جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۳۸۸
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: بافت تاریخی شهر بوشهر به عنوان شناسنامه هویت این استان به شمار می‌رود و در همین ارتباط حفظ و نگهداری این بافت از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: براساس شواهد موجود معماری بافت قدیم بوشهر امروز دچار مشکل شده و باید مسئولان نسبت به حفظ این میراث گرانبهای تاریخی تدبیر و همت کنند.

وی با اشاره به حادثه فروریختن ساختمان متروپل در شهرستان آبادان اظهار کرد: نباید تهدید محور باشیم به نحوی که بعد از وقوع یک مساله تازه به فکر چاره بیفتیم در همین ارتباط  انتظار می‌رود مسئولان ساختمانهای احداثی و نگهداشتی تمام ساختمان‌های استان بوشهر بویژه در بافت قدیم را مورد مطالعه قرار بدهند تا شاهد حادثه متروپل در بوشهر نباشیم.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه بافت قدیم بوشهر بالاترین پدافند غیرعامل معماری جهان را دارا است بیان کرد: با توجه به اهمیت بافت تاریخی این شهر نباید بازسازی‌های صورت گرفته در آن خارج از ضوابط معماری بومی باشد بلکه باید براساس همان مدل، شکل و قالب با مصالح جدید احداث شود.

صفایی بوشهری گفت: هنر معماری در چند شاخص و موضوع از جمله مصالح مناسب، مهندسی ساختمان، مدیریت معماری، تناسب ساختمان با محیط پیرامون بویژه اگر در کرانه باشد طراحی می شود.

وی تاکید کرد: امروز معماری فرهنگی زیادی در کشور وجود دارد اما معماری بافت تاریخی بوشهر تمام نکات پدافندی را دارا است و نباید این معماری فاخر را از دست بدهیم.

صفایی بوشهری با تاکید براینکه باید قدر بافت تاریخی بوشهر را به عنوان سرمایه گردشگری مقاومت و فرهنگی قدر دانست گفت: در همین ارتباط باید تمام نهادهای مرتبط با این جریان در قالب کارگروهی نسبت به تنظیم یک سند و بسته برای ارائه به مسئولان عالی رتبه در زمینه بافت تاریخی اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توهین صورت گرفته به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و امام رضا (ع) گفت: این حرکت‌های غیر انسانی نشان از ابتذال و انحراف افراد دارد که این چنین به مقدسات عالم وجود توهین می کنند.

صفایی بوشهری همچنین با اشاره به نزدیک شدن به آغاز اعزام حجاج ایرانی افزود: انتظار می‌رود بعد از ۲ سال وقفه حج به واقع ابراهیمی برگزار شود.

امام جمعه بوشهر در باره ساماندهی سواحل گفت: اگر سواحل ساماندهی نشود بی سامان می‌شود.

به گفته صفایی بوشهری این استان به پلاژهای متعدد بانوان و آقایان نیاز دارد و با توجه به بازسازی مناسب پلاژ بانوان بوشهر انتظار می‌رود نیروی انسانی مورد نیاز این مجموعه تامین شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: گام دوم انقلاب با رویکردهای نرم افزاری و فضای شناختی  برای اعتلای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی با جدیت هرچه تمام‌تر و با به میدان آمدن نسل جوان و نوجوان آغاز شده است و امروز نشانه های این مهم را می بینیم.

عبدالرحیم افروغ افزود: مواجهه گام دوم انقلاب با مفاهیم و مسائل اساسی انقلاب نیازمند باز تعریف و بازبینی ذیل آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی است که بی شک بر دوش نسل جوان مومن، دانا و پر انگیزه است.

وی اضافه کرد: امروز بهترین، شیواترین و اساسی ترین کار همان تحقق دولت جوان حزب اللهی است و باید بتوانیم این زیرساخت مهم را از فرهنگ شروع و به دیگر عرصه ها و صحنه های دولت گسیل بدهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: فرهنگ یک مبنا و زیرساخت است و وقتی زیرساخت‌های تحول فرهنگی در یک جامعه مهیا شود به همان ترتیب توقع تحول در سایر ارکان حاکمیت نیز به طریق اولی خواهیم داشت.

افروغ در باره سند برش مهندسی فرهنگی استان بوشهر براساس سند تحولی دولت گفت: روح حاکم برای فعالیت‌های فرهنگی و افقی که پیش رو است براساس چهار اولویت سبک زندگی، خانواده، هویت بومی و ۲ قرن مقاومت طراحی شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از چالش‌ها و فرصت‌های استان بوشهر در بحث سبک زندگی تعریف می‌شود و خانواده به عنوان اصلی ترین و نقطه کانونی تحول در جامعه به شمار می رود که باید به آن پرداخت و از آن غفلت نکرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: هویت بومی و تعریف زیست بوم در این جغرافیای حماسه ساز نقطه ای است که خیلی از مسائل ملی را می توان تعریف کرد و نباید دست خوش تغییرات شود و افتخارات خود را فراموش کرد.

وی ادامه داد: تلاش می شود با تعیین مسیر وضعیت موجود و مطلوب مشخص شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر