جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۸۶۷
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵

فکرشهر: هنگامی که نگارگری رنگ و قلم با جوهره باور در هم آمیزد، نقشی ماندگار بر بوم می‌زند؛ تصوری که چون "مهر و ماه" همیشگی و مانند "رستاخیز" توجه برانگیز می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، هنرمندی که آرمان‌های دین و انقلاب در اندیشه‌اش تصویری پایدار است، اعتبار هنر را در راهی می‌بیند که باید برود؛ آنجاست که قدرت زیبایی را برای باز آفرینی باوری زیبا به کار می‌گیرد.

علی بحرینی هنرمندی انقلابی از این قبیله است که بوم و قلم او روایتگر باورها و در مسیر تحقق آرمان‌های دینی و انقلابی نقش آفرینی می‌کند؛ چهره هنر ماندگار انقلاب در استان بوشهر نقاش نام آشنایی است که با نگارهایی ماندگار در موضوعات انقلابی و دینی در خاطرها جاودانه شده است.

چهره برگزیده سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب استان بوشهر ۵۲ ساله و زاده بردخون از توابع شهرستان دیر است، کارمند بازنشسته تبلیغات اسلامی دشتستان است و بیش از همه با روایتگری زندگی علی (ع) و فاطمه (س) و نمایش رستاخیز عاشورایی بر بوم نقاشی شناخته می‌شود.

اجرای دو پروژه بزرگ نقاشی "مهر و ماه" که روایتگر زندگانی علی (ع) و فاطمه زهرا (س) از تولد تا شهادت آنهاست، برگزاری نمایشگاه عاشورایی "رستاخیز" در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری تهران و حضور در وکشاپ‌های متعدد کشوری همچون سرو بلند انقلاب بیاد سردار سلیمانی، کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت (ص) شیراز و حضور در جمع هنرمندان منتخب کشوری برای اجرای تمثال سردار سلیمانی جشنواره فجر ۱۴۰۰ بخشی از رزومه هنری چهره ماندگار هنر انقلاب بوشهر به شمار می‌رود.

اگر چه همه جاودانه‌هایی که بحرینی تقدیم هنر انقلاب کرده شاهدی بر ماندگاری او در دنیای هنر بوشهر است، اما انتخاب به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب تنها بهانه‌ای فراهم کرد تا با این استاد پیشکسوت به گفتگو بنشینیم و همین عنوان آغازگر مصاحبه با او بود.

درباره انتخابتان به عنوان چهره برگزیده سال هنر انقلاب در استان و آثاری که منجر به این انتخاب شد بگویید.

به طور معمول برای انتخاب چهره هنر انقلاب آیتم‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود مانند رصد فعالیت هنرمند در چند سال اخیر، تاثیرگذاری محتوای آثار تولیدی، کیفیت آثار و ...

در سال‌های اخیر بنده در ورکشاپ‌های ملی متعددی شرکت داشتم. اجرای کارهای هنری با موضوع‌ انقلابی و دینی، پرورش هنرجویان مستعد و مهمترین آن‌ها اجرای دو پروژه بزرگ نقاشی دینی با موضوع زندگانی حضرت مولی امام علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها)  با عنوان مهر و ماه که روایتگر زندگی این دو پیشوای برجسته جهان تشییع از تولد تا شهادت هست و در چند نقطه کشور به نمایش گذاشته شده است.

همچنین بخش اول مجموعه رستاخیز که روایتگر صحنه‌هایی از عاشوراست در اندازه ۲ در ۳ متر و با تکنیک رنگ روغن کار شده. ۳۰ تابلو هست که تاکنون در فصل اول ۱۰ تابلو اجرایی شده از جمله اثرهای منجر به انتخابم به عنوان چهره برتر هنر انقلاب شده است.(این مجموعه در تهران رونمایی شده و در شهرهای بوشهر و برازجان نیز به نمایش درآمده است)

۲- به ‌نظر شما هنر انقلاب و هنرمند انقلابی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هنرمندانی که آثارشان بازتاب ارزش‌های انسانی و دینی است همان‌ها هنرمندان انقلابی هستند.

در عصری که آثار هنری بیشتر به سمت انتزاعی یا  دکوراتیو رفته و فقط ارائه زیبایی است، جای آثاری که اندیشه‌ورز و دارای گفتمان اخلاقی هستند بسیار خالی است.

به عقیده ما اثر هنری یک کالای شیک و ویترینی نیست؛ بلکه هر اثر ارزشمند هنری باید درون‌مایه قوی و تأثیرگذار داشته باشد و این مهم امکان ندارد جز با مطالعه، تعهد و ژرف‌نگری.

۳- از دیدگاه شما آیا الزاما هرکاری که با محوریت و موضوع انقلاب اسلامی تولید شده باشد، هنر انقلابی به حساب می‌آید؟ یا مؤلفه‌های آن فراموضوعی است؟

در قسمت سئوال پیشین تا اندازه‌ای به این موضوع نیز پرداخت که هنر انقلابی چارچوب یا محدوده‌ خاص ندارد. هنرمندانی که منعکس کننده ارزش‌های الهی هستند و به نوعی روایتگر باورها برای آرمان‌های دینی یا انقلابی هستند، آنان هنرمندان انقلابی‌اند.

انقلاب اسلامی یکی از موضوع‌های هنرمند انقلابی است. هنرمند باید چشم بینای انقلاب باشد و آثارش راهگشا و منعکس‌کننده بایدها و نبایدها.

۴- با توجه به اشتغال به کار شما در سازمان تبلیغات اسلامی میزان اثرگذاری حضور در چنین مجموعه‌ای را در ترغیب شما به فعالیت در این عرصه هنر انقلاب و خلق آثار هنری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش از اینکه وارد این نهاد ارزشی شوم، خود در پی نهادی بودم که رسالتی فرهنگی داشته باشد، به همین خاطر سازمان تبلیغات اسلامی را انتخاب کردم و حدود ۲۵ سال با تمام توان و با افتخار در خدمت به مردم تلاش کردم هرچند حضور علما و روحانیون برجسته که بصورت فصلی در این نهاد حضور می یافتند، برای تعالی اندیشه‌هایم اثر گذار بود.

۵- وضعیت هنر انقلاب اسلامی در استان بوشهر به ویژه در زمینه هنرهای تجسمی که تخصص اصلی شماست چگونه است؟

 هنر، به خصوص هنرهای تجسمی در استان ما بیمار است چرا که هیچ گونه حمایتی از هیچ دستگاهی را شاهد نیستیم و هنرمندان به شدت کم کار شده اند.

هزینه ابزار کار بسیار بالاست، اما آثار هنری اقبالی در جامعه ندارد، اگر کسی هم اثری خلق کند، تنها از روی علاقه است. در طول این سالیان درصد فروش آثار هنری  در این استان بسیار ناچیز بوده است، دیگر چه برسد به هنر انقلابی.وقتی آثار تولید شده به فروش نرسد قطعا پس از مدتی کار متوقف خواهد شد و این اتفاق متاسفانه در استان ما افتاده است.

 بنده پس از ۳۵ سال کار هنری از حمایت مسئولان فرهنگی استان بسیار ناامیدم و در کارگاه خودم و برای باورهای خودم که برایم بسیار ارزشمند هستند، کار می‌کنم.

۶-   به نظر شما عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی می‌تواند تمام ظرافت‌ها و ظرفیت‌های هنر انقلاب را در این بازه‌ محدود زمانی نمایندگی کند؟

قطعاً کار مفیدی است. در واقع به نوعی سالیانه کارنامه هنرمندان بررسی می‌شود و هنرمندانی که تلاش بیشتری داشته‌اند، معرفی می‌شوند، اما این کافی نیست.

هنرمند تا دغدغه اقتصاد خانواده و معیشت دارد، رغبتی برای تولید محتوا ندارد. به نظر بنده باید بستری فراهم شود تا آثار هنرمندان فقط در کارگاه‌ها نماند و علاوه بر اقتصاد  هنر محتواها و آثار تولیدی به نوعی فرهنگ‌سازی بینجامد. اگر روزی این مهم را عملیاتی کردیم قطعاً هنرمندان آثار فاخرتری تولید خواهند کرد.

۷- نسبت تعهد و هنر انقلابی را چگونه نسبتی می دانید؟

اگر هنرمند متعهد نباشد شک نکنید که اثرش اگر مخرب نباشد مفید نیز نیست؛ اگر تعهد نباشد، سیاه‌نمایی و پوچی  تولید می‌شود و نه برای انقلاب که برای جامعه نیز بیماری‌زاست.

۸- رسالت اصلی هنرمندان در عرصه هنر انقلاب را در چه حوزه‌هایی می‌دانید؟ و چه پیشنهادی برای توسعه هنر انقلاب دارید؟

ما در عرصه هنر ارزشی، آثار فاخر کم داریم. ما محتوای تأثیرگذار تولید نکرده‌ایم. انقلاب ما مقدمه ظهور آقا امام زمان (عج) است و ما پرچمدار این جنبش در جهان اسلام هستیم، اینجا این سئوال مطرح هست که ما برای امام زمان و فرهنگ مهدویت که امروزه دنیا تشنه‌ آن است، چه کارهای زیربنایی یا تاثیرگذاری خلق کرده‌ایم؟! می‌شود گفت هیچ. ما در فیلم هم بسیار کم کار کرده‌ایم.

مسئولان فرهنگی کشور باید ریل‌گذاری کنند و فرهنگ احیا ارزش‌ها را از منظر هنر به جهان معرفی کنند که تدوین برنامه‌های بالادستی در این زمینه نیز بسیار ضروری است.

 ما نباید فقط به فکر امروز کشور و جهان باشیم، بلکه برای نسل‌های آینده فرهنگ غنی اسلام را نهادینه کنیم.

۹- به نظر شما دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای انقلابی چه نقش و کارکردی در حمایت از هنر و هنرمندان انقلابی می‌توانند داشته باشند؟

من لازم می‌دانم دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای انقلابی در این مقوله ورود کنند و با انجام اقداماتی از جمله شناسایی پیشکسوتان و نخبگان در هر رشته هنری و ارائه پروژه‌های خاص و تأثیرگذار در جامعه به آنها، اوضاع نابسامان و راکد هنر را چاره‌ای کنند.

لازم به ذکر است با مشارکت شرکت‌های مادر می‌شود بار مالی طرح را مرتفع کرد و به این موضوع باید واقف بود که پیشکسوتان تجربه‌های گرانسنگی را پشت سرگذاشتند تا به این نقطه رسیده‌اند، پس نباید فرصت سوزی کرد.

برپایی نمایشگاه‌های بزرگ سالیانه و یا حتی بیشتر و فرهنگ‌سازی برای رونق بازار هنر، صادرات تولیدات برگزیده هنرمندان بصورت نمایشگاهی به کشورهای منطقه، مکلف شدن دستگاه‌های اجرایی برای خریداری سالیانه یک اثر هنری، اهتمام برای ایجاد فضاهایی حتی کوچک برای برپایی نگارخانه‌های دائمی در شهرستان‌ها و معرفی هنرمندان به سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌های هنری می‌توانند از کارکردهای مؤثر در حوزه حمایت از هنر و هنرمندان انقلابی باشد.

۱۰- در پایان چنانچه صحبت خاصی دارید بفرمایید.

دوست دارم از این فرصت استفاده و از مسئولین فرهنگی تقاضا کنم که به طور جدی و عملی از کیان هنر استان پاسداری کنند و در بالندگی هنر تاثیرگذار بکوشند چرا که شعار و وعده‌ بدون پشتوانه می‌تواند اثری بسیار مخرب داشته باشد.

همچنین جا دارد از حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری مدیرکل خدوم اداره کل تبلیغات اسلامی استان که در حد بضاعت خویش سنگ بنای حمایت از هنر دینی و ارزشی را پایه‌ریزی کردند و در چند عرصه‌ فرهنگی، هنری حمایتی صمیمانه داشته‌اند تشکر ویژه کنم و امیدوارم بازخوردهای توجه وی منجر به تحولی مبارک در عرصه فرهنگی و هنری استان شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر