چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۴۹۵
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۱

فکرشهر: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: سیاست و اهداف و رویکرد این سازمان برای توسعه موزه‌ها بر اساس محتوا و ظرفیت‌هایی است که وجود دارد و به دنبال این هستیم که هر دستگاه اجرایی، دارای یک موزه مخصوص به خود باشد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، اسماعیل سجادی منش اظهار کرد: استان بوشهر به دلیل مباحث محتوایی و کرانه‌ای بودن دارای موزه‌های گوناگونی است که می‌توان به موزه منطقه‌ای خلیج فارس و موزه دریا و دریانوردی، موزه مردم شناسی، موزه شهید رئیسعلی دلواری، موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس، موزه تجارت دریایی، موزه خصوصی موسیقی جنوب، موزه آبزیان، موزه محیط زیست، موزه چاپ و تاریخ مطبوعات، موزه سیراف و اشیاء تاریخی بندر سیراف اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌هایی که تحت مدیریت این اداره کل می‌باشند، بلیط فروشی بر اساس نرخ مصوب اداره کل موزه‌های وزارتخانه را انجام می‌دهند و درآمد حاصل از آن به حساب خزانه و درآمد عمومی کشور واریز می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در خصوص بازدید از موزه‌ها اذعان کرد: بازدید از موزه‌های استان بر اساس ساعت کاری موزه‌های کشوری و در استان با توجه به شرایط اقلیمی ساعات کاری موزه‌ها تغییر می‌یابد.

سجادی منش تصریح کرد: محدوده بافت ۳۸ هکتاری شهر بوشهر دارای عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی دارای معماری ارزشمند است که اکثر آنها در خدمت آثار ملی به ثبت رسیده است که بخشی از آنها از جمله عمارت دهدشتی، عمارت طاهری، عمارت مبارکی، عمارت رشیدی، مدرسه سعادت و مدرسه گلستان به‌همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت و احیا شده است و بخشی دیگر نیز از سوی بخش خصوصی احیا و قسمتی دیگر نیز دارای مالکیت دولتی است که با کاربری‌های گردشگری است.

وی اظهار کرد: هر شهرستان از استان بوشهر دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی است که هر کدام دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری، تاریخی و فرهنگی است؛ مثلا به شهرستان عسلویه با جاذبه‌های گوناگون تاریخی به عنوان ژئوتوریسم گردشگری، صنعتی و طبیعی می‌توان اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اذعان کرد: شهرستان کنگان با توجه به بندر تاریخی سیراف و نیز جاذبه‌های طبیعی و سواحل، شهرستان جم به دلیل آثار تاریخی، بالاخص سازه‌های آبی، طبیعی، گردشگری و فرهنگی، شهرستان دیر به دلیل وجود آثار تاریخی و محوطه‌های تاریخی و سواحل بکر و جزایر زیست محیطی، شهرستان دشتی به دلیل شرایط فرهنگی و دهکده قرآنی چارک، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی به قطب‌های گردشگری تبدیل شده‌اند.

سجادی منش بیان کرد: شهرستان تنگستان با توجه به موزه شهید رئیسعلی دلواری و موزه مقاومت جنوب و سواحل زیبای آن، شهرستان دشتستان به دلیل کثرت آثار تاریخی مربوط به ادوار مختلف تاریخی و وجود جاذبه‌های گردشگری فرهنگی همواره پر بازدید بوده‌اند.

این مقام مسئول اذعان کرد: شهرستان گناوه نیز که در طول ایام سال به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری، تجاری، ساحلی خود و شهرستان دیلم نیز در حوزه گردشگری دریایی، ساحلی و تجاری مورد بازدید گردشگران داخل و خارج از استان می‌باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ضمن اشاره به ظرفیت‌های بسیار گوناگون استان بوشهر، تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان که مرمت و ایجاد اماکن تاریخی است که با کاربردهای مناسب می‌توان آن را احیا کرد و بستر گردشگری و فرهنگی خوبی را ایجاد نمود؛ مثل خانه شهید رئیسعلی دلواری در شهر دلوار که نماد مقاومت جنوب است و عمارت دهدشتی در بافت تاریخی بوشهر به عنوان موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس، موزه مردم شناسی در عمارت طاهری بافت تاریخی بوشهر، موزه تجارت دریایی خلیج فارس در عمارت ایرانی بافت تاریخی که پس از مرمت و احیا با کاربری موزه‌ای فعالیت دارند که مربوط به دوره قاجاریه می‌باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر