سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۴۳۷
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۴

فکرشهر- فاطمه غلامی: شهردار برازجان بیان داشت: در ۵ ماهی که در شهرداری حضور دارم ظرف ۲ ماه از حضورم با اصحاب رسانه نشست برگزار کردم؛ الآن هم با گذشت ۲ ماه از سال با اصحاب رسانه نشست برگزار کردم. فکر نمی کنم تا به امروز مدیری با این سرعت با اصحاب رسانه نشست برگزار کرده باشد. این نشان از حساسیت و اهمیتی است که بنده برای جایگاه اصحاب رسانه در امورات شهری قائل هستم.

به گزارش فکرشهر، مرتضی قدوسی عملکرد شهرداری را مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی،عمرانی، زیباسازی، خدماتی و فضای سبز دانست و افزود: زمانی که ما فعالیتمان را شروع کردیم دو سال از بیماری کرونا گذشته بود و رکود قابل توجهی در همه ی عرصه ها به وجود آمده بود؛ ما در این مقطع مدیریت شهری را تحویل گرفتیم.

وی ادامه داد: یک سال و نیم در فضاهای سبز ما هیچ گونه فعالیتی انجام نشده بود، درخت ها بی رویه رشد کرده بودند و فضاهای سبز تقریبا به دلیل کمبود آب خشک شده بود، بعضی از فضاهای سبز که اصلا اجرا نشده بود و آن هایی که لبه گذاری شده بود خاک ریزی نشده بود.

وی با بیان اینکه همه ی این موارد به این دلیل بود که بعد از فقدان مرحوم مهندس علی پورجم، این سازمان مهم و اساسی شهرداری بدون مسوولیت رها شده بود اظهار داشت: الآن ده حلقه ی چاه به فضای آبیاری فضای سبز برگشته و ما برای ده سال آینده مشکل آب فضای سبز را مرتفع کردیم.

شهردار برازجان در بحث خدمات شهری بیان داشت: ما در بدو ورودمان شهر را به ۲۴ منطقه تبدیل کردیم. با ابتکاری که انجام دادیم برخی از همکارانمان در واحد خدمات شهری، غیر از آنچه که برعهده داشتند، خیابان ها و مناطقی را که فاقد نیروی کار بوده به آن ها محول کردیم و در ازای آن برای آن ها امتیازات حقوقی دیگری در نظر گرفتیم.

قدوسی با اشاره به کمبود ناوگان خودرویی در خدمات شهری بیان کرد: سه خودرو خریداری کردیم و بلافاصله آن ها را به دستگاه سازنده ی می نی پک منتقل و دستگاه پرس را روی آن نصب کردیم؛ و بعد به چرخه ی ناوگان خودرویی خدمات شهری انتقال دادیم.

وی در رابطه با فعالیت های عمرانی و زیباسازی اظهار داشت: یکی از حساسیت هایی بوده که خودم در زمانی که شورای شهر بودم داشتم و الآن هم دارم دنبال می کنم. برنامه های متنوعی را هم در سال گذشته و هم امسال برنامه ریزی کردیم و الآن هم وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شدیم با مهندسین، معماران و هنرمندانی که می توانند بخش عمده ای از المان های زیباسازی را برای ما طراحی کرده و بسازند. الآن تقریبا برای ۳ یا ۴ میدان برنامه ریزی و مذاکره کردیم؛ طراحی ها تقریبا آماده شده و قرارداد را هم هفته ی آینده منعقد می کنیم.

شهردار برازجان با بیان اینکه هر فعالیتی نیاز به پروسه ی زمانی مشخص دارد اظهار داشت: ما امروز اراده کنیم این سازه در شهر ایجاد شود، نمی توانیم فردا آن را ایجاد کنیم. حداقل یک و نیم تا دو ماه زمان نیاز داریم. منتهی برنامه ریزی ما مدون است و براساس همان چیزی که برنامه ریزی کردیم حرکت می کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه خدمات شهر و سازمان پسماند مدیریت مستقل دارند ولی هر دو یک کار را انجام می دهند، گفت: ما در یک ابتکار این دو را در ذیل سازمان پسماند ادغام کردیم. الحمدلله از زمانی که این ابتکار را به خرج دادیم، خدمات شهری در سطح برازجان یک وضعیت به سامان پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دفن زباله وضعیت خوبی را پیدا کرده در حال حاضر ۲۴ساعته لودر مشغول دفن زباله است و یک مدیر با توانایی بالا و متمرکز آنجا نظارت می کند و ما دیگر از این بابت دغدغه ای نداریم. درست است که یک سری کمی و کاستی ها وجود دارد اما آن تعدد مدیریت ها و پراکنده کار کردن ها الآن متمرکز شده و این به تمرکز مدیریت شهری در بحث اشراف به نقاط مختلف شهر کمک می کند.

قدوسی تصریح کرد: ما اقدامات زیباسازی خود را از شهرهای بزرگ الگو برداری کردیم. اقدام اخیر در رنگ آمیزی تنه درختان را از شهرهایی چون اصفهان، شیراز، بوشهر و تهران الگو برداری کردیم. البته این ها رنگ نیست بلکه یک نوع محافظ تنه درخت به رنگ سفید هست. 

وی در رابطه با آسفالت کوچه ها اظهار داشت: آسفالت کوچه ها به صورت روتین انجام می شود. اگر حجم بالای آسفالت از سایر شهرها بالاتر نباشد، کمتر نیست. این یکی از دغدغه ها و مطالبات عمومی مردم هست. پنج اکیپ آسفالت در پنج نقطه شهر مشغول کار است، یک اکیپ هم صرفا برای خاک برداری و زیرسازی کوچه ها اضافه کردیم. 

شهردار برازجان بیان کرد: یکی از رویکرد های اساسی و مهمی که در شهرداری دنبال کردم، مبارزه با فساد بود. تقریبا همه ی اقدامات ما با این محور اصلی اتفاق افتاده است و محکم و قاطعانه هم روی این موضوع پافشاری می کنم؛ اصلا هم از هیچ چیزی ابایی ندارم و با هیچ تهدید و تخریبی هم میدان را خالی نمی کنم. 

مرتضی قدوسی افزود: ما روی واحدهایی که پر هزینه بودند، تمرکز کردیم؛ مثل واحد موتوری. در بحث خرید قطعات خودرو یکی از بیشترین هزینه ها را ما صرف می کردیم. ظرف ۵ ماه گذشته که من در شهرداری هستم، آمار نشان می دهد که ماهی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ما خرید قطعات داشتیم. یک سری تحولات اداری اجرا کردیم و آخرین آماری که به من دادند در یک ماه گذشته، ۷۰ میلیون تومان برای قطعات خودرو هزینه کردیم. قطعا این عملکرد ما یک سری مخالفت هایی را ایجاد خواهد کرد ولی مسیرمان که مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری هست را با قدرت ادامه می دهیم. 

وی با بیان اینکه ۶ تا ۷ خودرو در شهرداری بلا استفاده مانده بودند، عنوان کرد: ظرف یک هفته همه ی آن ها به چرخه ی ناوگان خودرویی شهرداری برگشت. این ها همه سرمایه و دارایی ملت هست. البته این صرفه جویی ها و حفاظت از اموال بیت المال را کسی نمی بیند. 

وی بیان کرد: چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ پرونده ی ارتقای شغلی همکارانمان، که به حق باید انجام می شد، سال های سال منتظر یک امضا بود، که ما در دو، سه ماه گذشته انجام دادیم. این ها موجب افزایش انگیزه پرسنل در شهرداری می شود و قطعا راندمان کارشان هم افزایش پیدا خواهد کرد. 

شهردار برازجان از بخشنامه ای مبنی بر آسیب های درخت کنوکارپوس به زیر ساخت های شهری گفت و ادامه داد: گفتند باید از چرخه ی پوشش گیاهی شهر حذف شود. از انجمن های محیط زیستی (انجمن زیست بوم، زمین پاک، فرهنگ سازان محیط زیست) دعوت کرده و با آنها مذاکره کردیم و گفتیم شما جست و جو کنید و درختی را که با اقلیم ما سازگار است، پیدا کرده و به ما معرفی کنید؛ تا ما همان گونه ی گیاهی را در فضای سبز به کار ببریم.

قدوسی ادامه داد: به جز انجمن زمین پاک که یک بار تماس گرفت و گفت من دارم پیگیری و بعد هم خبری از آن ها نشد، دیگران هیچ تماسی با ما نگرفتند. کارشناسان فضای سبز خودمان تحقیق کردند و چهار گونه ی گیاهی را تشخیص دادند که با اقلیم ما سازگار است؛ درخت جمبو، لوز، توت و انجیر. به این نتیجه رسیدیم انجیر در شهر ما بهتر جواب می دهد.

وی افزود: طرف بدون اینکه تخصصی در این رشته داشته باشد، انتقاد می کند ولی حاضر نیست در اینترنت جست و جو کند که خاصیت  این درخت چیست. کسی نیست از این دوستان سوال بگیرد چرا نیامدید به ما مشاوره دهید که ما چه کار کنیم برای همان درختی که مدنظر شماست. 

شهردار برازجان در رابطه با بیلبوردهای شهدا در ورودی شهر اظهار داشت: یکی از اهداف ما از اجرای این طرح، سامان دهی ورودی برازجان بود. از دالکی تا برازجان که حرکت می کنید، ۲۵ تابلو البته ۲۰ تا را نصب کرده و ۵ تای آن در حال اجراست، با جمله های متفاوت که اسم برازجان را مرتبا تداعی می کند، مشاهده می کنید. برای مسافری که می آید به راحتی مشخص است که شهری در این نزدیکی قرار دارد، و اگر نظمی در سامان دهی باشد ترغیب می شود که از شهر هم بازدیدی کند.

قدوسی با بیان اینکه هزینه این پروژه در سال ۱۴۰۰، یک و نیم میلیارد تومان برآورد شده بود ولی با فهرست بهایی که در سال ۱۴۰۱ اعلام کردند، اعتبار این پروژه افزایش یافته است و با ۳ میلیارد انجام می شود گفت: شرکت سازنده تابلوها را نصب کردند اما مصادف شد با تعطیلات عید فطر و کار را نیمه تمام گذاشتند و به اصفهان برگشتند. تندبادی وزیدن گرفت و غیر از این تابلوها، خیلی از تاسیسات شهری دیگر هم خسارت دید. شرکت سازنده هفته ی پیش اینجا مستقر شد و کارش را تکمیل کرد و همچنین گفت ما ضمانت ده سال کردیم و این دو تابلو را هم خودمان مجددا می سازیم و بر همان ضمانت ده سال متعهد هستیم. 

وی در رابطه با ستاد استقبال از مسافرین نوروزی چنین گفت: عید نوروز امسال در اثر اجرای برنامه های فرهنگی، همه ی مسافرین از اسکان خود در شهر برازجان رضایت کامل داشتند. مسوولینی هم که بازدید کردند، از اقدامات و خدماتی که شهرداری برازجان در اختیار مسافرین قرار داده بود رضایت داشتند. استاندار ذکر کردند که یکی از بهترین ستاد های استقبال از مسافرین نوروزی، ستاد استقبال شهرداری برازجان بوده است. این را صدا و سیمای مرکز بوشهر هم پخش کرد که باعث افتخار ماست.

شهردار برازجان در رابطه با سالن ۱۰۰۰ نفری شهید سلیمانی بیان کرد: از تیر ماه عملیات اجرایی این سالن متوقف شده بود. یک سری مطالبات این شرکت داشت که به او پرداخت نشده بود و قصد داشت قرارداد را فسخ کند. با فسخ این قرارداد شهرداری متضرر می شد. قرارداد طوری بسته شده بود که با تاخیر در پرداخت مطالبات پیمان کار، جریمه تاخیر محاسبه می شود.

قدوسی اضافه کرد: ما با مذاکره با این پیمان کار بخشی از مطالباتش را از طریق رایزنی با شورای شهر، که جا دارد از همکاری شورا با شهرداری در اجرای پروژه ها تشکر کنم، پرداخت کردیم و تقریبا از اواخر سال ۱۴۰۰ این پروژه مجددا فعال شده است. با صحبتی که با پیمان کار داشتیم، امیدوار هستیم که ظرف چند ماه آینده پروژه تکمیل و به شهرداری واگذار شود. البته یک ایراد اساسی در این موضوع هست و آن هم اینکه متاسفانه سند زمین متعلق به شهرداری نیست و این یکی از معایب کار است.

وی تصریح کرد: در دیدار با استاندار این دغدغه را عرض کردم و ایشان در همان جلسه به مدیرکل راه و شهرسازی دستور دادند که در واگذاری این ملک به شهرداری اقدام کنند و ما هم پیگیر هستیم که این مطالبه ی به حق مردم محقق شود. مبلغ اعتباراتی هم که برای این پروژه از طرف شهرداری پرداخت شده، ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. تاریخ اتمام پروژه را اعلام نمی کنم تا توقع ایجاد نشود چون که امکان دارد یک سری اتفاقات و موانعی در مسیر به وجود بیاید. 

وی در خصوص پروژه های الویت دار شهرداری اظهار داشت: در جلسه ای که دو هفته پیش داشتیم، ۳۰ پروژه را احصاء کردیم که برآورد هزینه شود و مناقصاتشان برگزار شود و وارد کار اجرایی شویم. پروژه های متعددی هست ولی ما مصر هستیم پروژه های، مسقف کردن بازار که برای زیبا سازی شهرمان و مردم ما یکی از پروژه های اساسی هست، انجام شود.

قدوسی ادامه داد: دوم مسیر ورودی را در دستور کار داریم که می خواهیم آن را یکی از پروژه های استانی معرفی کنیم و ورودی دیگری از سمت بوشهر اتفاق بیافتد. سوم تعویض پل دره ی آردو هست و چهارم فضای سبز میدان مجاهد را تحت عنوان جاده ی سلامت۲ داریم. بهسازی فضای سبز دانش آموز و شهید کشتکار را داریم که با طراحان و معماران برجسته بومی وارد مذاکره شده ایم. فضای سبز شهید کشتکار طراحی شده و تخریب آن را هم چند روز آینده شروع می کنیم. 

وی تصریح کرد: در رابطه با بازگشایی خیابان دلگشا عنوان کرد: خیابان دلگشا ظرف ۱۲ سال گذشته در طرح تفصیلی ما دیده شده است و از آن زمان با مدیریت ۵، ۶ تا شهردار به طور مثال از ۱۰۰ پلاکی که در این گذر قرار داشته، ۵ پلاک تملک شده است. بخش عمده پروژه ی به این مهمی باید در زمانی که املاک قیمت پایینی داشتند، تملک می شد. البته موانعی وجود داشته و من منکر تلاش های مدیران سابق نیستم. ما تا به امروز از پلاک هایی که در مسیر گذر دلگشا قرار دارند، ۵ پلاک را تملک کردیم و حدود ۹۵ درصد از املاک باقی ماندند. هر چند این پروژه در دستور کار ما هست و مقدمات آن را هم فراهم کردیم ولی زمان لازم برای تملک این اراضی نیاز است. 

شهردار در رابطه با بدهی تامین اجتماعی گفت: تقسیط بدهی ۱۵ میلیاردی تامین اجتماعی را انجام دادیم و خطری که شهرداری را تهدید می کرد که اموال شهرداری در اثر بدهی به تامین اجتماعی کاهش پیدا کند، مرتفع شد. از رییس اداره تامین اجتماعی شهرستان دشتستان تشکر ویژه می کنم که در این مسیر دلسوزانه با ما همکاری کرد و بخش بزرگی از این اقدامات را خودش از طریق سازمان مربوطه دنبال کرد. 

به گزارش فکرشهر، نشست خبری شهردار برازجان با اصحاب رسانه، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در محل شهرداری این شهر برگزار شد.

نظرات بینندگان
حسن زاده
|
-
|
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
آرزوی موفقیت برای شهردار عزیز و مجموعه شهرداری
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر