پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای هر سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به دنبال رسمیت بخشیدن به کالاهای ته‌ لنجی اما به صورت ضابطه‌مند هستیم...
کد خبر: ۱۱۶۶۰۰
پنجشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶

فکرشهر: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای هر سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به دنبال رسمیت بخشیدن به کالاهای ته‌ لنجی اما به صورت ضابطه‌مند هستیم.

به گزارش فکرشهر از مهر، سید احسان خاندوزی صبح امروز وارد آبادان شد و برای بررسی مشکلات به بندر چوئبده رفت.

معطلی ۲۰ روزه لنج‌داران از سوی آزمایشگاه و افزایش زمان ترخیص کالاها، افزایش هزینه آزمایش یک میلیون تومانی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، بیکار شدن کارگران روزمزد، اختلاف بین اداره استاندارد و بهداشت و انجام چند بار نمونه‌گیری از کالاها، گرانی سوخت هم برای واردات و صادرات و هزینه ۳۷ میلیون تومانی برای یک هزار لیتر سوخت در حالی که این مبلغ در بوشهر ۲۰ میلیون تومان است، از جمله مشکلات مطرح شده از سوی لنج داران بود.

آنها گلایه داشتند که چرا این گرانی‌ها و تورم فقط برای مردم آبادان باید باشد و اینکه در آبادان، اروندکنار و چوئبده مگر چند لنج‌دار فعالیت می‌کند.

آنها از بی حمایتی بیمه و دارایی و برخورد با نظریه منفی قاچاق و دلخوش نبودن به وعده‌های مسئولان انتقاد کردند.

لنج داران همچنین اعلام کردند که تخلیه بارها بین سه تا چهار ماه زمان می‌برد و با توجه به قیمت بالای ارز و در اختیار قرار ندادن یارانه نیز شرایط برای فعالیت در این زمینه سخت شده است.

آنها خواستار افزایش سفرهای لنج‌داران برای واردات ته لنجی شدند.

خاندوزی در واکنش به این گلایه‌ها خبر داد: برای هر سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا کشور، وزارت صمت و وزارت کشور به دنبال رسمیت بخشیدن به کالاهای ته لنجی اما به صورت ضابطه‌مند هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تعداد واردات سالانه و اقلام مجاز باید از قبل تعیین و تأیید واردات و ثبت کالاها نیز انجام شود.

وی بیان کرد: اگر واردات این کالاها به تأیید رسمی گمرک برسد برای انتقال آنها به سایر استان‌ها نیز مشکلی نیست؛ همچنین دیگر لازم نیست که با ترس و وحشت از مرزبانی و دریابانی فعالیت کنند.a

خاندوزی : کالای ته لنجی رسمیت پیدا می‌کند

به نوشته خبرگزاری صداوسیما، وزیر امور اقتصاد و دارایی در سفر به خوزستان گفت: از این پس ورود کالا به صورت ته‌لنجی در زمره ثبت گمرکی قرار خواهد گرفت و از رده کالای قاچاق خارج خواهند شد.

سیداحسان خاندوزی با اشاره به آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزنشینان، گفت: این موضوع از مدت‌ها قبل به عنوان موضوعات مهم برای رونق منطقه‌ای در هیات دولت مطرح شده بود و ستاد مبارزه با قاچاق در کنار دولت و وزارت کشور مکلف شده بودند که آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزنشینان و به طور خاص ته‌لنجی‌ها را تدوین کنند که این آیین نامه آماده شد و در هیات دولت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزنشینان، ادامه داد: این موضوع از مدت‌ها قبل به عنوان موضوعات مهم برای رونق منطقه‌ای در هیات دولت مطرح شده بود و ستاد مبارزه با قاچاق در کنار دولت و وزارت کشور مکلف شده بودند که آیین نامه‌ای برای ساماندهی مبادلات مرزنشینان و به طور خاص ته‌لنجی‌ها تدوین کنند که این آیین نامه آماده شد و در هیات دولت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی عنوان کرد: یکی دو بند از آیین نامه ذکر شده نیازمند مجوز فراقانونی از طرف شورای عالی هماهنگی سران سه قوه بود که این موارد ارسال شده و امیدواریم ظرف هفته‌های آینده در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شود. به محض الحاق مصوبه به مجموع ایین‌نامه، نتیجه آن رسما توسط وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.

وی افزود:  تعداد سفر‌های سالانه که بسیار محدود شده بود، نارضایتی زیادی ایجاد کرده بود و بخش زیادی از فعالان اقتصادی در این مناطق دچار کمبود درآمد و بیکاری شده بودند. با افزایش تعداد سفر‌های سالانه و میزان کالا‌هایی که امکان ورود قانونی پیدا خواهند کرد و این موضوع نیز توسط وزارت صمت برای استان‌ها جداگانه ابلاغ خواهد شد، اتفاق بسیار مثبتی جهت افزایش رونق و درآمد منطقه‌ای صورت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پایان گفت: امیدواریم این نکته در کنار بقیه اقدامات و طرح‌های عمرانی، کمک کند تا بیکاری که جزو گلایه به حق مردم خوزستان به ویژه اروندکنار، آبادان و خرمشهر است، در ماه‌های آینده به سرو سامان برسد.a

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر