جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۶۶۲
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

فکرشهر: شهرستان ساحلی گناوه با برخورداری از توانمندی‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری نیازمند زیر ساخت اولیه دسترسی به سیستم حمل نقل عمومی هوایی است که با وجود فراهم شدن زمین آن تاکنون محروم مانده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شهرستان ساحلی گناوه با ۲ بندر ( گناوه و ریگ) و نزدیکی آن به بندر دیلم به دلیل نداشتن خط ریلی و هوایی که امروزه جز جدایی ناپذیر توسعه تجاری و گردشگری هر منطقه محسوب می‌شود  از پیشرفت لازم عقب مانده است و جزو مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود.

بندرگناوه با برخورداری از توانمندی‌های اقتصادی و گردشگری نیازمند زیر ساخت اولیه دسترسی به سیستم حمل نقل عمومی هوایی است اما سال‌ها است با وجود زمین مناسب و کارشناسی شده و خواست مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی این منطقه که در قالب تومارهای متعدد و پیگیری‌های مسئولان این شهرستان برای فعال شدن فرودگاه گناوه اما همچنان این درخواست آنان بلاتکلیف روی کاغذ مانده است و مردم همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت این زیرساخت مهم توسعه ای هستند.

شهرستان گناوه باتوجه به نزدیک بودن به استان‌های خوزستان و فارس،  موقعیت تجاری و گردشگری، وجود تأسیسات و شرکت‌های مهم نفتی، نزدیک بودن به بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارگ، مخازن ذخیره ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت خام، نیروگاه سیکل ترکیبی، برنامه و طرح‌های مهم اقتصادی از جمله منظقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر که قرار است در آینده نزدیک اجرا شود، ضرورت ایجاد فرودگاه و گنجایش سرمایه‌گذاری کلان در زمینه ایجاد یک مجموعه فعال فرودگاهی را دارد.

طرح مطالعاتی فرودگاه بندرگناوه در ابتدای دهه ۱۳۵۰ و در زمان پهلوی انجام و سپس فنس کشی و تسطیح زمین آن اجرایی و حتی در سال ۱۳۵۴ اولین پرواز از فرودگاه شیراز به گناوه انجام شد.

پس از رهاشدن زمین این فرودگاه، در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ از ساختمان های این مکان که اکنون اثری از آنها نیست استفاده‌های متعددی ازجمله نگهداری لوله‌های شبکه آبرسانی و استقرار جهاد سازندگی شد و سپس در سال ۱۳۶۳ سازمان هواپیمایی کشور تابلویی به نام خود در این زمین نصب کرد اما خبری از پرواز و فرودگاه نشد.

 توسعه زیر ساخت‌ها در گناوه اگر امروز نادیده گرفته و در بی‌تفاوتی‌ها فراموش شود،  ظلمی در حق آیندگان است و  قدر مسلم اینکه گناوه اولین فرودگاه را در استان بوشهر داشته و اکنون نیز زمین و سندهای مالکیتی آن موجود است، باید به ساخت آن اقدام شود.

مردم گناوه‌ امیدوارند وضعیت بلاتکلیفی فرودگاه گناوه که بیش از نیم قرن تنها اسم آن ورد زبان ها است و بدون اینکه مزایا و فواید اثربخشی برای این منطقه داشته باشد، به سرانجام برسد.

 اهمیت فرودگاه گناوه برای مردم این شهرستان به گونه ای است که یکی از خبرنگاران گناوه ای در نشست خبری استاندار بوشهر در خصوص شایعاتی مبنی بر اختصاص زمین فرودگاه گناوه به پروژه نهضت ملی جهش تولید مسکن خواستار پاسخ نماینده عالی دولت در این زمینه شد که استاندار پاسخ داد: در مورد اختصاص این زمین برای احداث واحدهای مسکونی نهضت ملی جهش تولید مسکن موضوع هایی مطرح بوده است، اما هنوز  نپذیرفته ایم که توجیه اقتصادی ندارد و تاکنون با همین استدلال دست نگه داشته ایم.

احمد محمدی زاده گفت: سعی کرده ایم زمین مورد نیاز پروژه نهضت ملی جهش تولید مسکن را در دیگر نقاط تعریف کنیم و اگر این پروژه در گناوه با مشکل مواجه شود آن زمان موضوع بررسی زمین فرودگاه در دستور کار قرار می گیرد .

به باور فعالان اجتماعی این پاسخ  استاندار در مورد فرودگاه گناوه بیانگر نگاه ویژه وی به این شهرستان در سپهر اقتصادی استان و کشور دارد.

رئیس انجمن مردم نهاد راه روشن گناوه و یکی از فعالان اجتماعی گفت: حفظ امتیاز، احداث و راه اندازی فرودگاه گناوه خواسته عامه مردم و فعالان اجتماعی و اقتصادی این شهرستان به عنوان قطب تجاری و گردشگری جنوب کشور است.

محمدرضا حسینی به تاریخچه ای از سوابق فرودگاه گناوه اشاره کرد و اظهارداشت: زمین فرودگاه گناوه که سابقه ۵۰ ساله دارد، خریداری و فنس کشی شد و  حتی ساختمان آن آماده بود و در شمار  فرودگاه‌های کشور به‌عنوان فرودگاه درجه ۳ ثبت شده است.

وی اظهارکرد:  زمین این فرودگاه درهر کجای کشور بود، اکنون فرودگاه آن فعال و قابل استفاده بود اما این مهم تاکنون در گناوه بلاتکلیف و وضعیت آن نامشخص است.

این فعال اجتماعی گفت: راه اندازی فرودگاه آرزوی دیرینه مردم گناوه است و باتوجه به اینکه سالانه میلیون ها نفر از سراسر ایران به این شهرستان مسافرت می کنند، درصورت دارابودن فرودگاه، حمل ونقل آسان و راحت و سریع انجام می شود و  وضعیت گردشگری و تجاری توسعه و ارتقا می یابد.

حسینی ادامه داد: از فرودگاه بجز کارکرد مسافربری می توان استفاده های دیگری نظیر باربری، آموزشی و پروازهای امدادی کرد.

 فعال اقتصادی گناوه گفت: امروز فرودگاه وحمل و نقل هوایی از زیر ساخت های توسعه است و در توسعه  صنعت گردشگری  و تجارت از اولویت های اساسی در هر کشوری برخوردار است.

غلامحسین ویسی افزود: با احداث فرودگاه در گناوه علاوه بر اینکه هزاران نفر مشغول به کار و اشتغال نو ایجاد می شود، سرمایه گذاران برای آمد وشد به گناوه و سرمایه گذاری دست به کار خواهند شد.

این فعال اقتصادی افزود: احداث فرودگاه برای تجار گناوه ای برای سفر به کشورهای آسیایی دارای اقتصاد و تجارت قوی و مسافرت به اروپا و هر کجای دنیا  از الزامات اساسی است که امیدواریم محقق شود.

وی اظهارداشت: باتوجه به صحبت هایی که در چندروز اخیر مبنی بر اینکه  فرودگاه برای گناوه توجیه اقتصادی ندارد و تبدیل آن به  احداث پروژه نهضت ملی جهش تولید مسکن، جای تاسف و تعجب دارد.

ویسی بیان کرد: اگر مسئولان و متولیان قصد راه اندازی نهضت ملی مسکن در این بندر دارند در اطراف زمین های منطقه گشویی و چندین نقطه دیگر زمین ارزان قیمت بدون اینکه  آسیبی به شخصیت حقوقی زمین فرودگاه وارد کند، فراهم خواهد شد.

 این فعال اقتصادی به مهم ترین مزایای احداث فرودگاه در گناوه اشاره کرد و گفت: پیشرفت گمرک، افزایش سرعت ترانزیت کالا، رونق گردشگری، جذب سرمایه گذار، عقد قرارداد با شرکت های نفت و گاز برای جابه جایی کارکنان ، توسعه و پیشرفت تجارت، استارتاپ و مشاغل نوین و فروش غیر حضوری از مزایای احداث فرودگاه در این بندر است.

دیگر فعال اقتصادی گناوه گفت: چرا استان فارس با ۹ فرودگاه فعال(سه تا بین المللی) و یکی هم در حال ساخت (آباده) و استان خوزستان با هشت فرودگاه فعال و قم با چندین فرودگاه در دست ساخت توجیه اقتصادی دارد ولی گناوه در جوار کشورهای عربی و خلیج فارس توجیه ندارد؟

امیر خدری افزود: حدود دهه پیش در شهرستان گناوه، به دلیل اهمیت بالای نقل و انتقالات به این شهرستان، قطعه زمینی به مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار برای احداث فرودگاه به این موضوع اختصاص داده‌شد که با وجود مسائل مختلف همچنان وجودش اهمیت بسزایی دارد.

به گفته این فعال اقتصادی، گذر زمان و پیشرفت زیرساخت‌هایی که مکمل یکدیگر هستند و افزایش نیازمندی‌ شهرهایی نظیر بندرگناوه با این پتانسیل بالا، بر لزوم احداث فرودگاه در گناوه افزوده‌ شده است.

وی بیان کرد:  وجود فرودگاه در این شهرستان که از هر نظر می‌تواند قطب گردشگری برای توریست‌های داخلی و خارجی باشد، اهمیت بالایی داشته و رونق را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

خدری می گوید: بندرگناوه باقدمتی ۱۵۰۰ساله که به دبی ایران معروف شده ، بهره مند شدن از یک فرودگاه توقع زیادی نیست.

یکی دیگر از فعالان اجتماعی گناوه گفت: طرح ایجاد فرودگاه در این بندر  قبل از پیروزی انقلاب مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور قرار گرفته بود و ساکنان آن  تاکنون از این ملک اختصاصی حفاظت و نگهداری می کنند  به امید اینکه شاهد راه اندازی آن باشند.

ضرغام خرمی افزود:  بندرگناوه دارای موقعیت بالقوه گردشگری است و از لحاظ جغرافیایی دارای امتیازات بسیار بالایی است و ایجاد این زیر ساخت می تواند در آسان تر شدن رفت و آمد و گردشگری داخلی و خارجی کمک بسیار کند.

این فعال اجتماعی گفت: هر چند گناوه تا رسیدن به شهر فرودگاهی فاصله دارد اما  اتخاذ تصمیم‌های خلاف انتظار باعث تزریق  ناامیدی در جامعه و خسارت جبران ناپذیر خواهد بود.

وی بیان کرد: مردم گناوه، استاندار بوشهر را فردی دلسوز با نیت خیر می دانند و با توجه به حس مسولیت پذیری که در ایشان سراغ دارند، مطمئن هستند، نخواهند گذاشت که سیاست های غلط مدیریتی در شهر گناوه تکرار شود.

خرمی به مزیت های احداث فرودگاه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در این راستا می توان به  حضور پزشکان حاذق و مجرب پروازی نام برد که با توجه به نبود فرودگاه در گناوه، همیشه این شهرستان از داشتن پزشکی توانمند محروم بوده است.

وی اظهارداشت:  احداث فرودگاه گناوه علاوه بر رونق اقتصادی باعث رونق گردشگری و جذب سرمایه‌گذار می شود و به معنای بهتر، شهرستان گناوه با پیشرفتی غیر قابل تصور گام برخواهد داشت.

این فعال اجتماعی ادامه داد: با  تاسیس فرودگاه، شرکت‌های نفت و گاز را  برای انتقال و جابه جایی کارکنانشان آسوده می‌کند و به همین سبب، به عقد قراردادهای مختلف روی می‌آورند که در نهایت ثمره‌اش به مردم گناوه خواهد رسید.

در نهایت باید گفت که تاسیس فرودگاه بنا به دلایل فوق و دلایل بی شمار دیگری که وجود دارد و مسئولان این را خوب می‌دانند اقدامی موثر برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی شهرستان گناوه، استان بوشهر و کشور است.

مردم این دیار از دولت انقلابی آیت الله رئیسی، استاندار بوشهر و نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی توقع و انتظار دارند برای تحقق خواست مردم و منافع عمومی، موضوع فرودگاه را حل کرده و  به مرحله‌ اجرایی برسانند.

 انتظار و چشم امید مردم محروم گناوه از سردار محمدی زاده این است که به عنوان استاندار بوشهر  و نماینده مردم این دیار آرزوی دیرینه مردم گناوه را که راه اندازی فرودگاه است، تحقق بخشد.

فرماندار گناوه در درباره شایعاتی که در زمینه فروش  و تغییر زمین فرودگاه این شهرستان مطرح شده است را رد کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به موقعیت خاص این شهرستان، احداث فرودگاه از جنبه های مختلف به عنوان یک زیرساخت مهم برای رونق بیشتر در امر تجارت و گردشگری  ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای این منطقه حایز اهمیت است.

محمدتقی صفری افزود: نگاه بلندی برای پیشرفت گناوه در آینده داریم و برای توسعه این بندر زیرساخت هایی نظیر فرودگاه ضرورت دارد تا با فعال شدن آن شاهد توسعه و آبادانی این منطقه باشیم.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه مردم این منطقه بیشتر در زمینه تجارت فعالیت دارند، فرودگاه می تواند تاثیرگذار خوبی برای توسعه و رشد اقتصاد مردم این منطقه باشد.

فرماندار گناوه گفت: با پیگیری‌های استاندار بوشهر و  هماهنگی های لازم در این استان و مرکز کشور به دنبال این هستیم تا زمین یادشده را برای احداث فرودگاه آماده کنیم.

وی بیان کرد: مردم این شهرستان مطمئن باشند هیچ گونه واگذاری، فروش و تغییری در زمین فرودگاه این شهر ایجاد نخواهد شد و بنا به خواست آنها پیگیر فعال شدن آن هستیم و  زمین مورد نیاز برای مسکن مردم گناوه پیش بینی شده است و هیچ جای نگرانی نیست.

 
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر