجربه ما هم از این مسائل گواه این مدعاست.

*با این وجود، چرا این واکسن‌ها اساسا از چین وارد شد؟

تنها منبعی که به ما واکسن می‌فروخت چین بود، بقیه فقط شعار بود.

*تکلیف افرادی که واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند و قصد سفر به عربستان دارند، چه می‌شود؟

من نمی‌توانم در این مورد نظر دهم. این مسئله به وزارت امور خارجه ربط دارد و این وزارتخانه باید رایزنی‌های مربوطه را انجام دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر