سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۲۸۲
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۷

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: در نشست شورای اداری که برای بررسی وضعیت آب در دشتستان با حضور مسوولین شهرستان و مدیرعامل آبفا و مدیر آب منطقه استان بوشهر در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، موارد مختلفی مطرح شد که از جمله مهم ترین آن ها، اظهارات رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان درباره آلودگی های گسترده آب در این شهرستان بود تا جایی که وی گفت اگر به این مسایل رسیدگی نشود، چاره ای جز شکایت قضایی باقی نمی ماند. 

به گزارش «فکرشهر»، سرپرست فرمانداری دشتستان در این جلسه گفت: نواقصات و کمبودهای زیادی در زمینه آب در شهرستان داریم که جز با همکاری و کار جهادی این مشکلات رفع نخواهد شد.

صادق بوستانی افزود: در بحث آلودگی آب باید با قید فوریت و به طور جدی مشکلات پیگیری شود چون سلامت مردم است و من این موضوع را مکتوب به استاندار هم خواهم رساند.

وی مقابله با برداشت غیرمجاز آب را از مهمترین کارها در دشتستان عنوان کرد و افزود: در این زمان که با کمبود آب مواجه هستیم باید با مدیریت بهینه و صحیح، از تنش آبی جلوگیری کنیم.

بوستانی اضافه کرد: برای رفع کمبودها و نواقصات به بودجه نیاز است که حتما از جاهای مختلف پیگیری های لازم برای بودجه را انجام خواهم داد.

سرپرست فرمانداری دشتستان فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب را لازم دانست و گفت: برای تکمیل سد دالکی و سایر سدهای شهرستان که نقش اساسی در زندگی مردم شهرستان دارند باید تلاش مضاعف انجام داد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در هر شبانه روز نود هزار مترمکعب آب در دشتستان توزیع می‌شود و سرانه میانگین مصرفی هر نفر در این شهرستان ۴۰۰ لیتر آب است در حالی که سرانه تعیین شده کشور ۱۵۰ لیتر برای هر نفر است.

ابوالحسن عالی افزود: افزایش تولید و تامین آب برای دشتستان را در برنامه داریم که این کار را با آب شیرین کن های وحدتیه که بزودی وارد مدار می‌شود، آبشیرین کن برازجان که هفده هزار مترمکعبی است و پنج هزار مترمکعب آن وارد مدار شده و آبشیرین کن آبپخش که روند احداث آن تعطیل شده بود و مجددا کار آن آغاز شده است و هشت هزار و پانصد مترمکعبی است، انجام دهیم.

وی ادامه داد: برنامه داریم با راهکار ترمیم، تکمیل و اجرای خط انتقال آب میزان آب را از نود هزار مترمکعب فعلی ورودی به شهرستان به ۱۲۵ هزار مترمکعب برسانیم که مهمترین کار را در بخش ارم و بوشکان انجام خواهیم داد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: مخزن پنج هزار مترمکعبی برازجان نیز پیمانکار آن مشخص شده و بزودی کار ساخت آن آغاز خواهد شد.

عالی در ادامه گفت: در مجموع پروژه های آبی شهرستان دشتستان که آبفا در دستور کار دارد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره مجدد به مصرف بالای آب در شهرستان افزود: موضوعی که از همه مردم تقاضا دارم آن را انجام دهند این است که سرانه مصرف بالاست و بالاترین آمار انشعابات غیرمجاز سطح استان در این شهرستان است.

عالی اضافه کرد: آب با زحمت فراوان و از جاهای مختلف تامین می‌شود و کار بسیار سخت و گرانی است و در این سال هایی که در بارش مشکل داریم ما را تحت فشار قرار می‌دهد که جا دارد مردم رعایت کنند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: در بحث انشعابات غیرمجاز مثلاً در بخش سعدآباد ما ورود کرده ایم و دیدیم افرادی انشعاب غیرمجاز گرفته و با آن تنباکو کاشته اند و مزرعه داری می کنند و یا باغ لیمو خود را آبیاری می‌کنند.

عالی در پایان گفت: در یکماه گذشته ما هفت هزار مترمکعب آب به سهمیه آب شهرستان دشتستان اضافه کرده ایم که تقریبا شامل همه بخش ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر عنوان داشت: در شهرستان دشتستان اقداماتی در سال های گذشته انجام شده که از آنها می‌توان به ساخت سد رییس علی دلواری برای شرب و کشاورزی، سد تنگ ارم برای تامین آب شرب آن منطقه و سد ارغون در کلمه بخش بوشکان اشاره کرد.

علی محمدی ادامه داد: بیشترین تعداد مصوبات در سفر ریاست‌جمهوری در بخش آب و از آن نیز بیشترین مبلغ اعتبارات که حدود ۷۲ درصد اعتبارات است برای شهرستان دشتستان بوده است و تخصیص اعتبار زیادی از آن انجام شده و جهش خوبی نیز صورت گرفته است و اگر تخصیص اعتبار ۱۴۰۱ انجام شود کارهای خوبی صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: با اعتبارات خوبی که برای سددالکی در نظر گرفته شد پیمانکار مجددا شروع به کار کرد و الان ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: نود درصد آب تجدیدپذیر شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تقریبا تمام دشت های منطقه بحرانی و ممنوعه شده است و در بخش هایی خصوصا ارم شاهد فرونشست زمین هستیم.

محمدی با عنوان این که باید با اصلاح آبیاری کشاورزی مقداری از کمبودها را جبران کرد تا وضع بدتر از این نشود، ادامه داد: سد دهرود درخواست مردم در سفر ریاست‌جمهوری بود که مطالعه آن را تکمیل و به سازمان برنامه و بودجه داده ایم که هر وقت بودجه آن تامین شد کلنگ زنی را انجام می‌دهیم.

امام جمعه برازجان در این نشست گفت: ان شااله که بتوانیم رمضان های آینده را هم درک کنیم و امسال رمضان آخر ما نباشد.

حجت الاسلام حسن مصلح ادامه داد: مسئله کمبود آب بسیار جدی است و باید مدیریت شود تا به مشکل برنخوریم.

وی افزود: مسوولین تلاش کنند تا مشکلی طی تابستان در مسئله آب پیش نیاید.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: وضعیت آب شهرستان دشتستان کمبود که دارد هیچ مشکل آلودگی شیمیایی هم دارد و در جاهایی دو برابر حد استاندارد آلودگی را مردم تحمل کرده و مصرف می‌کنند و آب آنها املاح بالایی دارد.

ماریا خویش دوست ادامه داد: درباره آلودگی آب ما شرمنده مردم هستیم و این مسئله را به همه نهادهای مربوطه هم اعلام داشته و اعلام کرده ام و راهی جز شکایت دادگاهی برای ما باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: به طور مثال منبع آب یکی از روستاها در آن کرم زالو پیدا شده است و برای رفع مشکلات اگر مسائل مالی در بین است هیچ اشکالی ندارد انسان از خیرین و سایر نهادها درخواست کمک کند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: هفت روستا از روستاهای بخش ارم دچار بحران آب و آلودگی هستند که در جلسات آب شهرستان آن را اعلام هم کرده ایم.

خویش دوست اضافه کرد: وحدتیه و روستاهای اطراف آن در سال ۱۴۰۰ هیچ روزی آب سالم نداشته اند و تمام سال آب آلوده بوده و مدارک آن نیز در بهداشت و درمان موجود است.

وی در انتها گفت: ۱۲ روستا وجود دارد هر وقت اعلام می‌کنیم مشکل آلودگی دارند هیچ کس مسوولیت ان ها را متقبل نمی شود و می‌گویند که این روستاها متولی ندارند و ۳۱ روستا در دشتستان داریم که در این دوران لوله کشی آب ندارند.

نماینده شوراهای اسلامی گفت: همه ساله مردم شهرستان مشکل آب در زمینه شرب و کشاورزی دارند و باید فکری کرد تا دچار مشکل نشوند.

سیدمحمد حسینی در ادامه مصداق هایی از پروژه های آبی شهرستان در شهرها و روستاها که معطل مانده و کار نشده یا احتیاج است احداث شود را عنوان داشت.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر