جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
رئیس جمهور در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست:
کد خبر: ۱۱۴۸۸۸
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲

فکرشهر: رئیس جمهور سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا در دوگانه‌ها و چالش‌های محیط زیستی کشور با پشتوانه کارشناسی دقیق و قوی وارد میدان شده و اجازه ندهد این چالش‌ها در اذهان و افکارعمومی به حال خود رها شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست در دولت سیزدهم نقش این شورا را در زمینه اجرای موثر سیاست‌های محیط‌زیستی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این شورای‌عالی به اعتبار جایگاه و اعضای حقوقی و حقیقی که دارد، پشتوانه حقوقی محکمی برای سازمان حفاظت محیط زیست است و می‌تواند به رفع موانع و مشکلات پیش‌روی پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان کمک شایانی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمادگی دارد هر زمان که نیاز بود جلسات شورای‌عالی محیط زیست را برگزار کند، افزود: با تکیه بر اسناد بالادستی، از جمله قانون اساسی که اجرای هر گونه سیاست توسعه‌ای را فرع بر حفاظت از محیط زیست قرار داده، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر قوانین موضوعه راهکارهای تسهیل و تسریع در اجرای موثرتر وظایف و تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست را تدوین و به جلسات این شورا ارائه کنید تا بررسی و تصویب شود.
رئیسی با اشاره به اینکه شورای‌عالی محیط زیست به اعتبار جایگاه فراقوه‌ای و حضور مسئولانی از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌تواند به رفع چالش‌های اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست مرزدار و مرزبان زیست بوم کشور است، لذا لازم است با احصاء دقیق مسائل و چالش‌های مرتبط، در عین حالی که بر روی خطوط قرمز خود محکم ایستادگی می‌کنید، از ایجاد مانع غیرضرور در مسیر پیشرفت کشور نیز پرهیز کنید.
رئیس جمهور همچنین پیشنهاد کرد برای پیگیری موضوع ریزگردها یک شورای منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست تشکیل و این مشکل با محوریت کشورمان و با مشارکت کشورهای منطقه پیگیری و حل و فصل شود.
رئیسی درباره همکاری‌های محیط زیستی با سازمان‌های بین‌المللی نیز تصریح کرد: در استفاده از تجارب دیگران هیچ محدودیتی نداریم، اما در عین حال در نظر داشته باشید که اسناد و نسخه‌های تدوین شده از سوی دیگران باید پیش از اجرا مورد بررسی و تطبیق دقیق با الزامات و اقتضائات زیست بوم کشور قرار گیرند.
رئیس جمهور با بیان اینکه از همکاری با سازمان‌های بین‌المللی استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در مورد مسائل مختلف محیط زیستی و چالش‌های زیستی برنامه‌های توسعه ای، نظرات کشورمان را کاملا کارشناسانه و بر اساس مبانی و اصول مورد قبول جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی مطرح کنید .
رئیسی همچنین سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا در دوگانه‌ها و چالش‌های محیط زیستی کشور و اجرای طرح های اقتصادی با پشتوانه کارشناسی دقیق و قوی وارد میدان شده و آنها را رفع کند و گفت: امروز درباره مسائل مختلفی از جمله صید ترال در کشور، مساله تولید خودرو، موضوع میانکاله و مسائل مشابه دیگر ابهاماتی در اذهان و افکار عمومی وجود دارد که باید به آن پاسخ متقن داد.
رئیس جمهور از دبیرخانه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست خواست که مسائل و چالش‌های این عرصه را در همکاری با سایر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی دقیق قرار داده و نتیجه این بررسی‌ها را برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار شورای‌عالی قرار دهد.
در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست محورهای اساسی سیاست‌های کلان محیط زیستی کشور،‌ از جمله هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای رفع چالش‌های آب، ریزگردها، حفاظت از جنگل‌ها و تالاب‌ها و نیز رفع چالش‌های سیاست‌های توسعه‌ای و محیط زیستی مورد بررسی قرار گرفت.
ایجاد شورای منطقه‌ای محیط‌زیستی برای پیگیری مشترک معضل ریزگردها و بررسی چارچوب ارزیابی راهبردی محیطی برای ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح‌های توسعه‌ای از مصوبات جلسه امروز بود.
همچنین اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاه‌های مرجع با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، اصلاح قانون ناظر به شکار و صید مبتنی بر جابجایی گونه‌ها در رتبه‌بندی علمی و تعیین بها و مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی از جمله دیگر مصوبات این جلسه بودند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر