جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۸۴۸
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تامین بودجه احداث و توسعه تصفیه خانه پساب‌ شهرهای ساحلی این استان باید با در بخش ملی بررسی و انجام شود.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی‌نژاد روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: در زمان حاضر تنها شهرهای بوشهر، دیلم و گناوه تصفیه خانه پساب‌های شهری دارند و فاضلاب دیگر شهرهای ساحلی این استان تصفیه نمی‌شود و با ورود به خلیج فارس محیط زیست دریایی را تهدید می‌کند.

وی افزود: هر چند شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر طرح‌های زمان‌بندی شده‌ای را برای ایجاد شبکه‌های تصفیه فاضلاب در شهرهای این استان ارائه کرده است، اما تحقق آنها نیازمند تامین بودجه و تسریع در اجرا است که باید برای تامین آن با نگاهی ملی اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه کم‌آبی از بحران‌های کشور بویژه در استان بوشهر است، تصفیه پساب‌ها می‌تواند منابع آبی ارزشمندی را  در اختیار بگذارد در حالی که اکنون تبدیل به تهدیدی زیست محیطی برای شهرستان‌های ساحلی این استان شده است.

وی اعلام کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مواردی خسارت وارد شده به آبزیان خلیج فارس را محاسبه و اخطارهایی صادر کرده است.

توسعه آب شیرین‌کن‌ها باید مدیریت شده باشد

قلی‌نژاد ادامه داد: خشک‌سالی و چالش‌های آبی یکی از چالش‌های فراروی استان بوشهر است و مدیریت منابع آب بویژه در بخش کشاورزی ضروری است.

وی افزود: بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورز اتفاق می‌افتد و لازم است در این بخش به سمت کشت گونه‌های سازگار با کم‌آبی و روش‌های نوین آبیاری حرکت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اذعان کرد: آموزش فرهنگ صحیح استفاده از آب، مدیریت منابع محدود و اجرای پروژه‌هایی که ما را با کم‌آبی سازگار می‌کند در این شرایط ضروری است زیرا توسعه طرح‌های آب شیرین کن هم باید مدیریت شده باشد.

وی اضافه کرد: شورآبه‌هایی که آب‌شیرین‌کن‌ها تولید می‌کنند برای محیط زیست دریایی مخرب است.

بیش از ۱۰۰ مشعل فلر در جنوب بوشهر باید خاموش شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بیش از ۱۰۰ مشعل فلر به طور متناوب در جنوب استان  روشن هستند که سبب ایجاد آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در حجم بالایی می‌شوند و اقدام برای خاموشی‌ها آنها باید سرعت گیرد.

قلی‌نژاد افزود: هرچند پتروشیمی‌ها گام‌های موثری را در این زمینه آغاز کرده‌اند اما لازم است پالایشگاه‌های گازی هم به این سمت حرکت کنند که این مهم از وزارت نفت درخواست شده است.

وی اعلام کرد: در این زمینه خسارت وارد شده محاسبه و اقدامات حقوقی نیز انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  استان بوشهر اظهار کرد: تغییرات اقلیم یکی از خطرهایی است که کره زمین را تهدید می‌کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو منجر به تغییرات گسترده‌ای شده است که حتی توسعه اقتصادی را هم تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: خشکسالی‌های چند ساله، گرد و غبار در مناطق بیابانی، بارش‌های نامنظم خارج از فصل و دیگر بی نظمی‌های جوی نمودهایی از تغییر اقلیم هستند.

قلی‌نژاد ادامه داد: در دنیا همکاری‌های زیست محیطی مختلفی شکل گرفته است که کنوانسیون تغییر اقلیم یکی از مهمترین‌های آن است و با ارائه پروتکل‌هایی تلاش می‌کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حداقل برساند.

مدیرکل حفاظت استان بوشهر با بیان اینکه ایران نیز عضو این کنوانسیون است، تاکید کرد: بنابراین تلاش برای پایان فلرینگ در منطقه ویژه انرژی پارس در جنوب استان بوشهر مطابق با پروتکل‌های این کنوانسیون و مصوبه دولت در سال ۹۹ ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر