شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:
کد خبر: ۱۱۵۳۴۳
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاخیر ۴۰ روزه بارش‌ها در ابتدای فصل زراعی، نبود بارش در ماه‌های پایانی سال (بهمن و اسفند) و تنش دمایی اسفند ماه منجر به کاهش ۳۴ درصدی تولید گندم در این استان شد.

به گزاش فکرشهر، کبری توکلی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در شروع فصل زارعی جاری ۱۱ هزار تن بذرگندم و ۱۲ هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت گندم آبی در سطح ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار و گندم دیم در سطح ۹۰ هزار هکتار در استان بوشهر تامین و تدارک شد اما شرایط اقلیمی منجر به وارد شدن خسارت ۹۰ درصدی به مزارع دیم و افت عملکرد ۲۰ تا ۲۵ درصد مزارع آبی شد.

وی بیان کرد: از ۱۰۴هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت تنها ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم دیم و ۱۴هزار و ۴۸۷ هکتار از مزارع گندم آبی به مرحله برداشت رسیدند و براین اساس در سال زراعی جاری گندم کاران استان بوشهر توانستند تنها ۴۲ هزار تن گندم تولید کنند این در حالی است که در سال زارعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم در این استان تولید شده بود.

توکلی اضافه کرد: همچنین با برنامه ریزی انجام شده امسال ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی به صورت تضمینی خرید و تحویل ۱۳ مرکز خرید گندم ملکی، مباشری و کارخانه جات آرد شد.

به گفته توکلی از این میزان خرید گندم تضمینی در استان بوشهر سه هزار و ۴۰۰ تن گندم کشت قراردادی بود که در بوشهر، دشتستان، دشتی و تنگستان تولید و خرید شده است.

وی یادآور شد: این میزان خرید گندم تضمینی نسبت به ۴۰ هزار تن خرید تضمینی سال گذشته به میزان ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براین اساس تا تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۲۳۶ میلیارد و ۷۵۵میلیون تومان بابت مطالبات گندمکاران استان بوشهر پرداخت و ۲ میلیارد و ۳۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز باقی مانده که در صف پرداخت هستند.

توکلی اظهار کرد: افزون براین ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن بذر نیز از سوی پنج شرکت تولید کننده بذر گندم استان بوشهر خریداری شده است که نسبت به ۱۱ هزار تن بذر خریداری شده سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همچنین برآورد می شود به میزان هشت هزار تن گندم نیز به صورت خودمصرفی در اختیار کشاورزان باقی مانده باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر