جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۶۷۷
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

فکرشهر: گناوه قطب گردشگری جنوب کشور است که در زمینه زیرساخت‌های این صنعت دچار کمبودهای اساسی بوده و نیازمند نگاه ویژه در توسعه و ایجاد فضاهای اقامتی است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر به دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری بی نظیر از جمله ساحل بکر و زیبا، و بازارهای پررونق تجاری مقصد گردشگرانی از سراسر ایران به خصوص در سال‌های اخیر بوده است.

این شهرستان تا پیش از شیوع کرونا با پذیرش میلیون‌ها مسافر و گردشگر به عنوان قطب گردشگری به شمار می‌رفت اما با شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت مردم و علیرغم قرار گرفتن در آستانه نوروز روشنایی پارک‌ها و سواحل خاموش، بازارها تعطیل و راه‌ها مسدود شد و ورود مسافر کاهش چشمگیر یافت و حتی در مواقعی ممنوع شد.

امسال با گذشت دو سال از همه گیری کرونا و به تدریج با سیر کاهشی شیوع این ویروس و گسترش واکسیناسیون عمومی، شرایط برای سفرهای نوروزی مهیا شد و در تعطیلات نوروزی پذیرای بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر و گردشگر بود تا بار دیگر صنعت گردشگری این شهرستان سرپا و برای فعالیتی دوباره زنده شود.

شهرستان گناوه علیرغم داشتن ظرفیت‌های فراوان در زیرساخت‌های مهم همچنان دچار فقر است و زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان از جمله در زمینه امکانات رفاهی، اسکان، ورزشی، تفریحی و فرهنگی نیازمند توسعه است.

این شهرستان با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت که در تمام طول سال پذیرای گردشگران و در ایامی از سال پذیرای جمعیتی میلیونی است از حداقل زیرساخت‌های گردشگری از جمله کمبود هتل و اقامتگاه‌های بوم گردی رنج می‌برد و توسعه این زیرساخت‌ها با توجه به موقعیت تجاری و گردشگری در آن ضروری است.

در حال حاضر گناوه دارای سه هتل، یک هتل آپارتمان، دو مهمان پذیر و یک بوم گردی در حال احداث است که هتل‌ها از نوع یک تا دو ستاره هستند.

با توجه به جایگاه شهرستان گناوه در گردشگری و جذب مسافر و گردشگر احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره و توسعه امکانات اقامتی تفریحی و فرهنگی در این شهرستان ضروری است که این مهم نیازمند نگاه ویژه استانی و کشوری به این شهرستان در توسعه زیرساخت‌ها است.

البته مسئولان در ایام تعطیلات نوروز و پس از آن قول‌های مساعدی دادند که برای تعیین و تکلیف تغییر کاربری یک سری اراضی که قابلیت گردشگری و اقامتی دارد، تلاش خواهند کرد و از سرمایه گذاران حمایت و تسهیلات ویژه در نظر گرفته خواهد شد.

ظرفیت‌های گردشگری کم‌نظیر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جاذبه‌های بی نظیر این شهرستان در گردشگری اظهار داشت: شهرستان گناوه با وجود جاذبه‌های بی نظیر گردشگری از جمله ساحل زیبا و بازارهای تجاری از مهمترین مقاصد سفر مسافران و هموطنان در تمام طول سال به خصوص ایام تعطیلات است.

حمزه بهاگیر افزود: در تعطیلات نوروز امسال پس از دو سال شیوع کرونا حضور مسافران و گردشگران در شهرستان گناوه بسیار گسترده بود و در حال حاضر نیز با توجه به تعطیلات تابستانی و آخر هفته حضور گردشگران در این شهرستان را شاهد هستیم.

وی گفت: با توجه به ورود و اقامت حجم بالای مسافر نوروزی و گردشگر پذیر بودن این بندر، استمرار فعالیت ستاد خدمات سفر انجام شده و بر اساس دستور فرماندار شهرستان گناوه و پیش بینی‌های به عمل آمده ستاد خدمات سفر شهرستان به طور دائم فعال شده است.

۳۱۰ تخت اقامتی

وی با اشاره به زیرساخت‌های اقامتی در شهرستان گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای سه هتل، یک هتل آپارتمان و دو مهمان پذیر است که یکی از هتل‌ها دو ستاره است.

وی گفت: یک بوم گردی نیز در روستای بینک این شهرستان در حال احداث وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناوه بیان کرد: تعداد تخت هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها در این شهرستان حدود ۳۱۰ تخت است.

وی با تاکید بر استقبال از سرمایه گذاران در بخش گردشگری در شهرستان گفت: به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان گناوه و فعالیت در این حوزه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند برای انجام فرایندهای سرمایه گذاری به این اداره مراجعه کنند و در راستای صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل و مجتمع‌های بین راهی نیز آمادگی لازم برای همکاری با سرمایه گذاران وجود دارد.

نگاه ۱۰ ساله در توسعه زیرساخت‌ها

فرماندار گناوه نیز بر توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان تاکید و خواستار توجه ویژه مسئولان استانی و ملی به این شهرستان در زمینه توسعه زیرساخت به خصوص در زمینه گردشگری شده است.

محمد تقی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امروز گناوه در تمام کشور شناخته شده است و باید به این شهرستان نگاه خاص و ویژه باشد لذا در سطح استان و کشور باید به شهرستان گناوه و توسعه آن کمک و این شهرستان حمایت شود.

صفری تاکید کرد: نگاه ما در حوزه گردشگری گناوه ۱۰ ساله است و مراکز گردشگری، تجاری و ورزشی و تفریحی در این شهرستان با این نگاه و برنامه ریزی باید تقویت شود.

ضرورت توجه ویژه مسئولان به گناوه

امام جمعه گناوه نیز با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرستان گفت: شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیادی دارد که باید با همکاری همه این ظرفیت‌ها را به بالفعل برسانیم.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: ارائه خدمات به مسافرانی که چندین برابر جمعیت شهرستان هستند با امکانات محدود کار بسیار سخت و دشواری است ولی با برنامه ریزی، مدیریت بسیار خوب و میدانی و جهادی و همکاری همه دست اندر کاران ستاد خدمات سفر شهرستان و همراهی مردم این امر در ایام نوروز در گناوه میسر شد.

امام جمعه گناوه خاطر نشان کرد: با توجه به حضور گسترده مسافر در شهرستان بخصوص در تعطیلات، از ظرفیت خانه باغ‌ها به عنوان مسافر پذیر استفاده شود که هم درآمد برای مردم باشد و هم برای اقامت مسافران مکان‌های مناسب. باشد.

وی با تاکید بر توسعه بوم گردی در شهرستان گناوه گفت: زمین‌هایی که دیگر قابل کشاورزی نیست با تغییر کاربری برای بوم گردی استفاده شود.

امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه شهرستان گناوه امروز در سراسر کشور شناخته است گفت: انتظار می‌رود با نگاه خاص استاندار محترم، مسئولان استانی و همت و تلاش همه مسئولان بتوان با استفاده و بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود، این شهرستان را به عنوان نمونه و الگویی برای سایر مناطق و ساحل نشینان تبدیل کرد.

احداث اماکن اقامتی با کیفیت در گناوه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری گناوه یکی از اولویت‌های ما بوده و امسال شاهد رونق بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

اسماعیل سجادی منش گفت: در همین راستا سرمایه‌گذاران در ایام نوروز برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند و ما به دنبال ایجاد هتل ۵ ستاره و اماکن اقامتی با کیفیت بالا در این شهرستان و در شأن مردم این شهرستان هستیم.

وی گفت: سامان‌دهی حسینه خان در سال جاری، فعال شدن پروژه منطقه نمونه گردشگری میر مهنا، پیگیری و کمک به توسعه اشتغال در حوزه صنایع‌دستی، اعطای تسهیلات در حوزه بوم‌گردی و ساخت اقامتگاه بخشی از برنامه‌های ما برای کمک به سه حوزه تخصصی اداره‌کل متبوع در این شهرستان است.

وی ادامه داد: خانه باغ‌های اطراف بندر گناوه شناسایی شود تا با انعطافی که در حوزه اخذ مجوز خواهیم داشت بتوانند در زمینه بوم‌گردی فعالیت کنند و این آمادگی وجود دارد.

گناوه به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر و جنوب کشور شناخته می‌شود که توجه ویژه به گردشگری در این شهرستان نیازمند نگاه ملی و استانی و حمایت همه جانبه است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر