چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷
يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: میزان فرزندآوری در این شهرستان از میانگین کشوری و استان بوشهر کمتر است.

به گزارش فکرشهر، دکتر عصمت حیدری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهرستان گناوه در سال ۱۴۰۰ با رشد جمعیت و باروری کلی برحسب تعداد فرزندان هر مادر در سن باروری ۱.۶ درصد بود در حالی که استان بوشهر( ۱.۷۴ درصد)  است.

وی اضافه کرد: می‌طلبد برای انجام ازدواج بهنگام، آسان و آگاهانه و پایدار برای همه و فرزندآوری برنامه ریزی و تلاش شود و  ادارات و نهادهای درگیر قانون حمایت از جوانی و جمعیت نیز، مفاد آن را برای افراد واجد شرایط اجرا کنند.

حیدری  اظهارداشت: براساس آمارهای کشور، امید به زندگی در طول ۴۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در زمان حاضر به بیش از ۷۵ سال رسیده است.

وی گفت: کشور ایران، سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده که لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود، اما در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته که  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه برای همگان ضروری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه به اهم برنامه‌های اجرا شده هفته ملی جمعیت اشاره کرد و  افزود: باتوجه به اینکه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به عنوان هفته ملی جمعیت با شعار "ایران جوان بمان"  نام گذاری شده است، این شبکه برنامه هایی را تدوین و اجرا کرد.

وی ادامه داد: در روز  ۲۴ اردیبهشت، تحت عنوان در آرزوی فرزند ( روز ناباروری)، در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان نمایشگاه پویایی و بالندگی برگزار شد و مراقبین سلامت به زوجین نابارور درزمینه

فرزندآوری آموزش دادند. حیدری، به موضوع ناباروری که یکی از عوامل موثر بر رشد باروری کلی است اشاره کرد و گفت: تغذیه نامناسب، تحرک بدنی ناکافی، افزایش سن ازدواج و مصرف دخانیات از عوامل موثر بر ناباروری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: در  ۲۵ اردیبهشت تحت عنوان فرزند تنهای من "آسیب‌های تک فرزندی" مراقبین سلامت با دعوت مادران تک فرزند به مراکز خدمات جامع سلامت به آموزش پیامدها و مشکلات تک فرزندی پرداختند و مادران را برای مشاوره فرزندآوری به کارشناسان روان ارجاع دادند.

     
وی بیان کرد: تک فرزندی از مسایلی است که در خانواده های ایرانی شایع شده است که مشکلات فردی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی گفت:  تک فرزندی با کاهش نسل جوان و افزایش تعداد میانسالان و به عبارتی پیر شدن جمعیت باعث آسیب به چرخه تولید و اقتصاد جامعه نیز منجر خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: ۲۶ اردیبهشت تحت عنوان خانواده دوست دار فرزند "فرزند پروری"، پویش فرزندآوری برای زوجین جوان شرکت کننده در کلاس مشاوره قبل از ازدواج برگزار و پوستر و بنرهای مرتبط با این موضوع  نصب و کتابچه توزیع شد.

وی ادامه داد: در ۲۷  اردیبهشت  تحت عنوان پدر و مادر و حس خوب زندگی (والدین و صمیمیت زندگی)، کارشناسان سلامت خانواده این شبکه با حضور در مدرسه علمیه برای طلاب حوزه علمیه الزهرا(س) شهرستان، یک دوره آموزشی برگزار کردند.

حیدری یادآورشد: در پایان این برنامه بسته های آموزشی با عناوین سن و ناباروری، مشکلات و پیامدهای تک فرزندی، اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک، تحکیم روابط همسران در زمان شیوع کرونا و قانون حمایت از جوانی جمعیت به طلاب حاضر ارائه شد.

 وی با اشاره به روز ۲۸ اردیبهشت تحت عنوان زندگی سالمندی من (سالخوردگی و حمایت از سالمندان ) بیان کرد: جامعه شهروندی شهرستان گناوه هنوز بافت فرهنگی سنتی خود را حفظ کرده است و سالمندان جایگاه در خور احترامی دارند.

حیدری گفت: در زمان حاضر جمعیت جوانی وجود دارد تا از سالمندان نگهداری کند اما طی دو دهه آینده که جمعیت کشور به سوی سالمندی پیش می رود با کاهش موالید، معضلات سالمندی دو چندان خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه اظهارکرد:  ۲۹ اردیبهشت تحت عنوان می خواهم زنده بمانم "سقط و قتل جنین" با نصب شعار های فرزندآوری روی مینی بوس شبکه بهداشت و درمان گناوه، تقدیر از پرسنل ادارات بخش ریگ که در سال ۱۴۰۰ فرزندآوری داشته اند، گرامی داشته شد.

وی افزود: در این روز همچنین با دعوت از مادرانی که تجربه موفق زایمان بالای سه فرزند را داشتند، در مرکز خدمات جامع سلامت با  برگزاری کلاس آموزشی برای مادران و زنان جوان به تشویق آنها به فرزندآوری پرداخته شد.

حیدری اظهارکرد: در روز  ۳۰ اردیبهشت، تحت عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (قانون و فرزندآوری)،  مسابقه نقاشی و انشاء نویسی برای دانش آموزان دوره ابتدایی با موضوع مشکلات تک فرزندی و فواید داشتن خانواده پر جمعیت برگزار شد.
وی افزود: به همین مناسبت، از طریق مکاتبه با امام جمعه برای ایراد سخنرانی در خطبه نماز جمعه و انجام  مکاتبه با فرمانداری، بخشداری، شهرداری و سپاه خواسته شد در  هفته جمعیت و سالروز ابلاغ سیاست های جدید جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب، برنامه های بزرگداشت این هفته در مسیر تامین این خواسته بحق، یاری گر طرح جوانی جمعیت باشند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر