جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۲۴۲
شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱

فکرشهر: کتابدار شهر "شُنبه" استان بوشهر توانسته است با سلاح فکر خلاق و ایده‌های ابتکاری، قلمرو کتاب را از ایل تا آرایشگاه و از بوتیک تا جمع‌های کودکانه روستایی گسترش دهد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سرانه مطالعه کشور و در راس آن استان بوشهر چنان کاهش یافته است که برای نجات آن فکری جنگنده می‌خواهد و انگیزه‌ای برای تلاش خودجوش؛ ابزارهایی که کتابدار کتابخانه عمومی شنبه دارد.

با تلاش بانوی کتابدار، کتاب‌های کتابخانه سید علی قمی با "ایل پیک" و "کوچ پیک" به سیاه‌چادرها می‌رود و همسفر با "کاروان شادی"، "شور خواندن" را در کودکان روستایی بر می‌انگیزد، در قالب طرح پیک بانو توجه بانوان را در میان بوتیک گردی‌ها جلب می‌کند و با شعار " جسم زیبا، روح سالم" پای ثابت آرایشگاه‌ها می‌شود.

اما همه طرح‌هایی که فرنگیس غلامی اجرا کرد تا کتاب به دست جامعه پیرامونش بازگردد، یک محور اصلی دارد؛ استفاده از هر فرصتی به نفع کتاب.

فرنگیس غلامی ۳۷ ساله تنها کتابدار کتابخانه عمومی شهر شنبه است که ایده‌های او در بخش‌های متفاوت و تلاش همه جانبه‌اش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی او را دومین برگزیده "جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی" کرد.

او به خبرنگار ایرنا گفت: ارائه و اجرای طرح‌های ابتکاری برای خدمت به جمعیت فاقد کتابخانه مانند عشایری که ییلاق به اینجا می‌آیند و روستاهای فاقد کتابخانه از مهمترین فعالیت‌هایی است که چند سال است در پیش‌ گرفته‌ام و این خدمات در روزهای زلزله ۹۲ شنبه،  شیوع کرونا و دیگر شرایط خاص هم تداوم یافت.

 طرح‌های ایل پیک و کوچ پیک این بانوی کتابدار چنانکه خود می‌گوید: نزدیک به ۷۰ درصد کودکان جامعه عشایری این منطقه را کتابخوان و عضو کتابخانه عمومی کرده و حالا آنها در بیشتر پویش‌های کتابخوانی شرکت می‌کنند.

غلامی توضیح داد: در قالب این طرح‌ها، کتاب‌هایی را از منابع کتابخانه و گاه با هزینه شخصی یا همکاری شهرستان خریداری و گاهی همراه با لوازم‌التحریر در میان دانش‌آموزان مدارس عشایری توزیع می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: این اقدام چنان موثر واقع شد که سال ۱۴۰۰ فرماندار دشتی یک‌ نفر را به عنوان رابط کتابخانه و جامعه عشایر این شهر انتخاب کرد.

شنبه چندین روستای بالای ۲۰ خانوار و فاقد کتابخانه دارد که تلاش‌های فراگیر کتابدار شهر نگذاشته است مردمش بویژه کودکان طعم این محرومیت را بچشند.

آنطور که او گفت: "کاروان شادی" و " شور خواندن" طرح‌هایی است که در قالب آنها کتاب به روستاهایی مانند باغون، درویشی و چاهگاه برده می‌شود.

غلامی اضافه کرد: در قالب این طرح‌ها نشست‌های کتابخوان، مسابقه‌های کتابخوانی، نقاشی،  و ورزشی نیز برگزار می‌شود که همراهی آنها با کتاب در جذب بچه‌های روستا بسیار موثر بوده است.

به گفته غلامی با جذب بیشتر و بیشتر روستاییان، حالا  دهیار روستاهای فاقد کتابخانه در نقش رابط با کتابخانه حاج سید علی قمی همکاری می‌کند.

این بانوی کتابدار هر جا که روزنه‌ای یافته آن را با نور آگاهی و کتابخوانی پر کرده است، ابتکار او سبب شده تا حالا پای مردم روستا نشین حتی برای انجام کارهای اینترنتی هم به کتابخانه می‌آیند و این مصداق بارز تبدیل تهدید به فرصت است، آنهم به نفع کتاب.

غلامی در این باره گفت: اگر کافی نت کوچک کتابخانه راه‌اندازی نشده بود، مردم روستاهایی که به اینترنت دسترسی نداشتند برای انجام کارهای خود باید به مرکز شهرستان می‌رفتند که زمانگیر بود، اما حالا علاوه بر رسیدگی به کارهای بر خط خود نگاهی هم به کتاب‌ها می‌اندازند و تورقی می‌کنند.

همه آنچه فرنگیس غلامی را برگزیده جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی کرد در فضای کتابخانه‌های ثابت و سیار باقی نمانده است؛ او هر جا جمعی دیده، تلاش کرده است تا جای کتاب را پر کند.

او گفت: دیدم بوتیک‌های زنانه روزانه محل رفت و آمد بسیاری از بانوان است، با صاحبان فروشگاه‌ها صحبت کردم و کتاب‌هایی با موضوع‌های خانه و خانواده مانند خانه‌داری، تربیت فرزند، تغذیه و همسرداری را ویترین‌وار به نمایش گذاشتم، این اقدام توجه بانوان را جلب کرد تا برای به امانت گرفتن آن به کتابخانه بیایند.

غلامی ادامه داد: سالن‌های زیبایی بانوان یکی دیگر از مرکزهایی بود که این ایده را به آن بردم و آنهم بسیار موفق بود.

این بانوی کتابدار افزود: از آنجا که نشریات کتابخانه را پس از گذشتن چند شماره می‌توان تبادل کرد، آنهایی که موضوع خانواده، سلامتی و تغذیه داشت را به آرایشگاه‌ها برده‌ام، که مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.

همه اینها با چاشنی سخت کوشی و انگیزه کتابدار کتابخانه حاج سید علی قمی برای خدمت به کتاب حالا سبب شده است تا نزدیک به یکهزار نفر از شنبه‌ای‌ها عضو این کتابخانه شوند.

آنچیزی که اقدامات کتابدار شنبه‌ای را حالا بلند آوازه کرده است، به تعبیر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر " رفتن به دل مردم" است؛ او معتقد است که پیوند کتابخانه و مردم یکی از مولفه‌هایی است که در جذب مردم به استفاده از منابع کتابخانه‌ای بسیار اثر گذار است تا کتابخانه به مرجعی برای رفع نیاز اطلاعاتی جامعه تبدیل شود.

به بیان حیدر راهب فرنگیس غلامی با همین دیدگاه به میان مردم رفته است و طرح‌های ابتکاری خود را راه‌اندازی کرده است و در نتیجه شمار امانت گیری و اعضای کتابخانه عمومی شنبه رشد چشمگیری داشته است.

او گفت: ایده‌های این بانوی کتابدار، کتابخانه شهر را پویا و پر نشاط کرده است و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هم ضمن ارج نهادن به ایده‌پردازی در زمینه ترویج کتاب به دنبال توسعه اقدامات این چنینی است تا در فعالیتی جهاد کودکان روستاهای فاقد کتابخانه تحت پوشش قرار گیرند.

فرنگیس غلامی از میان ۱۰۳ ایده رسیده به انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی رتبه دوم را کسب کرد و در همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی تجلیل شد.

اما مهمتر از رتبه‌ای که کتابدار موفق دشتی کسب کرد، خدمتی است که او با رونق بخشیدن به کتاب و کتابخوانی نصیب فزونی آگاهی شهر می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر