جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۳۶۳
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵

فکرشهر: دبیر سازمان‌های مردم نهاد ( سمن های) زیست محیطی استان بوشهر گفت: انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست برای موفقیت و داشتن عملکردی موثر باید به سمت تخصصی و علمی شدن حرکت کنند تا بتوانند بر اساس واقعیت‌ها، مطالبه‌گری داشته باشند.

به گزارش فکرشهر، رضا پرتو سنگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهادی که قرار است در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت کنند باید از افرادی تشکیل شود که تخصص علمی یا تجربه کافی در این بخش حضور یابند تا مطالبه‌گری سازنده‌ای داشته باشند و درغیر این صورت ممکن است به بیراهه بروند.

وی افزود: سمن‌های زیست محیطی باید بتوانند برای برنامه‌های خود پروپزال ارائه و در قالب این طرح‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی شده با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف همکاری کنند.

پرتوسنگی اضافه کرد: از دیگر عوامل موثر در موفقیت و اثرگذاری این انجمن‌ها این است که به صورت واقعی، فعالیت گروهی داشته باشند و تشکلی عمل کنند.

دبیر سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان بوشهر در ارتباط با مهمترین چالش‌های زیست محیطی این استان گفت: آمایش سرزمینی برای بوشهر انجام نشده است و ساخت‌و سازها بویژه در محدوده سواحل به محیط زیست آسیب رسانده است.

وی ادامه داد: تجمع بیش از اندازه صنایع در استان بوشهر بویژه در منطقه نایبند و پسماندهای صنعتی حاصل از آن محیط زیست ارزشمند این منطقه را با تهدید روبرو کرده است.

پرتو سنگی افزود: لکه‌های نفتی در اطراف لوله‌های انتقال در گناوه و دیلم از دیگر آسیب‌های زیست محیطی است که به دفعات زیست بوم سواحل و دریا را تهدید کرده است.

دبیر سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضر ۲۶ سازمان مردم نهاد این استان در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند که ۲۲ مورد مجوز استانی دارند و یکی از این سازمان‌ (حیات سبز لیان) دارای پنج شعبه شهرستانی است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر هیچ یک از سمن‌های زیست محیطی بوشهر در سطح ملی فعالیت نمی‌کنند، اظهار کرد: این ظرفیت در این استان وجود دارد طوریکه در سال‌های اخیر چند طرح بین‌المللی نیز از سوی انجمن حیات سبز لیان اجرا شد.

پرتو سنگی عنوان کرد: برنامه‌های "توانمندسازی و ظرفیت‌سازی مشاغل سازگار با محیط زیست" با همکاری جوامع محلی پیرامون تالاب حله و "آگاهی افزایی جوامع محلی در مورد تهدیدها و ارزش‌ تالاب‌ها"، " آگاهی افزایی مردمی در ارتباط با بیماری کووید ۱۹" از پروژه‌هایی بود که این سازمان مردم نهاد از سوی دفتر برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال ۹۶ تاکنون در استان بوشهر انجام داد و پروژه "گردشگری روستایی در دهستان انگالی" هم در دست اجرا است.   

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر