پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۳۲۲
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

فکرشهر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سیب، تعداد ۹۶۶ نفر در این شهرستان مبتلا به آسم هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه روز دوشنبه به نقل از هاجر عوض پور افزود: باتوجه به شیوع بالای آسم در دنیا و افزایش روزافزون این بیماری ، اولین سه‌شنبه ماه می میلادی به‌ منظور افزایش دانش عمومی نسبت به عوامل خطر، برنامه‌ ریزی و همکاری در جهت پیشگیری و کنترل آن ،  روز جهانی آسم نامگذاری شده است.

وی اظهارداشت: آسم یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است که در آن بیمار به‌ طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه سینه می‌شود و حتی  ممکـن اسـت هرچند که  همه این علائم را با هـم نداشـته باشـد.

عوض پور گفت: علت اصلی این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات نشان داده  کـه ترکیبی از عوامل ارثی (ژنتیکی) و محیطـی در بـروز آن  نقـش دارند.

وی افزود: وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینـی و آلـرژی غـذایی در اعـضای خانواده (دارای  استعداد آلرژی)، احتمـال بـروز آسـم را در سایر افراد خانواده افزایش می‌دهد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اضافه کرد: مواجهه با برخی عوامل محیطی همچون دود سیگار و اسپند یا آتش، آلودگی هوا، آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس‌های شـغلی نظیـر کارگران لاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، چوب‌بری و  نانوایی می‌تواند منجـر به بروز آسم شود.

وی اظهارداشت: عفونت‌های ویروسی مختلف مانند سرماخوردگی و  آنفلوانزا ، عوامــل حساسیت‌زای استنشاقی چون گـرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها، گردوخاک، پــر، مــو یــا پوســت حیوانات، هیره (مایت) موجود در گرد و خاک خانه‌ها، سوسک و انواع حشرات، تغییرات آب و هوایی به‌ خصوص هوای سرد و خشک از عوامل اصلی ایجاد آسم هستند.

به گفته این کارشناس، بوهای تند نظیر بوی عطر و ادوکلن، تغییرات هیجانی شدید نظیر گریه کردن، خندیدن شدید، استرس، مواد افزودنی در غذاها و آلرژی‌های غذایی به‌ ویژه در کودکان، مصرف غذاهای آماده،  تغذیه نکردن با شیر مادر، کمبود ویتامین دی، چاقی و کم‌تحرکی، آلودگی هوا در اثر دود اگزوز و کارخانجات و یا ریزگردها، عوامل شیمیایی موجود در محل کار از دیگر علت‌های ایجاد آسم در افراد است.

عوض پور ادامه داد: مصرف برخی داروها همچون بعـضی از مسکن‌ها نظیر آسـپرین، ایبـوپروفن، استامینوفن، مفنامیک اسید و حتی برخی از قطره‌های دارویی چشمی، وزن پایین موقع تولد و سن کم مادر، زایمان به روش سزارین، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها بخصوص در سال‌های اول زندگی ، ورزش و فعالیت فیزیکی، تماس مادر در دوران بارداری با دود سیگار از دیگر عوامل مهم‌ بروز آسم هستند.

وی در خصوص شایع‌ترین علائم آسم اظهارداشت: سرفه بیمـاران آسـمی بطور معمول خـشک و اغلـب در اواسط و آخر شب و اوایل صبح و یا هنگام ورزش و یا مواجهه با محرک‌ها بدتر می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت:  اگر سرفه فرد بـیش از ۴ هفتـه ادامـه یابد ، باید از نظر ابتلا به آسم مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل ایـن بیمـاری، پرهیـز از عوامـل محرکـی است که موجب تحریک راه‌های هوایی و بروز التهـاب و واکـنش در آن‌ها می‌شوند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: داشتن آسم به این معنی نیست که نباید ورزش کنید و  راه‌های درمانی می‌تواند از حمله این بیماری در حین فعالیت جلوگیری  و علائم را کنترل کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه ورزش منظم می‌تواند قلب و شش‌ها را قوی کند ،باعث می‌شود علائم این بیماری از بین برود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر