پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۲۷۴
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

فکرشهر: رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۶۰۰ هکتار به عرصه های جنگلی این استان افزوده می‌شود.

به گزارش فکرشهر، سیاوش کلبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان ۳۰۰ هکتار جنگل‌های حرا در زمین‌های ساحلی و ۳۰۰ هکتار از سایر گونه های جنگلی در زمین‌های غیرساحلی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برای اجرای برنامه توسعه عرصه‌های جنگلی امسال برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان و سرجمع سه میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

کلبی اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۱۰ میلیون هکتار از سطح جنگل‌ها کاهش می یابد یکی از راه‌های حفاظت از این عرصه‌ها توسعه آنها است. 

وی در باره جنگل‌های حرای استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۷۵۰ هکتار مساحت جنگل‌های حرا در این استان است که ازاین میزان ۶۱۰ هکتار به صورت طبیعی و مابقی به صورت دست کاشت هستند.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بیشترین تمرکز جنگل‌های حرای این استان در شهرستان‌های عسلویه (منطقه نایبند) و دیر (منطقه ملِ گُنزه) است.

وی اظهار کرد: دست اندازی به سواحل، انجام برخی فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی و توسعه بنادر باعث برخی تخریب‌ها و محدودیت‌ها در عرصه جنگلی می‌شود.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: تغییر اقلیم یا گرمایش جهانی، خشکسالی و کمبود آب، طولانی بودن دوره گرما و شور بودن زمین در بخش‌های زیادی از این استان، توسعه عرصه‌های جنگلی را با محدودیت‌هایی همراه کرده است.

کلبی با اشاره به اینکه مطالعه جنوب شرق آسیا نشان می دهد سرعت جذب دی اکسید کربن در خانواده گیاهان مانگرو سه تا پنج برابر بیشتر از سایر گونه های جنگلی است یادآور شد: به همین دلیل بخش زیادی از توسعه جنگل بویژه جنگل‌های مانگرو در این استان به دلیل وجود ۹۲۰ کیلومتر مرز دریایی شامل خورها و جزایر بر مبنای پتانسیل دریا استوار است.

وی گفت: هدف از توسعه جنگل افزایش فضای سبز و تقویت جنبه اقتصادی است که در این بخش برنامه ریزی برای توسعه حدود ۵۰۰ هکتار زارعت چوب و ۵۰ هکتار جنگل کاری اقتصادی انجام شده است.

به گفته کلبی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال شامل نهال‌های توسعه جنگلی و بیابانی، زراعت چوب و نهال برای فضای سبز، مطالعه حدود هزار هکتار ذخیره گاه و  شناسایی زمین‌های مستعد برای توسعه حرا و مراقبت و آبیاری حدود ۶۲۰ هکتار جنگل‌کاری‌های سنواتی از جمله برنامه های اداره جنگل در سال جاری برای استان بوشهر است.

وی مساحت جنگل‌های استان بوشهر را ۲۲۸هزار و ۱۹۷ هکتار اعلام کرد که از این میزان ۱۶هزار و ۷۹۸هکتار دست کاشت و مابقی طبیعی هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر