پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۵۱۳
چهارشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱

فکرشهر: معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طرح یاریگران زندگی الگویی برای خودمراقبتی دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی و تبدیل مدرسه به فضایی مناسب و با نشاط برای یادگیری، تمرین و فراگیری مهارت‌های زندگی است.

به گزارش فکرشهر، محمود حقدوست روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در طرح یاریگران زندگی بر اجتماعی شدن و ارتقای مهارت‌هایی نظیر مهارت حل مساله، نه گفتن به تعارف مواد مخدر، جرات ورزی، برقراری ارتباط، گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، شناسایی قابلیت‌های آموزش و پرورش، معرفی الگوهای مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی تاکید می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌ بخشی به آنان دربرابر آسیب‌ها اجتماعی از جمله اعتیاد در طرح یاریگران زندگی پیش بینی شده و در قالب آن  آموزش ‌و پرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، تربیتی، ترویجی و مراقبتی، ذهن کنجکاو دانش آموزان را در برابر مخاطراتی همچون اعتیاد  هوشیار می‌کند.

حقدوست با بیان اینکه درطرح یاریگران زندگی به دنبال فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان هستیم گفت: آموزش و مهارت بهترین راه حل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطراست.

وی ادامه داد: در طرح یاریگران زندگی مشکلات بین همسالان شناسایی، درخت مشکل طراحی و پس از آن راهکارها و پروژه‌های مختلفی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و موانعی که بر سر راه دانش آموزان وجود دارد، ارائه می‌شود.

حقدوست اظهار کرد: در همین ارتباط در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ طرح یاریگران زندگی برای ۷۳هزار و ۷۴۴دانش آموز مقطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه در قالب یکهزار و ۹۷ مدرسه استان بوشهر اجرا شد.

به گفته حقدوست طرح "مدیریت مورد " به معنی تلفیق رویکرد توانمند سازی با مداخلات مربوط به ارجاع، درمان و مددکاری نیز از دیگر طرح‌های آموزش و پرورش است که در قالب این طرح تلاش می شود دانش آموزانی که دارای مسائل و مشکلاتی هستند شناسایی و در گام بعد به هسته های مشاوره معرفی و حمایت شوند.

وی یادآور شد: در همین ارتباط در سال تحصیلی گذشته ۳۹۰ دانش آموز در قالب مدیریت مورد در استان بوشهر شناسایی شدند که از این شمار ۲۸۵ مورد برای ارجاعات بعدی، ۲۵ مورد درمان و ۲۸۵ مورد نیز مددکاری صورت گرفت.

راه اندازی ۸۵۲ کانون یاریگران زندگی در مدارس استان بوشهر

به گفته حقدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ در راستای راه اندازی کانون‌های یاریگران زندگی ۸۵۲ کانون با ۵۱هزار و ۱۲۰ نفر عضو در استان بوشهر تشکیل شد که در همین راستا بیش از ۸۰۰ طرح ابتکاری از طرف این کانون‌ها دریافت شد.

وی ادامه داد: همچنین ۸۷۲ پروژه و ۱۰۰ موشن گرافی در راستای توزیع و انتشار محتوای آموزشی فضای مجازی در زمینه آسیب‌های فضای مجازی و سوء مصرف مواد مخدر تولید شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در کنار فعالیت ۱۸ مرکز مشاروه فرهنگی و تربیتی خط ۱۵۷۰ برای ارائه خدمات مشاوره ای، روان شناسی تحصیلی و تربیتی به دانش آموزان، اولیاء و همکاران فعال است.

حقدوست با اشاره به راه اندازی مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی استان بوشهر با عنوان نماد مهربانی (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزی) افزود: تلاش می شود دانش آموزانی که مشکلاتی دارند و امکان ارجاع مستقیم به مراکز نگهداری بهزیستی ندارد در این مرکز پذیرش و با استفاده از مربیان و مشاوران از لحاظ روحی و روانی احیا و بعد از چند ساعت با ارتباط با ولی در اختیار مرکز نگهداری بهزیستی استان قرار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: همچنین تلاش می شود با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر راه اندازی شود.

حقدوست اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است خانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با فضا آرایی به محیطی با نشاط و شاداب همراه با بازی و سرگرمی برای دانش آموزان در همه گروه‌های سنی تشکیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح  ائتلاف نماد گفت: این طرح نیز با حضور گروهی از پزشکان، مددکاران بهزیستی و کمیته امداد در است اجرا است و براین اساس بعد از شناسایی دانش آموز و ثبت مشخصات آن در سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی گروه ائتلاف به فراخور مشکل به مساله آن دانش آموز رسیدگی می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر