پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۴۷۹۱
يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۹

فکرشهر: فضاپیما "جونو"ی ناسا به تازگی نمای جدیدی از سیاره مشتری را به جهانیان نشان داده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از تی ای، فضاپیمای جونو در چهل و یکمین پرواز از نزدیک خود در آوریل ۲۰۲۲ بر فراز ابرهای سیاره مشتری عبور کرد. این فضاپیما در نزدیک ترین حالت در فاصله کمی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از ابرهای رنگارنگ مشتری قرار داشت.

ابزار جونوکم این کاوشگر فضایی با ثبت این تصویر نشان داد که گر از فاصله نزدیک این سیاره غول پیکر چگونه به نظر می‌رسد.  با استفاده از این تصاویر خام، "آندریا لاک" (Andrea Luck) که یک شهروند دانشمند است یک تصویر انیمیشنی ایجاد کرد که ممکن است همه دوستداران فضایی را شگفت زده کند. در آن لحظه سرعت این فضاپیما در حدود ۱۳۱ هزار مایل در ساعت (۲۱۰ هزار کیلومتر در ساعت) نسبت به سیاره بود.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: در آن لحظه، جونو با سرعتی در حدود ۱۳۱۰۰۰ مایل در ساعت (۲۱۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت) نسبت به سیاره حرکت می‌کرد. در مقایسه، در نزدیک‌ترین فاصله، جونو بیش از ۱۰ برابر از ماهواره‌هایی که در مدار زمین‌آهنگ به زمین هستند به مشتری نزدیک‌تر بود و با سرعتی حدودا پنج برابر سریع‌تر از ماموریت‌های آپولو زمانی که زمین را به مقصد ماه ترک کردند، حرکت می‌کرد.

مدار زمین‌آهنگ (GSO یا Geosynchronous orbit) یا مدار ژئوسَنکرون (مدار هم‌گردش زمین یا مدار زمین‌هم‌زمان) به مدارهایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ایِ چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است.

فضاپیمای جونو

جونو نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند.

جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل این سیاره، از جمله احتمال داشتن یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی و بادهای عمیق آن که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر(۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت. پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر