شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۶۲۶۱
شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

فکرشهر: دویچه وله نوشت: پژوهشگران ناسا می‌گویند دو حفره کشف شده بر سطح کره ماه مربوط به برخورد برنامه‌ریزی نشده تکه‌ای از یک موشک است. این برخورد چهارم ماه مارس رخ داده اما به طور قطع مشخص نیست موشک به کدام کشور تعلق داشته است.

بیش از سه ماه پس از برخورد یک شی ناشناس به سطح کره ماه اداره ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده (ناسا) تائید کرد که این شی تکه‌ای از یک موشک رها شده بوده است.

شبکه خبری ntv شنبه، ۲۵ ژوئن به نقل از ناسا گزارش داد در تصاویر ارسالی یک کاوشگر این اداره دو حفره بر سطح ماه مشاهده می‌شود که در پی برخورد قطعه موشک در چهارم ماه مارس به وجود آمده‌اند.

بنابر این گزارش حفره‌ای که در جهت شرق ایجاد شده ۱۸ متر و دیگری که در سمت غرب قرار دارد ۱۶ متر قطر دارند.

قطعه موشکی که منشاء آن هنوز مشخص به طرف دور ماه نسبت به کره زمین اصابت کرده و تلسکوپ‌ها و کاوشگرهای ناسا موفق به ثبت زنده لحظه برخورد نشدند.

اداره ملی هوانوردی آمریکا کشف همزمان دو حفره بر سطح کره ماه را "غیرمنتظره" توصیف کرده و می‌گوید این امر به معنای برخورد قطعه‌ای است که در دو سر آن بار سنگینی حمل می‌شده است.

این مسئله می‌تواند به شناسایی موشکی که باعث ایجاد دو حفره بر سطح کره ماه شده کمک کرده و برخی گمانه‌زنی‌ها را نامحتمل کند.

گمانه‌زنی در باره منشاء عامل ایجاد حفره‌ها

دانشمندان و کارشناسان امور فضائی این قطعه موشکی را از سال‌ها پیش ردیابی و ساعت دقیق برخورد آن به سطح کره ماه را محاسبه کرده بودند.

در ابتدا گمان می‌رفت شی رها شده در فضا بخشی از یک موشک شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ابرمیلیاردر آمریکایی ایلان‌ ماسک باشد.

این گمانه‌زنی بعدها تصحیح شد و بسیاری از دانشمندان این احتمال را قوی‌تر ارزیابی کردند که این قطعه بخشی از یک ماهواره‌بر چینی باشد که سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شده است.

چین تا کنون تمام گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره منشاء چینی موشک رها شده در فضا را رد کرده است. ناسا نیز ارتباط این قطعه با ماموریت‌های فضایی خود را تکذیب می‌کند.

برخورد غیربرنامه‌ریزی شده

بررسی تصاویر ناسا حاکی است برخوردی که چهارم مارس در سطح کره ماه ثبت شده نخستین مورد از اصابت غیربرنامه‌ریزی شده قطعه‌ای از یک موشک با ماه بوده است.

به عبارت دیگر برخورد برنامه‌ریزی شده شی خارجی با سطح کره ماه پیش از این در برخی برنامه‌های پژوهشی رخ داده است.

قطعه موشکی اصابت کرده به کره ماه یکی از هزاران تکه زباله‌های فضائی است که می‌توانند سخت‌افزارهای رها شده از موشک‌ها یا ماهواره‌هایی باشند که به علت‌های متفاوتی مانند تمام شدن دوره ماموریت، خرابی یا نداشتن انرژی کافی برای بازگشت به زمین در فضا معلق هستند.

سازمان فضائی اروپا برآورد می‌کند در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار و ۶۰۰ قطعه زباله با قطر بیش از ده سانتی متر در فضا معلق باشند.

زباله‌های فضائی دست‌کم در حال حاضر خطری جدی محسوب نمی‌شوند، افزون بر این ردیابی و تحت نظر گرفتن این همه زباله، به خصوص وقتی از جو زمین بسیار دورتر باشند کاری بسیار پرهزینه خواهد بود و امکانات و کارشناسان زیادی را درگیر خود می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر