پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۴۳۳
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸

فکرشهر: پایتخت انرژی و قطب اقتصادی ایران با همه ثروتمندی اما در زیرساخت فرهنگی از فقیرترین مناطق کشوراست،طوریکه درکنار ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صنعتی پروژه‌ای فرهنگی به دلیل کمبود اعتبار۱۳ سال نیمه‌کاره ماند تا رئیس دولت سیزدهم برای پایان دادن به انتظار طولانی هنرمندان عسلویه دست بکار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، عسلویه جنوبی‌ترین شهرستان استان بوشهر سرشار از منابع خدادادی در زمینه انرژی و گردشگری است اما با همه تاثیری که ثروت‌های نهفته در این منطقه بر اقتصاد کشور دارد، مردمش از کمترین زیرساخت های  فرهنگی و هنری محروم هستند.

منطقه‌ای که به سبب تامین بیش از ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور و تولید روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز و میلیون ها تن میعانات و دیگر فرآورده های آن با ۲۴ پالایشگاه و ۳۰ واحد پتروشیمی، درآمدهای ده ها میلیاردی روزانه و اشتغال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفری پایتخت انرژی و قطب اقتصادی کشور لقب گرفته و در کمتر از سه دهه به خاستگاه تمدن صنعتی ایران معاصر تبدیل شده است اما در بخش زیر ساخت فرهنگی کمیت مرکب توسعه در این شهرستان می‌لنگد و عقب مانده است. 

یکی از دلایل محرومیت شهرستان عسلویه در این زمینه نبود پیوست‌های لازم فرهنگی در اجرای طرح‌های صنعتی است که باعث شده تا بر اثر حضور نیروهای کار از سراسر نقاط کشور با خرده فرهنگ‌های مختلف در این صنایع زمینه برخی مشکلات، چالش‌ها وآسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در این منطقه بوجود آید و چه خوب می شد اگر در کنار ایجاد میدان‌های متعدد گازی و نصب تاسیسات غول پیکر صنعتی، میدان برای فعالیت‌های فرهنگی نیز به عنوان یکی از مهمترین اصول توسعه در هر منطقه باز می‌شد.

ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در منطقه عسلویه به حدی است که سرانه فضای کتابخانه ای در این شهرستان به ازای هر ۱۰۰ نفر تنها ۱.۴ مترمربع است و برای برگزاری بسیاری از برنامه های فرهنگی و هنری از توان تشکل‌های مردمی و هیات امناها بهره برده و بیشتر برنامه ها در مساجد و حسینیه های شهر یا در فصل زمستان نیز در فضای باز برگزار می‌شود.

هرچند بخش صنعت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی گام‌هایی در بخش تقویت زیرساخت‌های آموزشی برداشته است اما از بخش فرهنگ غفلت کرده و از همین گام‌های محدود هم در زمینه ایجاد امکانات فرهنگی در عسلویه دریغ شده است.

در همین راستا بود که دولت وقت براساس مطالبه مردمی سال ۱۳۸۸ در گامی برای تقویت زیرساخت فرهنگی شهرستان عسلویه، طرح احداث یک مجتمع فرهنگی هنری را در این شهر ارائه کرد و به این وسیله روزنه امیدی در دل جامعه هنری این شهرستان ثروتمند گشود و عملیات اجرایی این مجموعه آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۹۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.

هنرمندان عسلویه براین باور بودند که بالاخره عرصه فعالیت آنها هم در پایتخت انرژی مورد توجه قرار گرفته و پس از سال‌ها  پروژه ای غیر نفتی و غیر اقتصادی در این منطقه عملیاتی شده تا علاوه بر اشتغال، فرهنگ نیز برجسته شود؛ اما هیچ چیز براساس برنامه زمانبندی شده پیش نرفت و امروز بعد از ۱۳ سال هنرمندان این شهرستان که گمان می‌کردند بزودی صاحب صحنه‌ای برای نمایش هنرهای خود می‌شوند، همچنان سودای داشتن یک مجتمع فرهنگی هنری مجهز را در سر دارند.

در این سال‌ها چند مدیرکل و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان و فرماندار در شهرستان و حتی استانداران و دولت‌ها آمدند و رفتند اما این مجتمع فرهنگی همچنان نیمه کار باقی ماند تا در سفر ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به بوشهر، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مجموعه فرهنگی مصوب شود و  دولت سیزدهم به انتظار ۱۳ ساله هنرمندان این شهرستان ساحلی استان بوشهر پایان دهد و جوانه امید صاحب صحنه شدن در دل آنها قوت گیرد. 

هنرمندان جهان شهر عسلویه، سفر به دیگر شهرستان‌ها برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری

اما در این بین شنیدن سخنان هنرمندان شهرستان عسلویه خالی از لطف نیست که حسین لاری یکی از آنان است؛ او که از هنرمندان و شاعران این منطقه به شمار می آید در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا اینطور توضیح می‌دهد: هنرمندان این شهرستان از کمترین امکانات فرهنگی محروم هستند و این مجتمع فرهنگی تنها روزنه امید آنان است.

به بیان لاری هنرمندان عسلویه ثروتمند از داشتن یک فرهنگسرا، سالن تئاتر، سالن اجتماعات مناسب که هر از چند گاهی با برگزاری یک شب شعر، شب خاطره و نمایش و یا محفلی که شاعران و هنرمندان را دور هم جمع کند محروم هستند و برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی خود باید به شهرستان‌های دیگر استان بوشهر بروند.

او معتقد است هر روز که از زمان تعیین شده برای بهره‌برداری از پروژه مجتمع فرهنگی هنری عسلویه می‌گذرد، ضربه‌ای به جامعه هنری این منطقه وارد می‌شود و به تعبیر او عسلویه "جهان شهری است که از داشتن یک فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی مناسب و در شان جامعه هنری که کم هم نیستند، محروم است".

جای خالی صنعت در تهیه زیرساخت‌های فرهنگی عسلویه

آنطوری که حسین لاری  شاعر اهل عسلویه می‌گوید: صنعت در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود، به تقویت زیرساخت‌های آموزشی در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر ورود کرد و گام‌هایی مهم از جمله ساخت مدرسه و تقویت بنیه علمی دانش آموزان برداشته است اما  مثل اینکه هنوز به حساسیت زیرساخت‌های فرهنگی پی نبرده است.

به اعتقاد این شاعر نیمه کار ماندن مجتمع فرهنگی هنری عسلویه بعد از ۱۳ سال گواهی بر بی توجهی صنایع به توسعه فرهنگی این شهرستان است که اگر این ساختمان در این سال‌ها احداث شده بود؛ گرفتار تورم امروز نشده و صنعت یادگار و هدیه فراموش نشدنی برای میزبانان خود به جا می گذاشت.

به اعتقاد لاری، عسلویه با توجه به حضور افراد از همه نقاط و اقوام از سراسر کشور درآن، ایرانی کوچک است که با فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی و ایجاد فضای لازم برای اجتماع هنرمندان، امکان تبادل فرهنگی بخوبی در این منطقه فراهم می شود.

البته این هنرمند با تاکید بسیار یادآوری می‌کند که "یادمان باشد با زبان هنر بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در منطقه برطرف می‌شود".

عسلویه در معرض آسیب؛ نیازمند تقویت زیرساخت فرهنگی

به سراغ یک کارشناس فرهنگی هنری رفتم و در باره زیرساخت‌های هنری و ضرورت به سرانجام رساندن مجتمع فرهنگی هنری عسلویه را از او جویا شدم، جواد متین اینطور پاسخ داد: شرکت‌های نفتی سالانه میلیاردها تومان برای برگزاری مراسم‌ و جشن‌های خود کرایه صندلی می‌دهند این درحالی است که اگر ذره ای به مسئولیت اجتماعی خود بپردازند می‌توانند با بهره برداری از مجتمع نیمه کاره عسلویه هم خدمتی به مردم این شهرستان کرده و هم برای خودشان نیز مفید باشند.

او ادامه می‌دهد: هر چند تاکنون هزینه قابل توجهی برای احداث مجتمع فرهنگی هنری عسلویه انجام شده اما همچنان ناکافی است، این مرکز فرهنگی به عنوان یک سرمایه ملی به شمار می‌رود و حیف است که در گذر زمان این سرمایه از بین برود.

از دید کارشناسان پرداختن به مسائل فرهنگی بویژه در مناطق صنعتی و کارگری از ضرورت‌هایی است که باید در راستای پیشگیری از بسیاری  آسیب‌های  اجتماعی مورد توجه باشد، این درحالی است که امروز به زیرساخت‌های فرهنگی عسلویه پرداخته نشده و در یک کلام از این مساله مهم غفلت شده است.

از نظر متین، در زمان حاضر تنها ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نیروی کار در منطقه ویژه پارس و عسلویه مشغول به کار هستند هرچند این جمعیت اقماری و شناور است اما برای پیشگیری از آسیب‌ها ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد این کارشناس فرهنگی و هنری استان بوشهر، با وجود همه ثروتی که پایتخت انرژی کشور دارد اما عسلویه  از جمله شهرهای با سرانه فرهنگی ضعیف به شمار می‌رود که این امر در کنار محیط خشن کارگری بستر ایجاد بزه و انواع آسیب را در منطقه فراهم می‌کند.

او معتقد است منطقه عسلویه با توجه به خشن بودن محیط کارگری و صنعتی در معرض آسیب های فرهنگی و اجتماعی است به همین دلیل سرانه فضای فرهنگی، ورزشی و نشاط اجتماعی هر چقدر افزایش یابد می‌تواند نقش موثری در کاهش بزه و مسائل اجتماعی داشته باشد.

به گفته این کارشناس فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی از جمله کتابخانه، سالن تئاتر، نمایش، نشست‌های فرهنگی همه و همه موجب ایجاد نشاط اجتماعی شده و باعث می شود شاغلان در مجموعه عظیم پارس جنوبی از افسردگی محیط کار رهایی یابند و کوله باری از خستگی و افسردگی را به شهر خود منتقل نکنند.

امروز جامعه هنری عسلویه امیدوار به راه اندازی ساختمان نیمه کاره مجتمع فرهنگی هنری شهرشان هستند که این امر همت مدیران و بویژه صاحبان صنایع را می‌طلبد و به نوعی بخشی از پیوست فرهنگی را در این منقطه صنعتی عملیاتی کنند.

آنطور که متین توضیح می‌دهد در کنار مساله اشتغال مهمترین مساله مورد نیاز جوانان عسلویه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی است که تاکنون آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

متین درباره زیرساخت‌های تا حدی مناسب صنایع که پشت فنس‌ها قرار دارد هم می‌گوید: بسیاری از امکانات در پشت فنس‌ها محصور شده و مردم اجازه استفاده از آن را ندارند این درحالی است که اگر فنس ها برداشته و با یک برنامه ریزی زمینه استفاده مردم نیز فراهم شود بخش زیادی از این مشکلات برطرف می شود.

اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی رئیس جمهور و نیاز به کمک صنایع

برای روشن شدن دورنمای بهره‌برداری از این پروژه، آخرین وضعیت را از مدیران شهرستانی و استانی هم جویا شدم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان عسلویه به ضعف اساسی عسلویه در سرانه فرهنگی اذعان دارد، او می‌گوید: این شهرستان نویسندگان، شاعران و هنرمندان زیادی دارد اما از داشتن سالن اجرا، سالن مناسب برای دیدن فیلم، پلاتو تئاتر، فضایی برای فعالیت انجمن های هنری و موسیقی محروم است و بیشتر در فصل زمستان مراسم در فضای باز برگزار می شود.

محمد برّی معتقد است مجتمع فرهنگی هنری نیمه کاره عسلویه تنها زیرساخت فرهنگی هنری این شهرستان است و هیچ مجموعه فرهنگی هنری دیگری در این شهرستان وجود ندارد و امید دارد در این دولت این خواسته و آرزوی دیرینه جامعه هنری این شهرستان به تحقق بپیوندد.

آنطور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به ایرنا می‌گوید: ظرفیت مجتمع فرهنگی عسلویه ۵۰۰ نفر و ۳۰ اتاق در سه طبقه است که در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع و با زیربنای چهار هزار و ۸۱۵ مترمربع طراحی و ۱۳ سال پیش عملیاتی شده است.

حالا عبدالرحیم افروغ می‌گوید: پیشرفت فیزیکی این بنا ۸۰ درصد است و در زمان حاضر نیز پروژه فعال است به نحوی که اکنون ۹۰ درصد کار نصب سیستم سرمایشی پروژه مجتمع فرهنگی هنری عسلویه انجام شده است.

پروژه مجتمع فرهنگی هنری عسلویه به عنوان یکی از مطالبه های  بحق مردم در سفر ۱۶ مهر مهرماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان بوشهر مطرح و با نگاه دولت جهادی و انقلابی به عنوان یکی از مصوبه های این سفر قلمداد شد، آنطور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر می گوید ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه  فرهنگی به تصویب رسید.

به گفته افروغ این اعتبار باید در مدت ۲ سال هزینه شود که ۲۵ میلیارد تومان از این اعتبار در سال ۱۴۰۰ و ۲۵ میلیارد تومان نیز برای سال جاری مصوب شده است.

او می گوید: با توجه به وسعت و سنگینی پروژه مجتمع فرهنگی هنری عسلویه برای به سرانجام رساندن این پروژه بویژه در بخش تجهیزات مشارکت و همکاری صنایع نفت و گاز فعال در منطقه ضروری است.

به گفته افروغ تاکنون ۷۰ میلیارد تومان برای احداث پروژه مجتمع فرهنگی هنری علسویه  هزینه شده و انتظار می رود بتوانیم با اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور و مشارکت صنایع برای تجهیز، این پروژه امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

به اعتقاد افروغ بیشتر مسائل اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی دارد و اگر در این بخش برنامه ریزی و زیرساخت‌های لازم فراهم شود و مسائل فرهنگی تقویت و ارتقا یابد آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

او اذعان دارد که ساماندهی فعالیت فرهنگی، هنری و رسانه ای نیاز به زیرساخت دارد و پروژه مجتمع فرهنگی هنری عسلویه در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه هنری شهرستان عسلویه و سایر شهرستان‌های جنوبی استان احداث شده است.

آنچه از این نوشتار برمی‌آید این است که امروز مهمترین مطالبه جامعه هنری و جوانان بعد از مساله اشتغال توجه به زیرساخت‌های فرهنگی است؛ انتظار می رود با عزم و اراده دولت این پروژه مجتمع فرهنگی عسلویه ثروتمند  بعد از ۱۳ سال به سرانجام برسد تا هنرمندان آن بتوانند با مهیا شدن زمین و زمینه بیش از پیش در عرصه های مختلف هنری بدرخشند.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر سفر کردند در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که سهم طرح‌های آب منطقه ای از این سفر ۶۸۳ میلیارد تومان بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر