پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۰۳۳
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

فکرشهر: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیوند قلب اهدایی نوجوان دشتستانی با موفقیت در بیمارستان مسیح دانشوری به جوانی 19 ساله انجام گرفته است.

به گزارش فکرشهر از دانشکاه علوم پزشکی، حسن ملکی زاده اظهار داشت: به دنبال شناسایی بیماران مرگ مغزی، تیم فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر فعال می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس گزارش بیمارستان شهید گنجی در خصوص وجود بیمار مشکوک مرگ مغزی، تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای نگه‌داری این مورد کار خود را شروع کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به آزمایش‌های انجام شده و تأیید مرگ مغزی بیمار مورد نظر، روز گذشته نشست رضایت گیری با خانواده برگزار شد که رضایت خانواده جان‌بخش گرفته شد.

دکتر ملکی‌زاده افزود: بر اساس موارد اهدا عضو گذشته که در بیمارستان شهید گنجی برازجان برداشت عضو انجام می‌شد شرایط این کار مهیا بود و با توجه به اینکه قلب بیمار برای اهدا مناسب بود، سریعاً تیم تخصصی اعضای پیوندی وزارت بهداشت را در جریان گذاشتیم.

وی بیان کرد: تیم وزارت بهداشت پس از اطلاع به صورت ویژه فعال شد و خوشبختانه تهران گیرنده قلب وجود داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص اینکه چرا این انتقال قلب در بیمارستان شهید گنجی برازجان مثل سال گذشته انجام نشد تأکید کرد: با توجه به انتقال قلب به تهران، اگر اهدا در بیمارستان شهید گنجی برازجان انجام می‌گرفت با توجه به فاصله زمانی بالگرد اورژانس 115 از بیمارستان شهید گنجی تا فرودگاه و از بوشهر تا تهران و از فرودگاه آنجا تا بیمارستان مسیح دانشوری زمان‌بر می‌شد که تصمیم شد، شب بیمار از بیمارستان شهید گنجی به بیمارستان سلمان فارسی که پد بالگرد در آنجا مستقر بود منتقل شود.

وی بیان کرد: با انتقال بیمار به بیمارستان سلمان فارسی فاصله زمانی انتقال قلب به تهران که باید از زمان برداشت تا پیوند سه ساعت باشد کمتر شد.

دکتر ملکی‌زاده اضافه کرد: شب گذشته هماهنگی‌های لازم با تیم پروازی بالگرد اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اورژانس هوایی ۱۱۵ کشور، اتاق عمل بیمارستان مسیح دانشوری تهران و اتاق عمل بیمارستان ابوعلی سینا شیراز و بیمارستان سلمان فارسی انجام شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: همچنین هماهنگی‌های لازم بین متخصصین در این سه بیمارستان نیز صورت گرفت.

دکتر ملکی‌زاده اضافه کرد: خوشبختانه امروز صبح عمل برداشت عضو به صورت موفق در بیمارستان سلمان فارسی انجام گرفت و قلب پس از برداشت با اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به فرودگاه و از آنجا با پرواز جت اختصاصی به تهران و بیمارستان مسیح دانشوری انتقال یافت و پیوند قلب با موفقیت انجام شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: همچنین کبد و کلیه‌های این جان‌بخش نیز بعد از برداشت برای پیوند به بیمارستان شیراز فرستاده شد.

گفتنی است زمان طلایی برای پیوند قلب سه ساعت است که انتقال بیمار از بیمارستان شهید گنجی برازجان به بیمارستان سلمان فارسی بوشهر برای کاهش زمان و موفقیت در پیوند انجام گرفت.

با توجه به پیگیری تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پیوند با موفقیت در بیمارستان مسیح دانشوری به جوانی 19 ساله انجام گرفته است.

تاکنون 99 برداشت عضو و پنج برداشت قلب (با جت اختصاصی به تهران انتقال داده شدند) توسط تیم فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر