جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۰۲۹
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۲

فکرشهر: با تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی ۲۷ دشت استان بوشهر معادل ۸۰ درصد آنها در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار گرفت.
به گزارش فکرشهر از تسنیم، بحران کم آبی در بیشتر نقاط جهان وجود دارد که این مهم یکی از دغدغه کشورها محسوب می‌شود.

معضل کم آبی به عنوان یک بحران جدی در استان بوشهر سال‌ها مطرح است و در سال زراعی جاری این استان رتبه نخست کاهش بارندگی از آن خود کرده است.

متوسط بارندگی استان بوشهر در سال زراعی جاری کاهش یافت

بررسی آمارها نشان می‌دهد متوسط بارندگی استان بوشهر در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل آن 7 درصد و نسبت به بلند مدت 17 درصد کاهش دارد.

آمارها نشان می‌دهد بارش باران سال قبل 195 میلیمتر بود در سال آبی جاری تاکنون 180 میلیمتر بارش به ثبت رسیده که کم آبی و خشک شدن رودخانه‌ها و افت شدید سفره زیرزمینی دغدغه و نگرانی بسیاری ایجاد کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر میزان آب‌دهی رودخانه‌های استان در سال آبی جاری 1.3 میلیارد مترمکعب و این درحالی است که این میزان نسبت به 1.5 میلیارد مترمکعب برنامه بلند مدت رودخانه‌ها 16 درصد کاهش یافته است.

افت شدید آبدهی رودخانه‌ها و چاه‌های آب در استان

علی محمدی با اشاره به افت شدید آبدهی رودخانه‌ها و چاه‌های آب در استان از مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز خبر داد و اظهار داشت: در استان بوشهر چاه‌های غیرمجاز متعددی وجود دارد که این چاه‌ها شناسایی و حکم مسدود شدن آنها از سوی دستگاه قضا صادر شده است.

80 درصد دشت‌های استان در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار گرفت

وی با اشاره به وجود 31 دشت در 16 محدوده مطالعاتی در استان بوشهر افزود: با تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی 27 دشت استان بوشهر معادل 80 درصد آنها در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه 12 محدوده با 27 دشت استان در وضعیت ممنوعه و بحرانی است گفت: این شرایط بیانگر این است که ذخایر آبی این استان از مرز بحران فراتر رفته است.

محمدی از افت سطح آبخوان برخی دشت‌ها خبر داد و بیان کرد: برخی از دشت‌های استان بوشهر افت سطح آبخوان دارد این درحالی است که بیشترین میزان وابستگی بخش کشاورزی به آب زیرزمینی است و کاهش این منابع تأثیر قابل توجهی بر بخش کشاورزی داشته است.

وی تداوم خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را سبب افت سطح آب دانست و تصریح کرد: سطح افت آب زیرزمینی سالانه در استان بوشهر به حدود یک متر و در برخی مناطق حتی به 2.3 متر رسیده است.

سالانه 700 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از مصرف سالانه 700 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: 95  درصد آب زیرزمینی در این بخش مصرف می‌شود اما میزان بهره‌وری بسیار اندک است.

محمدی تأکید کرد: افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی افزون بر ضعف شدید منابع و ذخایر زیرزمینی منجر به از بین رفتن کیفیت خاک نیز شده است.

وی ساخت 5 سد بزرگ در استان خبر داد و با اشاره به تسریع در روند اجرایی آنها خاطر نشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر اعتباراتی برای تسریع اجرا این 5 سد مصوب شد که سال گذشته 129 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر 5 سد اخند، باغان، دالکی، دشت پلنگ و خاییز را از جمله این سدها دانست و گفت: سد خائیز و اخند در آستانه بهره‌برداری، و دیگر سدها امسال تا 2 سال آینده آبگیری و یا تکمیل می‌شود.

در دشت‌های ممنوعه و بحرانی امکان توسعه و بهره‌برداری در حوزه کشاورزی وجود ندارد و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یکی از ضرورت‌ها است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر