جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۵۵۴
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

فکرشهر: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: رسالت قرارگاه جمعیت اجرای جهادی قانون جوانی جمعیت است و در این راستا بر اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان نظارت می‌کند.

به گزارش فکرشهر، رقیه زنگنه نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قرارگاه جمعیت ذیل وزارت کشور وبه  دنبال آن در استان‌ها تشکیل می‌شود و وظیفه و رسالت اصلی آن رصد و بررسی  اجرای قانون جوانی جمعیت است.

وی افزود: دستگاه ها و نهادهایی مانند دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دانشگاه‌ها به عنوان دستگاه‌هایی است که برای آنها وظایف شاخص در قانون جوانی جمعیت مشخص شده است، تاثیر بسزایی در اجرای این قانون دارند .

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر اضافه کرد: این دستگاه‌ها می‌توانند در زیر مجموعه خود قرارگاه جمعیت تشکیل دهند و  برای مسئولیت آن از ظرفیت مشاور امور بانوان و خانواده در آن دستگاه استفاده کنند. 

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این قرارگاه را با عنوان سلامت و جوانی جمعیت ایجاد کرده  و در حوزه   آموزش خانواده‌ها از طریق خانه‌های بهداشت، همراهی  پزشک‌های زنان و زایمان و ارائه خدمات ناباروری به بانوان و دیگر وظایف در راستای اجرای قانون تلاش می‌کنند.

زنگنه نژاد ادامه داد: بانک‌های عامل می‌توانند با تشکیل قرارگاه اقتصاد خانوار و جوانی جمعیت به پیگیری و رصد ارائه تسهیلات مصوب بپردازد.

وی بیان کرد: در این قانون مشوق‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ‌سازی، بهداشت، سلامت و درمان پیش بینی شده است که امیدواریم با تلاش مردم و دستگاه‌های اجرایی شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر عنوان کرد: قرارگاه جمعیت که قرار است جایگزین شورای راهبردی جمعیت در استان‌ها شود، انجام وظیفه دستگاه‌های اجرایی در تحقق قانون جوانی جمعیت را رصد می‌کند و این دستگاه‌ها موظفند به صورت ماهیانه گزارش اقدامات خود را به این قرارگاه ارسال کنند.

زنگنه نژاد ادامه داد: ریاست این قرارگاه با استاندار  و دبیری این قرارگاه را مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری  به عهده دارد و با آغاز هفته جمعیت ابلاغ شده است. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر تاکید کرد: استفاده از ظرفیت فعالان اجتماعی و مردمی مانند گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد برای تبیین اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت در میان مردم از رویکردهای اصلی قرارگاه جمعیت استان بوشهر است.

وی در ارتباط با چالش‌های اجرای قانون جوانی جمعیت در دستگاه‌های اجرایی گفت: بر اساس رصدهای انجام شده، برخی از ماده‌های قانونی "جوانی جمعیت" نیازمند دستورالعمل وزارتخانه‌ای مصوب هیات وزیران است که امید است به زودی انجام شود.

زنگنه نژاد ادامه داد: اجرای برخی از بندهای این قانون نیازمند سازوکارهایی درون استانی  است که در حال ایجاد شدن از سوی نهادهای مرتبط است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر افزود: به عنوان نمونه، استفاده رایگان خانواده‌های چند فرزندی از امکانات رفاهی و تفریحی نیازمند ایجاد سامانه بر خطی است که سازمان ثبت احوال متولی ایجاد آن شده است.

وی پیشنهاد کرد: دستگاه‌های اجرایی استان می‌توانند تا ایجاد این زیرساخت‌ها، به طور موقت ساز و کاری برای پیشرفت این قانون درون دستگاه خود ایجاد و به جامعه هدف خدمت‌رسانی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر