جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۴۲۳۲
شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲

فکرشهر: "آبله میمونی"، بیماری است که اخیرا در چند کشور دنیا مواردی از آن مشاهده شده و این نگرانی را بوجود آورده که شاید قرار است جهان کابوسی دیگر را تجربه کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، این بیماری که مانند کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود، علاوه بر ایجاد علائمی مانند تب، درد بدن و... موجب بروز بثورات پوستی آبدار بر روی بدن بویژه در قسمت دست و صورت می شود. حال این نگرانی بوجود آمده که آیا آبله میمونی که واکسنی هم برای آن وجود ندارد قرار است مانند کرونا جهان را زمین گیر کند، یا نه.

برای آشنایی هرچه بیشتر با این بیماری و خطرات آن سراغ دکتر محمدحسین زمانیان متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفتیم.

زمانیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه "آبله میمونی" بیماری جدیدی نیست، گفت: این بیماری در گذشته هم وجود داشته و عمدتا در آفریقا شایع بوده است.

وی افزود: نگرانی اخیر از مشاهده موارد این بیماری در برخی کشورهای اروپایی است که مبادا این بیماری هم به مرحله پاندمی برسد.

زمانیان با بیان اینکه ویروس آبله میمونی به نسبت ویروس سنگینی محسوب می شود، گفت: همین امر موجب شده نگرانی ها نسبت به شیوع آن نسبت به کرونا کمتر باشد، چرا که در فاصله چند متری از فرد بیمار این ویروس به علت سنگینی زمین گیر می شود و فراتر نمی رود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: این بیماری از طریق تماس نزدیک و طولانی مدت با فرد بیمار و از طریق قطرات تنفسی بزرگ منتقل می شود. همچنین تماس با ترشحات فرد بیمار و تماس آن با چشم و دهان هم موجب انتقال این بیماری می شود.

این متخصص بیماری های عفونی دوره کمون این بیماری را شش تا 21 روز اعلام و تصریح کرد: با ورود ویروس به بدن بعد از شش تا 21 روز علائم اولیه بیماری شامل تب، درد بدن، خستگی و کوفتگی خود را نشان می دهد.

وی افزود: بعد از این مدتی غدد لنفاوی در این بیماری شروع به رشد می کند و همین علامت این بیماری را از آبله مرغان و آنفلوآنزا متمایز می کند.

وی تصریح کرد: در ادامه علائم دیگر بیماری که شامل بثورات پوستی آبدار است ظاهر می شود و این بثورات عمدتا کف دست و صورت را درگیر می کند.

زمانیان با بیان اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، گفت: تنها در مواردی برای این بیماری برخی داروهای ضدویروسی تجویز می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برای این بیماری واکسنی هم وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه هنوز پاندمی در خصوص این بیماری رخ نداده اقدامی هم برای ساخت واکسن آن صورت نگرفته اما ساخت واکسن برای آن کار سختی نیست.

وی با بیان اینکه ویروس "آبله میمونی" به جای RNA، DNA دارد، گفت: همین امر موجب شده احتمال جهش در این ویروس به نسبت کرونا کاهش یابد و همین امر نگرانی ها را در خصوص این ویروس کمتر می کند.

زمانیان گفت: از طرفی میزان مرگ و میر این ویروس فعلا بسیار پایین است و این موضوع هم نکته مثبتی در زمینه این بیماری به شمار می رود.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه قطعا این ویروس به ایران هم می رسد، گفت: وقتی در برخی کشورهای اطراف هم موارد آن مشاهده شده قطعا پای آن به ایران می رسد و نیاز است که همانند ویروس کرونا از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس استفاده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر