پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۲۸۸
يکشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

فکرشهر- محمد محمدزاده فرد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: بحث آب در وهله اول یک بحث فنی است بنابراین فضای ما با فضای سیاسی و رسانه ای و... متفاوت است.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسن عالی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای کار من مشکلات زیاد بود و همزمان شد با ورود مسافران نوروزی و بعد از آن هم هجوم گرما و کار بسیار سخت بوده است.

وی بیان داشت: آب ورودی استان بوشهر ۴۵ درصد از کهگیلویه و بویراحمد و ۲۵ درصد از کازرون است و روزانه پنجاه هزار مترمکعب هم از هفت سایت آبشیرین کن که داریم وارد مدار می‌شود.

وی افزود: شش سایت ابشیرین کن در حال ساخت داریم به میزان هشتاد و هفت هزار مترمکعب که شامل سایت های بوشهر، آبپخش، وحدتیه، سیراف، عسلویه و تکمیلی بوشهر است و سه سایت نیز در حال شروع بکار است و یک سایت در حال انعقاد قرارداد که مجموع آب تولیدی استان پس از تکمیل همه آنها به ۲۱۵ هزار مترمکعب می‌رسد.

عالی ادامه داد: برای تعیین سرانه باید تعداد افراد استان را ضرب در ۱۱۵ کرد که سهمیه هر نفر به دست آید که سرانه استان کمتر از ۱۹۰ هزار مترمکعب است و ما مازاد سرانه فعلی استان در حال کار آبشیرین کن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: سرانه معقول برای یک خانوار بوشهری ۹۰ لیتر است و سرانه میانگین کشوری ۱۵۰ لیتر است ولی در استان بوشهر به ازای هر نفر ۳۰۰ لیتر آب در حال ورود به شبکه است و از ۳۰۰ لیتری که عنوان شد ۶۷ درصد آن را در کنتورها ملاحظه می کنیم اما مابقی دیده نمی‌شود.

عالی با بیان اینکه از وقتی آمده ام تاکنون هزار انشعاب غیرمجاز را قطع کرده ایم گفت: ما ۴۵۰ هزار مشترک در سطح استان داریم که ده درصد آن را مشکوک هستیم که یا غیرمجاز هستند و یا دستکاری کنتور دارند که به نوعی انشعاب غیرمجاز نیستند اما استفاده غیرمجاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: عمده انشعابات غیرمجاز به دو دلیل شکل می‌گیرد که یکی استفاده برای کشاورزی است و دیگری نقاط حاشیه ای شهرها هستند که ساخت و ساز غیرمجاز کرده اند و امکان گرفتن انشعاب ندارند.

وی بیان کرد: در بعضی مناطق روستایی استان سرانه توزیع آب ما هزار لیتر به ازای هر نفر بود که پس از بررسی متوجه شدیم برخی اهالی روستا از آب شرب برای کشاورزی استفاده می‌کرده اند و پس از قطع انشعابات غیرمجاز مشکل آب روستا حل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: سی لیتر از سیصد لیتری که عنوان شد در شبکه هدر می‌رود که ده درصد کل آن است اما در کل ما بیش از سی درصد آب بدون درآمد داریم.

ابولحسن عالی با اشاره به اینکه در حال حفر، کف شکنی یا تجهیز سی حلقه چاه هستیم و در حال اصلاح و نوسازی خط انتقال به طول ۲۰۰ کیلومتر با هزینه پانصد میلیارد تومان هستیم، گفت: ۱۵۰ کیلومتر در ده شهرستان استان در حال کار است و سی و پنج هزار مترمکعب مخزن در حال ساخت است.

وی افزود: بخش های ارم، بوشکان و شهرستان جم را به دلیل شرایط خاص به طور ویژه در حال کار هستیم که برای روستاهای تنگ ارم و خود شهر اجرای ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب و مخزن در حال انجام است.

وی بیان کرد: در بوشکان نیز در حال ساخت مخزن دو هزار مترمکعبی و ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب هستیم.

مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: در جم نیز که به دچار عدم دسترسی به خط انتقال و افت آب زیرزمینی است پروژه تکمیل انتقال آب از سیراف به جم در حال انجام است که چهل کیلومتر خط انتقال آب دارد که منتظر انعقاد قرارداد هستیم و همچنین خط انتقال برق آن نیز به همین مقدار است که آن هم منتظر انعقاد قرارداد است و امیدوارم اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا آخر سال ده هزار مترمکعب آن انجام شود.

عالی افزود: آبشیرین کن هایی که وارد مدار خواهند شد امسال شامل ۲۵۰۰ مترمکعبی سعداباد، ۶۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه، هفت هزار تایی بوشهر، ده هزار تایی مپنا، ۱۵۰۰ مترمکعبی عسلویه و ابشیرین کن جم است که مجموعا بیش از بیست و شش هزار مترمکعب می‌شود ضمن این که در حال انعقاد قرارداد با نیروگاه اتمی هم هستیم تا ۷۰ هزار مترمکعب آب را از طریق ابشیرین کن وارد مدار کند.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر با کاهش ورودی آب از طریق کازرون مواجه شدیم و بعضی روزها بین ۲۰ تا ۲۵ هزار مترمکعب آب کم شد گفت: این میزان از صد هزار مترمکعب است و بعضاً روزهایی بوده که تا ۷۰ هزار مترمکعب آب وارد شده و مستقیما بر روی آب مصرفی مردم بوشهر و برازجان اثر داشته و دارد و امکان دارد در اوج کمبود آب این میزان به ۵۰ هزار مترمکعب هم برسد و امیدواریم با ورود آبشیرین کن ها این روند بهتر شود.

وی تصریح کرد: در بحث کنتورهای خراب حدود ۱۵ درصد مشترکین دارای کنتور خراب هستند و افرادی که کنتورشان خراب است و میزان استفاده آنها بالاست را در حال شناسایی هستیم و پس از شناسایی، آنها را اجبار به خرید کنتور می‌کنیم.

عالی اضافه کرد: عمر شبکه آب نوین در شهر بوشهر هفتاد سال است و به دلیل سکته و گسست هایی که وجود دارد سیستم لوله کشی به شکل کاملا غیرفنی توسعه یافته است و آبرسانی به مناطق مختلف را بسیار سخت کرده است و برای رفع جیره بندی در بخش شمالی بوشهر نیازمند اصلاحات ساختاری در خطوط اصلی آبرسانی است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بخش شمالی شهر بوشهر از سال ۹۹ آغاز شده که یکی از آنها به طول ۱۵ کیلومتر است گفت: در کل استان، ده هزار انشعاب غیرمجاز داریم که یک سوم آن در بوشهر و پنجاه درصد آن در دشتستان است.

عالی افزود: هیچ مشکل بهداشتی در آب هایی که زیرمجموعه ما است وجود ندارد و همکاران ما روزانه آن را چک می‌کنند و این را هم اعلام می‌کنم که آلودگی آب را نمی‌توان پنهان کرد چون خود را به شکل های مختلف که اولین آن بیماری در بین مردم است نشان می‌دهد و سلامت آب را تایید می‌کنم.

وی گفت: آن چیزی که بهداشت دشتستان اعلام کرد برای روستا هایی بود که لوله کشی نیستند و آب موردنیاز خود را به صورت آب انبار، تانکر آب و... تامین می‌کنند.

به گزارش فکرشهر، نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با خبرنگاران یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر