پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۶۹۴
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

فکرشهر: تنفس صنعت، نفس‌های محیط زیست را به خودی خود به شماره می‌اندازد؛ ورود بخشی از پساب‌های صنعتی به دریا، پدیده مشعل‌سوزی و بوی نامطبوع ناشی از ذخیره میعانات گازی سه آلودگی عمده و غالب مرتبط با تمرکز صنایع در شهرستان‌های عسلویه و کنگان است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، این سه معضل بارها و بارها با اعتراض ساکنان این شهرستان‌ها  مورد توجه رسانه‌های مختلف  قرار گرفته است، صنایع وعده همکاری داده‌اند و هر روز خبری را از حمایت‌شان نشر می‌دهند. اما سوال این‌جاست که آیا واقعا صنایع‌ای که زیر ید غیربومی‌ها اداره می‌شوند مرهمی بر آلام سلامت بومی‌ها می‌گذارند؟

هفته گذشته سومین مجمع سلامت شهرستان با تاثیر آلایندگی صنعت بر سلامت و محیط زیست با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، حجت الاسلام محمودی امام جمعه شهرستان کنگان، حجت الاسلام عاشوری امام جمعه سیراف، غلامحسین زیبا معاون سیاسی و امور اجتماعی فرمانداری به ریاست احمد غریبی فرماندار شهرستان کنگان به دبیری دکتر جوکار رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و با حضور بخشدار سیراف و مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این مجمع، حضور نیافتن مسئولان صنایع در سومین مجمع سلامت شهرستان کنگان را بی‌تفاوتی صنایع موجود در کنگان نسبت سلامت مردم دانست.

دکتر قاسم برجوئی‌فرد از نبودِ نماینده صنعت، که عامل اصلی آلودگی در کنگان است در نشستی که برای سلامت مردم کنگان و آلایندگی‌های صنعتی تشکیل شده بود به‌شدت انتقاد و اظهار کرد: طبق تحقیقات، اصلی‌ترین عامل آلایندگی و تخریب محیط‌زیست در کنگان صنایع هستند.

سلامت مردم کنگان بازیچه دست صنایع

وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون مسئولیتی را که قانون به دوش صنایع گذاشته نه‌تنها نپذیرفته‌اند بلکه با بازیچه قرار دادن سلامت مردمِ منطقه، در مجمع سلامتِ کنگان، که بالاترین مرجعِ سلامتی شهرستان است نیز شرکت نمی‌کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه رونق صنعت از ضروریات پیشرفت کشور است گفت: با این حال نباید فقط منفعتِ خود را ببینیم و سلامتی مردم را فراموش کنیم. در متون دینی ما اهمیت سلامت جامعه را هم‌ردیفِ اهمیت امنیت در بالاترین سطح نعمت قرار داده است و این یعنی منفعتی که جامعه از سلامتی می‌برد از رونق اقتصادی به هر قیمتی بیشتر است.

دکتر برجوئی‌فرد با اشاره به اینکه کل اختیار و توانایی که دانشگاه علوم پزشکی در سلامتی مردم دارد ۲۰ درصد است و بقیه مسئولیت به عهده سازمان‌های دیگر است، افزود:  به‌عنوان‌مثال اگر هر جای دنیا شرکتی باعث آلودگی‌های نفتی شود، خودش مسئول برطرف کردن این آلودگی است، اما متأسفانه در آلودگی نفتی اخیر در عسلویه چنین اتفاقی نیفتاد.

در مدیریت فاضلاب کمپ‌های کارگری نیز کوتاهی شده است

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد که طبق قانون و اسناد بالادستی، هر صنعتی باید پیوست سلامت داشته باشد و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال منفعتی که از آن منطقه می‌برد، اَدا کند. اما بعضی مواقع حتی در مدیریت فاضلاب کمپ‌های کارگری نیز کوتاهی شده است.

خلیل جوکار، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان نیز در این مجمع اظهار کرد: با توجه به اینکه ۲۰ درصد از سهم سلامتی مردم از طریق تامین خدمات بهداشتی درمانی قابل جبران است و ۸۰ درصد تعیین‌کننده‌های موثر بر سلامت انسان‌ها در شرایط محیط اجتماعی و اقتصادی آن‌ها شکل می‌گیرد و نیازمند همکاری و مشارکت سایر ادارات است. بنابراین جلب همکاری همه ارگان‌های دولتی و غیردولتی در تحقق اهداف سلامت نقش دارد.

وی با تاکید بر مشارکت سایر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد در حوزه بهداشت گفت: استفاده از مشارکت مردم در موضوعات سلامت که به‌طور مستقیم با مردم در ارتباط است نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

عسلویه، کنگان و دیر قربانی صنعت شده‌اند

دکتر عیسی صفوی، رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز عنوان کرد: صنعت تهدید و فرصت است و تجربه ۲۰ سال گذشته نشان داده که تعامل صنعت و پیرامونی نباید تهاجمی تند باشد. عسلویه، کنگان و دیر دچار آسیب‌های ناشی از ورود صنعت شده‌اند که جهت جبران این آسیب باید بهترین نوع تعامل را انتخاب کرد که تعامل برد – برد است.

این مقام مسوول تاکید کرد که ساختار حکمرانی کشور اولویت را اقتصاد و درآمدزایی کشور قرار داده است که با توجه به انتخاب این استراتژی منطقه به نظر می‌رسد که تعامل به‌گونه‌ای صورت گیرد که این استراتژی آسیب نبیند.

غلامحسین زیبا، معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری شهرستان کنگان نیز در این نشست اذعان کرد: طرح‌های کلان توسعه مشمول پیوست سلامت است و هیچ طرحی بدون پیوست نباید اجرا شود و در این پیوست، سلامت جسم، روان و اجتماعی مدنظر است. محل‌های برگزاری نمازهای جمعه به‌عنوان محلی مناسب جهت ترویج سلامت و آگاهی بخشی و افزایش سواد سلامت است.

وی با اشاره بر ضرورت حضور مردم در برنامه‌های سلامت بر اهمیت مصلاهای برگزاری نماز جمعه تاکید کرد و افزود: بهترین تریبون برای اعلام مطالبات مردمی و جلب مشارکت مردمی تریبون نمازهای جمعه و جماعت است.

مهار آلاینده‌ها به عنوان یک برنامه نهادینه شود

حجت‌الاسلام محمودی، امام‌جمعه شهرستان کنگان نیز عنوان کرد که ارزشمند خواندن نعماتی مانند سلامتی و امنیت، مجمع سلامت را عاملی برای پر کردن خلأ‌های موجود در زمینه سلامت اجتماعی دانست.

وی با اشاره بر اهمیت سلامت اجتماعی، نقش این مقوله را در سلامت جسم، روح و روان مردم مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از اهداف مهم مجمع سلامت توجه و اهمیت دادن به اجتماع در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در امور سلامت است.

حجت‌الاسلام عاشوری، امام‌جمعه شهر سیراف نیز عنوان کرد: آلودگی هوا یکی از عوامل زمینه‌ای برای بروز بیماری‌ها و تهدید سلامت مردم است و مهار آلاینده‌ها باید به‌عنوان یک برنامه اولویت‌دار برای تمامی بخش‌های دولتی، صنایع و مردم نهادینه شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر