چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۴۳۲
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۳

فکرشهر: حوزه روابط عمومی در هر سازمانی به عنوان مهم‌ترین حلقه ارتباطی بین مردم و سازمان ها محسوب می‌شود اما کم اهمیت شمردن این بخش مهم سازمانی حساس در گناوه سبب می شود تا به این حوزه تنها به موارد خاصی در حد تشریفات نگریسته شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، با توجه به گستردگی فعالیت رسانه های جمعی و دنیای مجازی امروزه بیشتر مردم از آخرین رویدادهای جهانی مطلع هستند، بر این اساس اگر مسئولان  روابط عمومی ها نتوانند اطلاع رسانی درستی از عملکردهای سازمان ها و در کنار آن مشکلات مردمی داشته باشند، شاهد انزوای این چنین سازمان‌هایی خواهیم بود.

روابط عمومی در هر سازمان و نهادی باید با قوانین تاثیرگذار بر فعالیت‌های آن سازمان آشنا باشند و با علم و نبوغ خود و با توجه به زوایای تازه‌ای از مساله و همچنین تکنیک‌های جلب مقبولیت عموم استفاده کنند و با تکیه بر محورهای مشارکت و اطلاع مداری بتوانند در راستای کمک به اثربخشی سازمان اثرات خودرا نشان دهند و با ابتکار، خلاقیت و نوگرایی، خود را با تحولات منطبق و هماهنگ سازد.

می‌توان گفت روابط عمومی‌ها بخوبی می‌توانند در ارتباط با کارکردهای خود دقیق و به روز و علمی رفتار کنند و حلقه اتصال نهاد و سازمان خود با مخاطبان باشند که در این زمینه ارتباط داشتن صحیح با رسانه ها، شاه کلید آن است.

 امروزه لازمه موفقیت یک روابط عمومی ارتباط مستمر با رسانه ها است زیرا نمایندگان افکار عمومی هستند و می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار روابط عمومی‌ها بگذارند و بگویند که انتظارات مردم چیست و به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و مردم عمل کنند.

 در واقع سازمان و روابط عمومی موفق است که رسانه‌ها را در کنار خود و خبرنگاران را همراه با خود داشته باشد و بخشی از وظایف و اهداف سازمانی خود را از این طریق جامه عمل بپوشاند.

روابط عمومی دور از رسانه و سوا از ارتباطات رسانه‌ای به دایره‌ای بسته تبدیل می شود که ناکارآمد است، بی آنکه بودنش بهره ای به سازمان برساند. شاید بتوان کمبود نیروی انسانی متخصص و آشنا برای برقراری ارتباط موثر حرفه ای با رسانه ها و نداشتن بانک اطلاعاتی و به هنگام و آشنانبودن با اصول خبری را از جمله مهم‌ترین کاستی های یک روابط عمومی در برقراری ارتباط با رسانه ها عنوان کرد.

بسیاری از واحدهای روابط عمومی نظیر شهرستان گناوه از داشتن کارشناسان تخصص علم ارتباطات و  مهارت های خبرنویسی محروم هستند که این نقیصه موجب می‌شود جدای از ناتوانی آنها در سرویس دهی خبری و اطلاعاتی به رسانه ها و مخاطبان، فعالیت های سازمان قابلیت انعکاس و انتقال را در جامعه و نزد افکار عمومی نیابند و مهم‌ترین اصل کاری آنها که آگاهی دهی است،  به فراموشی سپرده شود.

بنابراین می توان گفت نزدیکی و لزوم پیوند میان "روابط عمومی" و "رسانه" تا بدانجا اهمیت دارد  که روابط عمومی را هنر به کارگیری آگاهانه و هوشمندانه رسانه ها برای نفوذ در افکار عمومی مخاطبان دانست.

روابط عمومی ها برای بالا بردن اهمیت این گونه رویدادها و تبدیل آنها به خبرهای قابل چاپ و انتشارات به اقداماتی باید دست بزنند تا  این رویدادها را به اخبار قابل انتشار و مورد توجه رسانه ها تبدیل کنند  که از جمله آنها  می توان به  ارتباط مستمر با خبرنگاران در طول سال و نه تنها در یک بازه زمانی برگزاری نشست های خبری توسط مسئولان سازمان اشاره کرد.

در چنین وضعی است که مقوله روابط عمومی به عنوان حرفه، دانش و هنری مستقل و ارزشمند با نتایج و آثاری مانند اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف‌سازی، نظر سنجی و دریافت آرای مخاطبان و حتی پاسخگویی به جامعه مقصد و مدیریت افکار عمومی به عنوان مرجع مراجعات مناسبات انسانی در سازمان شناخته شده و به ایفای نقش بپردازند.

۲۷ اردیبهشت روز ارتباط و روابط عمومی ها فرصتی به دست آمد تا گریزی بر وضعیت ارتباط روابط عمومی های ادارات با رسانه ها در شهرستان گناوه بیاندازیم.

روابط عمومی ادارات در شهرستان گناوه از آن جایگاهی که درقانون تعریف شده است بهره‌ای  ندارند که نداشتن ارتباط صحیح با خبرنگاران است که مغفول مانده اند و به آنها سنتی نگاه می شود.

نگاه موجود به روابط عمومی ها در بسیاری از ادارات گناوه به گونه‌ای است که جایگاه آن را تنها در حد تهیه و نصب پلاکارد  آورند و یا متن و عکسی در فضای مجازی با کمک ترین اطلاعات انتشار دهند.

از مجموع حدود  نزدیک به ۵۰ اداره موجود در شهرستان گناوه تنها حدود ۲۰ روابط عمومی دارا هستند که همه آنها فعال و در حدانتظار نیستند.
براساس تجارب چندین ساله در شغل خبرنگاری، روابط عمومی های ادارات را در این شهرستان می توان به سه بخش فعال، نیمه فعال و فاقد آن تقسیم کرد.

در نشست هایی که در این مدت با مسئولان روابط عمومی های شهرستان گناوه برگزار شد، آنها  چند شغلی بودن، نداشتن چارت سازمانی، بی توجهی مسئولان  به روابط عمومی ها و ناآشنایی با فنون و اصول تدوین و تنظیم خبر را از علل ناکارآمدبودن این بخش مهم در ادارات خود عنوان کردند.
تقویت حوزه روابط عمومی در هر سازمانی سبب شکوفایی و توسعه روابط آن سازمان با مردم می شود و رضایت عمومی را ارتقا می دهد پس باید مدیران نیز به این حوزه اهمیت بیشتری دهند تا اهداف مربوط به این بخش به خوبی حاصل شود.

مهم‌ترین علل این نوع نگاه برخی مسئولان، نداشتن تعریف درست آنها  از روابط عمومی است و با توجه به پایین بودن سواد رسانه ای برخی مدیران به همان میزان افرادی را هم که برای این پست انتخاب می کنند دارای سواد پایینی هستند.

 البته نباید  ارتباط برخی مسئولان در ارتباط با خبرنگاران  را نادیده گرفت اما  بالارفتن سواد روابط عمومی مدیران نقشی مهم در ارتقای فعالیت این حوزه و در نتیجه انعکاس چهره واقعی از سازمان و تکریم ارباب رجوع دارد.

یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران شهرستان گناوه در امر اطلاع رسانی، اجازه ندادن مدیران استانی به مسئولان زیردست برای مصاحبه است که از گذشته تاکنون وجود داشته است.

شهرستان گناوه دارای رسانه های فعال است و باید قدر این فرصت را مدیران بدانند و آنها را از ارایه خبر به خبرنگاران ممنوع نکنند.  

پویایی روابط عمومی سبب رشد و بالندگی ادارات می شود و زمانی می توانند در ایفای وظایف خود بویژه ارتباط با رسانه ها موفق باشند که از اختیار و قدرت کافی از جانب سازمان مربوط برخوردار باشند اما در بیشتر ادارات شهرستان گناوه این مهم وجود ندارد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر