شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۳۲۶
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

فکرشهر: مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر گفت: رعایت الزامات زیست محیطی در اجرای پروژه های عمرانی ضروری است و نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محسن فنی اصل روز دوشنبه در بازدید از پروژه رها شده احداث پیست قایقرانی استان بوشهر افزود: این درحالی است که تاخیر در اظهار نظر مراجع ذیربط نسبت به رعایت این الزامات و صدور مجوزهای لازم نباید بلاتکلیفی یا رها شدن پروژه ها را فراهم سازد.

وی اظهار کرد: توجه به الزامات زیست محیطی در اجرای پروژه‌های عمرانی از محورهای توسعه پایدار و  مورد تاکید  است.

فنی اصل ادامه داد: در زمان حاضر این پروژه عمرانی مهم با وجود برطرف شدن دغدغه ها و تامین ملاحظات زیست محیطی آن با اصلاحات صورت پذیرفته، به دلیل تاخیر در صدور برخی مجوزها  نزدیک به پنج سال است که بلاتکلیف مانده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر گفت: هر گونه ترک فعل مسئولان که منجر به تاخیر یا تعلل غیر موجه در اجرای پروژه ها شود  در رصد همکاران این دیوان قرار دارد.

در این بازدید با ارائه راهکارهای قانونی مقرر شد با پیگیری مکاتبات صورت گرفته با سازمان محیط زیست کشور از سوی مدیرکل محیط زیست استان و نیز سرعت بخشی در تکمیل اقدامات قانونی لازم در پدید آوری طرح های دولتی از سوی مدیرکل ورزش و جوانان، گزارش نتایج حاصل برای بررسی به دیوان محاسبات ارائه شود.

محل اجرای پیست بین‌المللی قایقرانی در بوشهر تالاب سلطانی انتخاب شده بود که در ابتدای استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست در اواخر سال ۹۹ مشخص شد که با رویشگاه حرا تداخل و پروژه نیاز به  استحصال دارد و باعث تخریب تالاب است، طوریکه حدود ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد.

سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون حفاظت تالاب‌ها با این پروژه مخالفت کرد و خواستار تغییر محل احداث پیست در همان منطقه و خارج از تالاب شد که اداره کل ورزش و جوانان با تغییر محل و جابه جایی محل احداث به خارج از تالاب مخالفت و خواستار اجرای طرح در همان محل شد.

پس از پیگیری‌ها و اصرار بر اجرای پروژه گزارش ارزیابی زیست محیطی با ارائه راهکارهای کاهش اثرات تدوین و اصلاح شد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر  گزارش را به معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد.

در این زمینه به طور مجدد به دلیل استحصال و تخریب تالاب مخالفت شد و از آنجا که هر گونه استحصال در دریا و خوریات  وفق قوانین و مقررات نیازمند دریافت مجوز از هیات وزیران است پرونده به کمیسیون امور زیربنایی دولت (دولت قبل) ارسال شد که تاکنون مجوز لازم از کمیسیون امور زیر بنایی اعلام و صادر نشده است.

با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن وفق اصل پنجاهم قانون اساسی، هر پروژه‌ای باید قبل از شروع، مجوزهای لازم را دریافت و تسریع در روند دریافت مجوز و ارائه راهکارهای کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست ناشی از پروژه بر عهده ارگان یا شخص متقاضی است.

پروژه احداث پیست بین المللی قایقرانی استان بوشهر با وجود اینکه پنج سال پیش توسط وزیر سابق ورزش و جوانان کلنگ زنی شده اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر