جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر:  شب گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تابستان امسال به عربستان سعودی سفر خواهد کرد که نشانه‌ای از قصد دولت برای پایان دادن به تلاش های کوچک خود برای اصلاح رفتار بی ثبات کننده پادشاهی در ازای وعده افزایش تولید نفت است. این سفر دست به سینه، شبیه به زدن چسب زخمی بر دمل روابط ایالات متحده و عربستان است...
کد خبر: ۱۱۵۱۲۴
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

فکرشهر: وبسایت رسپانسیپل استیت‌کرفت (Responsible Statecraft) وابسته به اندیشکده کوئینسی در مطلبی به قلم تریتا پارسی نوشت:  شب گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تابستان امسال به عربستان سعودی سفر خواهد کرد که نشانه‌ای از قصد دولت برای پایان دادن به تلاش های کوچک خود برای اصلاح رفتار بی ثبات کننده پادشاهی در ازای وعده افزایش تولید نفت است. این سفر دست به سینه، شبیه به زدن چسب زخمی بر دمل روابط ایالات متحده و عربستان است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: واضح است که آمریکا باید برای ایجاد روابط سالم‌تر با عربستان سعودی تلاش کند، اما بدون روبرو شدن با ناکارآمدی‌های ساختاری در رابطه این دو کشور، چنین کاری به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود – ناکارآمدی که حاصل چشم بستن امریکا بر حمایت عربستان از تروریسم، گسترش وهابیت و سایر اقدامات بی پروا و غیرقابل توجیه، مانند قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست است.

تصمیم بایدن برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بدون پایان دادن به این رفتارهای بی‌ثبات‌کننده، تا حد زیادی جایگاه ایالات متحده را تضعیف می‌کند. تمجید از "شجاعت" بن‌سلمان برای حمایت از آتش بس در جنگی که خود ولیعهد سعودی آغاز کرد - و استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای نشست در سطح ریاست جمهوری - نشان دهنده ناامیدی بایدن برای کاهش قیمت بنزین و همچنین نیاز به عربستان در راستای پایان دادن به این جنگ است.

بگذارید یک چیز را روشن بگویم: این پیروزی واقع‌گرایی بر ارزش‌ها نیست. اشتباه است اگر فرض کنیم سیاست واقعی مستلزم سجده کردن بایدن در مقابل محمد بن ‌سلمان برای پایین آوردن قیمت نفت است. اگر قیمت نفت واقعاً دلیل موجهی برای این کار می‌بود، بایدن باید به جای ادامه راهبرد فشار حداکثری ترامپ، با یک فرمان اجرایی به توافق هسته‌ای ایران بازمی‌گشت.

بازگشت ایران به بازار نفت و عرضه فوری بیش از 50 میلیون بشکه نفتی که تهران در انبار دارد اما به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به فروش آن نیست، می‌تواند در کوتاه‌مدت شرایط را بهبود ببخشده و کاهش طولانی مدت قیمت نفت را به همراه داشته باشد. تنها اقدام لازم بازگشت بایدن به توافقی است که رئیس سابقش باراک اوباما قبلاً درباره آن مذاکره کرده بود.

در عوض، بایدن بازی از پیش باخته‌ای را در برابر ایران شروع کرد که آنقدر او را ناامید کرد به پای بن‌سلمان بیفتد. (چنان اقدامی می‌توانست اروپا را هم در موقعیت بسیار بهتری قرار می داد زیرا به شدت در تلاش است تا وابستگی خود به گاز و نفت روسیه را کاهش دهد).

رویکرد بایدن به جای بازسازی روابط با ریاض، احتمالاً مشکلات طولانی مدت در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را تشدید خواهد کرد. این امر وابستگی ما به پادشاهی را افزایش می‌دهد، پادشاهی که مدت‌هاست به حاکمان خود اجازه می‌دهد تا علیه منافع آمریکا در خاورمیانه و فراتر از آن اقدام کنند. محمد بن سلمان با ایالات متحده سخت برخورد کرده و بایدن دارد اجازه پیروزی را به آنها می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر