پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۷۵۱
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

فکرشهر: دو قدمی تابستان گرم و سوزان قرار داریم؛ اینجا در جنوب کشور دمای ۵۰ درجه و رطوبت ۹۰ درجه حکایت از فصل "خرماپزان" دارد. در این شرایط مصرف برق در بخش‌های صنعتی، تجاری، کشاورزی و بیشتر از همه در بخش خانگی به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، در طول چندسال اخیر گرمای بیش از حد و ناترازی تولید و مصرف در شبکه سراسری برق کشور، خاموشی‌های پی‌درپی و نامنظم در مناطق مختلف استان بوشهر، موجب نارضایتی و کلافگی مردم این استان شده است، خاموشی‌هایی که در ابتدا بدون جدول و برنامه خرابی و سوختن وسایل برقی منزل همچون یخچال، تلویزیون را به دنبال داشت و در ادامه طبق جداول به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شد.

به گفته‌کارشناسان با افزایش دما از ۳۸ درجه به بالا به ازای هر درجه، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق بیشتر می‌شود.  این موضوع باعث شده تا در چند سال اخیر در ایران مشکل تامین توان در ساعات گرم روز ایجاد شود.  

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان مصرف برق در استان بوشهر اظهار کرد: میزان مصرف برق در ساعت پیک خردادماه ۱۶۰۰ مگاوات است که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته است.

غلامرضا حشمتی با اشاره به آخرین وضعیت وضعیت تولید و تامین برق در استان بوشهر عنوان کرد: تولید برق در تمام نیروگاه‌های این استان در حال انجام است و همگی با حداکثر ظرفیت در مدار قرار دارند. نیروگاه‌های استان بوشهر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید دارند، اما در سطح ملی کمبود تولید ناشی از در دسترس نبودن نیروگاه‌های برق آبی به‌دلیل خشکسالی وجود دارد که با مدیریت مصرف بخش‌های مختلف در حال جبران است. وی تصریح کرد: 

وی درخصوص پیش‌بینی میزان مصرف برق در استان بوشهر، تصریح کرد: در خردادماه مصرف برق به بیش از ۱۶۰۰ مگاوات رسیده و پیش بینی می‌شود تا در مردادماه این رقم به ۲۱۰۰ مگاوات افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر باتاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه خاموشی برنامه ریزی شده ناشی از کمبود تولید در بخش خانگی استان و کشور اعمال نشده است، افزود: هم استانی‌های گرامی درصورت مشاهده هرگونه خاموشی در اثر حوادث و یا تعمیرات موضوع را از طریق سامانه ۱۲۱ و یا اپلیکیشن "برق من" گزارش کنند تا بلافاصله مورد رسیدگی و برطرف گردد.  

۸۰ درصد مشترکان برق در استان بوشهر خانگی هستند

به گفته حشتمی، مدیریت برق در بخش‌های صنایع و کشاورزی نیز براساس مصوبه هیئت محترم وزیران و با هماهنگی سازمان صمت و صنایع محترم استان و تفاهمنامه مابین شرکت توزیع نیروی برق با بخش‌های کشاورز و صنعت است که در این راستا حدود ۸۰۰۰ تفاهمنامه منعقد شده تا در ساعت‌های پیک مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی میزان مصرف برق در بخش کشاورزی، صنعت، تجاری و خانگی استان بوشهر را به تفکیک این چنین اعلام کرد: میزان مصرف برق در بخش کشاورزی ۶۰ مگاوات، صنعت ۷۵ مگاوات، تجاری ۲۰ مگاوات و خانگی حدود یک هزار و ۵۰۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در خصوص عامل افزایش میزان مصرف برق در استان بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد مشترکان برق در استان بوشهر خانگی هستند بیشتر میزان مصرف برق در این استان مربوط به وسایل سرمایشی و سردکننده‌ها است و متناسب با جمعیت استان بیشترین میزان مصرف در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان گزارش شده است.

تغییر ساعت کار ادارات منجر به صرفه جویی۴۰ مگاواتی شده است

به گزارش ایسنا، در فصل داغ تابستان که گرمای هوا به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته و بوشهری‌ها از آن به عنوان «خرما پزان» نام می‌برند، در کنار مدیریت بهینه مصرف برق اتخاذ تصمیم‌های به موقع می‌تواند کار ساز باشد.

یکی از این تصمیم‌ها تغییر ساعت کار ادارات و برخی صنایع است که در کنار وارد مدار شدن همه ظرفیت‌ها و افزایش میزان تولید، تاثیر به‌سزای می‌تواند داشته باشد.

حشتمی در خصوص تاثیر تغییر ساعات کار در ادارات و صنایع استان بوشهر گفت: تغییر ساعت کار ادارات منجر به صرفه جویی به میزان حدود۴۰ مگاوات شده و در بخش صنایع روزانه حدود ۳۵ مگاوات صرفه جویی درحال انجام است.

وی با اشاره به الگوی مصرف برق در استان بوشهر، اظهار کرد: الگوی مصرف در تعرفه ماه‌های گرم (۹ ماه اول سال) ماهانه ۳۰۰۰ کیلووات ساعت و تعرفه ماه‌های غیر گرم (سه ماه آخر سال) ماهانه ۲۰۰ کیلو وات ساعت است.

۱۲ درصد مشترکین بوشهری بالاتر از الگو، برق مصرف می‌کنند

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، در تابستان حدود ۱۲ درصد مشترکین استان بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند.

حشتمی شمار مشترکان خانگی و صنعتی استان بوشهر را به ترتیب ۴۱۲ هزار و  ۲۸۰۰ مشترک اعلام کرد و افزود: این رقم امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به این مقام مسئول، بهای برق مشترکین کم مصرف (در سقف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود. بهای برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصرف، به‌صورت پلکانی از یارانه کمتری برخوردار خواهد شد.     

مشترکین بوشهری می‌توانند بستانکار شوند!

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در ادامه عنوان کرد: بهای برق مشترکین خانگی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، مشمول هیچگونه افزایش نرخی نخواهد شد. مشترکینی که مصرف خود را پیش بینی  و اقدام به انتخاب پله مصرف خود کنند، (بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، مشمول تشویق به میزان ۵ درصد خواهند بود

حشتمی به مشترکان استان بوشهر این نوید را داد که به ازاء هر کیلوات ساعت کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۰۰ تومان پاداش بگیرند و حتی می‌توانند در این سه ماه تابستان از شرکت برق بستانکار شوند.

خاموشی در بوشهر اعمال نمی‌شود

وی تاکید کرد: با تمهیداتی که در تاسیسات  توزیع برق انجام شده و همراهی مردم عزیز استان در مدیریت مصرف و همکاری بخش‌های صنعت و کشاورزی شاهد خاموشی در استان بوشهر  نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ضمن دعوت همه مردم عزیز به رعایت الگوی مصرف، گفت:  انتظار است علاوه بر نگه داشتن دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه، استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، اتو و جاروبرقی در ساعات پیک بار از ۱۲ تا ۱۷ را ممنوع و استفاده از این وسایل را به ساعت‌های کم باری منتقل کنند.

وی در ادامه افزود: همچنین باید فاصله دیوار تا یخچال به میزان حداقل ۱۰ سانتیمتر رعایت و در طول روز از روشنایی و همچنین استفاده از لامپ‌های کم مصرف LED در بخش خانگی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، هر ساله برنامه‌ریزی‌هایی برای مدیریت صحیح و جلوگیری از اعمال خاموشی‌ها صورت می‌گیرد تا برق قطع نشود و جریان تولید ادامه داشته باشد اما این مهم به نتیجه نمی‌رسد، انتظار می‌رود امسال استفاده از ظرفیت نیروگاه اتمی، برق مازاد صنایع پتروشیمی در عسلویه و تجربیات گذشته چراغ راه مسئولان امر باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر