جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای پوشش و لباس های بومی و محلی در کشور گفت: بسیاری از اقوام در ایران اسلامی پوشش و لباس خاص خود را حفظ کرده اند و چه عیبی دارد که بانوی ایرانی با لباس محلی منطقه خود در محل کار حاضر شود.
کد خبر: ۱۱۳۳۱
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۵

فکرشهر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای پوشش و لباس های بومی و محلی در کشور گفت: بسیاری از اقوام در ایران اسلامی پوشش و لباس خاص خود را حفظ کرده اند و چه عیبی دارد که بانوی ایرانی با لباس محلی منطقه خود در محل کار حاضر شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، جوانشیر کدخداپور سه شنبه در آیین گشایش نخستین جشنواره ملی علمی تخصصی شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی و تزیینات روی آن در شیراز افزود: برخی مورخان جهان، ریشه حجاب در دنیا را در فرهنگ ایران می دانند که این حجاب و پوشش متناسب با نوع زندگی، کار و شغل در مناطق مختلف متفاوت بوده اما این ویژگی را داشته که با برهنگی همراه نبوده است.

\n\n

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اظهار کرد: با وجود برخورداری ملت ایران از سابقه تاریخی، قدمت و ریشه در حوزه لباس و فرهنگ، متاسفانه گاه لباس های بر تن افراد خودنمایی می کند که زیبنده فرزندان این ملت با فرهنگ نیست و البته دلیل آن این است که ما لباس مناسب و الگو را به جوان خود معرفی نکرده ایم.

\n\n

وی با یادآوری فرمایش های مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه گفت: نخستین گام در مسیر اجرای این رهنمودها، پوشش و لباس است و از این رو اقدام اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس و بخش خصوصی در برگزاری نخستین جشنواره شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی در خور قدردانی است.

\n\n

کدخداپور گفت: هزینه های این جشنواره را شرکت کنندگان در آن و بخش خصوصی پرداخت کرده اند که نشان می دهد عزم بخش خصوصی در اجرای رهنمودهای رهبری در حوزه سبک زندگی از ما دولتی ها قوی تر بوده است.

\n\n

وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و بخش خصوصی را در برگزاری این جشنواره یاری نکرده است، گفت: این جای گلایه دارد که ما دولتی هایی که دم از ولایت و اطاعت از رهبری می زنیم از کنار این جشنواره که مبین پیام رهبری است گذشته ایم.

\n\n

در حاشیه این جشنواره، دبیر نخستین جشنواره تخصصی شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: مدرسان پوشاک ایلات و اقوام مختلف برای آموزش دوخت این لباس های بومی و سنتی به شیراز آمده اند تا پوشاک ایلات و اقوام ایران را از خطر منسوخ شدن نجات بخشند.

\n\n

پروین باغبانباشی اظهار کرد: هر یک از مدرسان در دوره های آموزشی این جشنواره که تا 17 اردیبهشت ادامه می یابد، اطلاعات خود در زمینه جنس، رنگ، تزیینات و قطعات پوشاک ایلات با نام و گویش محلی بیان می کنند.

\n\n

رییس انجمن صنفی موسسان آموزشگاه های آزاد طراحی دوخت و صنایع دستی شیراز و حومه گفت: گروهی از بخش پژوهش سازمان فنی و حرفه ای کشور برای استانداردسازی محتوای آموزش ها از مطالب مطرح شده در کلاس های آموزشی به شیراز سفر کرده اند.

\n\n

همچنین به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس، در مجموع 231 نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده اند.

\n\n

مرتضی مبرایی با بیان اینکه تعداد مدرسان کلاس های آموزشی 44 نفر از استان های کردستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، بوشهر، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس هستند، افزود: تعداد شرکت کنندگان در کلاس های آموزشی 137 نفر هستند و دوره های آموزشی در 15 گروه برنامه ریزی شده است.

\n\n

همزمان با برگزاری این جشنواره، نمایشگاهی از پوشاک و لباس های محلی ایران اسلامی به مدت سه روز تا پنجشنبه هفدهم اردیبهشت ماه در اردوگاه شهید ربانی شیراز برپا شده و پذیرای علاقه مندان است.

\n\n

منبع:ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر