جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۲۱۷
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴

فکرشهر: همزمان با گرامیداشت روزجهانی صنایع دستی، "همایش شول خاستگاه گبه ایرانی" در روستای تاریخی شول گناوه به همت موسسه نیمدری سبز این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، محمد مظفری دبیر این همایش روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در ادامه برگزاری جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داوود که به منظور معرفی ظرفیت های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی و گردشگری روستاهای شهرستان گناوه  آغاز شده است،  همایش شول خاستگاه گبه ایرانی برای معرفی قدمت و تاریخی گبه  و فرش بافی در این روستا در  شب سالروز ولادات حضرت امام رضا(ع)  برگزار شد.

وی افزود:  زنان  این دیار از دیرباز تاکنون با هنرمندی  و خلاقیت، گبه های زیبایی را بافته اند که علاوه بر اهالی شهرستان و استان بوشهر و بازارهای ملی، در بازارهای جهانی نیز طرفداران و خریداران بسیاری دارد.
دبیر جشنواره فرهنگی و تاریخی حیات داوود با بیان اینکه این اثر ناملموس به ثبت ملی رسیده است، گفت:  گبه ایرانی می‌تواند به عنوان یک اثر مهم  صنایع دستی به ثبت جهانی نیز برسد.

 
وی اظهارداشت:  زنان روستای شول و دیگر روستای حیات داوود  به عنوان پدیدآورندگان گبه، نقشی بسیار مهم  در جهانی شدن این فرش کامل ایرانی دارند.

مظفری گفت: جشنواره تاریخی فرهنگی حیات داوود و همایش گبه بصورت کامل مردمی، توسط موسسه مردم نهاد نیمدری سبز و با همکاری شورای اسلامی روستاهای شهرستان گناوه برگزار می‌شود.

وی  از حضور پررنگ مردم  روستا و اهالی شهرستان گناوه و همراهی شورای اسلامی  و دهیاری روستای شول در جریان برگزاری این همایش مهم تقدیر کرد.

مظفری یادآورشد: در این همایش ضمن تجلیل از ۵۰ نفر از بافندگان بانوی شولی، تولیدات هنری اهالی روستا در بزرگداشت این اثر ملی به نمایش درآمد.

دبیر جشنواره  فرهنگی تاریخی حیات داوود گناوه گفت: اولین برنامه این جشنواره در روستای بهمنیاری از دیار شاهنامه خوانان این شهرستان به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز شد.

وی افزود: روستاهای شهرستان گناوه پتانسیل بالایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری دارند و امیدواریم با استفاده از نخبگان و فعالان در این مناطق بتوانیم این جشنواره را به صورت فاخری برگزار کنیم.

حیات داوود منطقه‌ای در حاشیه شمال خلیج‌فارس در استان بوشهر است که از بندرگناوه تا بندرریگ و روستاهای اطراف آن را شامل می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر