پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۶۷۷
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: بیش از 700 کیلومتر مرز با آب و بحرانی به نام آن در استان بوشهر. کم آبی، خشکسالی، بی آبی، قطعی آب و در یم عبارت، «بحران آبی» در استانی که با یک میلیون و نزدیک به 200 هزار نفر، صدها کیوامتر مرز آبی با خلیج فارس دارد و 8 شهرستان از 10 شهرستانش، با دریا هم مرز هستند؛ با این حال هر روز از گوشه ای از این استان، صدای اعتراض مردم و مسوولین و حتی برخی امامان جمعه بلند است که فکری به حال بی آبی اینجا کنید.

به گزارش «فکرشهر»، به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، «کاهش ۲ درصدی ورودی آب از کازرون باعث افت فشار و قطعی آب در بوشهر، برازجان و گناوه شده است»؛ همچنین، مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان بوشهر گفته «هم اکنون ورودی آب از دو منبع توزیع آب کازرون و کهگیلویه و بویراحمد با توجه به فصل کشت کاهش یافته و از طرفی کدورت آب دریا هم بالا رفته و موجب کاهش تولید آب از آبشیرین‌کن‌ها شده است»؛ وضعیت در حدی وخیم شده که استاندار خواسته میزانی آب به تولید آب شیرین کن های استان اضافه شود.

بر اساس این گزارش که به نقل از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و با تاکید بر تاکید استاندار بوشهر، 24 خردداماه مطرح شده، ۱۰ هزار مترمکعب آب از تاسیسات آب‌ شیرین‌کن به ظرفیت تولید آب این استان بوشهر افزوده شده است؛ اما مشکل کم آبی به ویژه در شهرستان دشتستان که سهمی از آب شیرین کن ها ندارد و منبع اصلی تامین آبش، کازرون است، همچنان پا برجا است.

به گزارش «فکرشهر»، سال های گذشته، مسوولین استان بوشهر شامل استاندار (مصطفی سالاری)، معاون استاندار و حتی فرماندار دشتستان (ارسلان زارع)، خود به رایزنی با مسوولین آبی و سیاسی و حتی کشاورزان کازرون نشسته و حتی با پرداخت مبالغی بسیار بیشتر از آن چه باید، اجرای طرح «نکاشت» در این شهرستان را قبل از وقوع کم آبی باعث می شدند اما در سال های آخر دولت روحانی و امسال، این روند به تاخیر افتاده است تا جایی که روز چهارشنبه ـ 25 خردادماه ـ روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به نقل از مدیرعامل گفته که «جلسه هماهنگی پیاده سازی و اجرای ممنوعیت کشت برنج در فرمانداری شهرستان کازرون برگزار شد» و «در راستای پایداری هر چه بیشتر آب شرب در این استان با اجرا طرح نکاشت، کاشت برنج در شهرستان کازرون استان فارس ممنوع شد».

ابوالحسن عالی در تشریح این خبر گفته که «در نشست برگزار شده با حضور معاون استاندار فارس و  فرماندار ویژه شهرستان کازرون مقرر شده کاشت برنج بطور کلی در شهرستان کازرون به هیچ عنوان انجام نگیرد و شرکت آبفای بوشهر مثل سنوات گذشته هزینه نکاشت را به حساب برنج‌کاران واریز کند».

وی این را هم گفته که «شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابت رعایت و همکاری در پیاده سازی طرح ممنوعیت کشت برنج که از مصوبات هیات دولت نیز هست از کشاورزان و نمایندگان آنها در این جلسه تشکر و قدردانی» کرده است.

به گزارش «فکرشهر» و به گفته مسوولین مربوطه، در زمان حاضر ۴۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز در شهرها و روستاهای مختلف این استان بوشهر از طرح‌های آب‌شیرین‌کن تامین می‌شود و قرار است با افتتاح طرح‌های آب‌شیرین‌کن، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تولید آب در استان بوشهر اضافه شود؛ وعده هایی که هر روز تکرار می شود و امیدی هم به اجرایی شدن آن ها نیست.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر