جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۲۳۰
شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳

فکرشهر: کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: مانند هر بیماری دیگر توجه و دقت به علائم هشداردهنده بیماری کم کاری غده تیروئید ضروری است.

به گزارش فکرشهر، زهره گره در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت هفته جهانی بیماری تیروئید اظهار داشت: در بیماری کم‌کاری تیروئید، غده تیروئید قادر به تولید و ترشح هورمون‌های تیروئید به‌اندازه کافی نیست.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: کمبود هورمون در خون باعث کاهش فعالیت‌های سوخت‌وساز بافته‌ای مختلف بدن شده و علائم و نشانه‌های بالینی متعددی را به دنبال خواهد داشت.

وی نسبت به شناسایی زودهنگام این بیماری هشدار داد و گفت: کم‌کاری تیروئید با اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید در خون قابل‌شناسایی بوده و به‌آسانی قابل‌درمان است، در موارد خفیف معمولاً بدون علامت بوده ولی در درجات شدیدتر کم‌کاری تیروئید، علائم و نشانه‌های بیماری ظاهر می‌شود.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به علل ایجاد کم کاری تیروئید بیان داشت: کمبود شدید ید در مناطقی که ساکنین آن ید کافی دریافت نمی‌کنند یک از علل بیماری کم‌کاری تیروئید است، مشکل کمبود ید در ایران با استفاده از نمک ید دار برطرف شده است.

گره تشریح کرد: در مناطق با دریافت کافی ید، شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید نوعی التهاب خود ایمنی در غده تیروئید است، معمولاً سیستم ایمنی بدن فقط در مقابل تهاجمات خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد عمل می‌شود و به خود بدن حمله نمی‌کند، در التهاب تیروئید به علت واکنش خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن غده تیروئید را مورد تهاجم قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند به‌طوری که ظرفیت تولید هورمون از غده تیروئید کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: التهاب غده تیروئید ممکن است در زنان به فاصله کوتاهی پس از زایمان ایجاد شود و به‌صورت گذرا یا دائمی کم‌کاری تیروئید ایجاد کند.

گره اضافه کرد: مصرفید رادیواکتیو و یا جراحی تیروئید به‌منظور درمان پرکاری تیروئید می‌توانند بعد از چند ماه یا چند سال باعث کم‌کاری دائمی تیروئید شوند.

وی در خصوص کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید گفت: این بیماری به علت عدم تشکیل غده تیروئید و اشکال ژنتیکی در عملکرد آن و یا تیروئید های نابجا در نوزادان بروز می‌کند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به مهمترین علائم کم کاری تیروئید در مبتلایان بیان کرد: کاهش اشتها، عدم تحمل به سرما، آهسته شدن حرکات، خشکی پوست، موهای شکننده و ریزش مو، ضعف و خستگی، صدای خشن، یبوست، گرفتگی عضلانی، اختلال حافظه و پف آلودگی صورت و اندام‌ها، خواب‌آلودگی، افزایش وزن، خونریزی ماهیانه شدید و نامنظم در خانم‌ها و گاهی ترشح شیر از پستان‌ها، نازایی و بزرگ شدن غده تیروئید علائم کم‌کاری غده تیروئید هستند.

گره با تاکید بر اینکه مانند هر بیماری دیگر توجه و دقت به علائم هشداردهنده بیماری کم کاری تیروئید ضروری است اظهار داشت: تنها با آزمایش خون و اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید می‌توان از وجود کم‌کاری غده تیروئید اطمینان حاصل کرد.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه پیرامون روش‌های درمانی این بیماری گفت: با توجه به اینکه در این بیماری غده تیروئید قادر به تولید مقادیر کافی هورمون تیروئید نیست، درمان شامل تجویز قرص‌های حاوی هورمون تیروئید مثل قرص لوتیرو کسین خواهد بود که نیاز بدن را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مقدار تجویزشده دارو توسط بیمار بسیار بااهمیت است تصریح کرد: استفاده سرخود از دارو برای تسریع در بهبود علائم و یا کم کردن وزن بدن باعث افزایش مقدار هورمون در خون و بروز علائم پرکاری تیروئید می‌شود که در طولانی‌مدت ممکن است باعث بروز پوکی استخوان و یا بیماری قلبی شود.

وی افزود: اکثر بیماران مبتلا به کم‌کاری غده تیروئید لازم است مصرف دارو را برای تمام عمر ادامه دهند. مقدار دارو ممکن است در سال‌های بعدی عمر نیاز به تعدیل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهمیت غده تیروئید در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان، چهار تا ده خرداد (۲۵ لغایت ۳۱ می) هفته جهانی تیروئید نامیده شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر