جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۶۶۹۵
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: یک عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال می‌گوید مدیریت یک تیم فوتبال مانند پرسپولیس جاذبه بیشتری از مدیریت چند وزارتخانه دارد و مردم بیشتر این افراد را دنبال می‌کنند.

به گزارش فکرشهر، مسعود رضاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در هشتم شهریور و اهمیت روی کار آمدن مدیرانی مانند صفایی فراهانی و دادگان که در کنار ویژگی‌های مدیریتی و اقتصادی، ارتباط خوبی هم با بدنه سیاسی کشور داشتند، گفت: نمی‌دانم آقای صفایی فراهانی چقدر با دولت ارتباط داشت اما از فرصت‌های دولتی که فراهم شده بود، برای کاهش تهدیدها استفاده کرد و با رویکردهای علمی فوتبال را اداره کرد. نگاه صفایی فراهانی سیستمی و علمی بود و رمز موفقیت او در فدراسیون فوتبال این بود که چارچوب‌های قدیمی و غیر قابل مصرف را بهم ریخت و تفکر جدیدی را بنا کرد که کاملا علمی و سیستمی بود.

وی با اشاره به دوره مدیریت محمد دادگان در فوتبال ایران گفت: بعد از صفایی فراهانی، دادگان روی کار آمد که صرف نظر از دانش و مهار، بسیار مقتدر بود چرا که انسانی قوی بود و از بستر خوب بعد از فراهانی استفاده کرد و مدیریتی قوی داشت. دادگان ایده‌های خوب و بلند پروازانه داشت و هنوز هم اینطور است. فراهانی باند فرودگاه را فراهم کرد و مدیر بعدی یعنی دادگان هم خلبان و راننده خوبی بود. بعد از این دو، سایر مدیران می‌خواستند هوای دیگران و نزدیکان خود را داشته باشند و به جای ضوابط با روابط پیش بروند.

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال با بیان اینکه فوتبال در گذشته مورد علاقه سیاسیون نبود اظهار کرد: فوتبال در گذشته در اختیار مربیان و آدم‌های مستقل و فوتبالی بود. مدیران باشگاه هم همین‌طور بودند. به تدریج این مسئله رنگ باخت و یک عده علاقه‌مند شدند و کسانی که سیاست‌مدار بودند، و دیگر فرصتی نداشتند، وارد فوتبال ‌شدند چرا که فوتبال خوش آب و رنگ، درخشان و وسوسه‌کننده بود.

مدیریت پرسپولیس جذاب‌تر از چند وزارتخانه است

رضاییان با اشاره به شهرتی که افراد از کنار فوتبال به دست می‌آورند گفت: اگر به یک نفر بگویند می‌خواهی وزیر ورزش شوی یا مدیرعامل پرسپولیس، قطعا مدیریت پرسپولیس را انتخاب می‌کند. مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس جاذبه بیشتری نسبت به وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، جهاد کشاورزی و ... دارد. من کاری به دست و غلط آن ندارم اما جذابیت فوتبال بیشتر است.

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد خوزستان با اشاره به خاطره خود از دوران مدیرعاملی فولاد گفت: یک خاطره‌ای دارم که بد نیست بگویم. یک روزی با فولاد توانستیم پرسپولیس را در تهران شکست دهیم. این اتفاق با یک قرارداد بسیار عالی میان شرکت فولاد و کشور کویت همزمان شده بود که درآمد مالی هنگفتی برای کارخانه داشت. درآمد ما از این قرارداد وحشتناک بود. همان روز مدیرعامل ما می‌گفت دو هزار پیام داشتم که ۱۹۹۹ پیام مربوط به تبریک پیروزی تیم فولاد بر پرسپولیس بود و یکی هم مربوط به این قرارداد خیلی خوب اقتصادی و صنعتی بود! به من گفت شما یک برد آوردید و ۹۰ دقیقه هم زحمت کشیدید اما ما کلی تولید و بازاریابی کردیم اما کسی اهمیتی نداد. فوتبال آدم‌ها را به سمت خود می‌کشد.

متر و معیاری برای مدیریت در فوتبال نیست

وی به نبود معیار و شاخص مشخصی برای انتخاب مدیرعامل یک باشگاه یا یک نهاد ورزشی اشاره کرد و گفت: هیچ متر و معیاری برای مدیریت در فوتبال نیست. من سال‌ها مدیر آموزش شرکت‌های مختلف بود. یک روز می‌خواستم یک شرکت خصوصی آموزش فنی‌وحرفه‌ای را مدیریت کنم. آن موقع از هفت خوان عبور کردم. سوابقم را بررسی کردند، برنامه دادم و مدارک را دیدند و ... اما برای فوتبالی هیچ بررسی و برنامه‌ای مطرح نیست. کافی است کاندیدا شوید و پنج نفر هم برگه شما را امضا کنند و وارد عرصه شوید و بعد هم فرصت دارید.

رضاییان ادامه داد: هر کسی توانست مذاکرات خوبی انجام دهد و دورهمی خصوصی داشته باشد و نیروی بیشتری جمع کند، برنده انتخابات می‌شود. هیچ ضرورتی هم ندارد که برنامه نداشته باشید. اصلا کدام یک از معیارها در انتخابات فدراسیون فوتبال وجود دارد.

او با بیان اینکه ضرورتی ندارد مدیر بعدی فدراسیون فوتبال از جنس این رشته باشد، تاکید کرد: ضرورتی ندارد کسی که می‌خواهد مدیریت کند از جنس آن رشته باشد. ما دیدیم که مدیرانی که از جنس کشتی و والیبال نبودند، عملکرد خوبی داشتند. مهم این است که ایده و پشتکار داشته باشید.

مدیر فدراسیون فوتبال باید متمول باشد

وی با بیان اینکه مدیر یک NGO یا سازمان مردمی باید متمول باشد گفت: یک نکته را هم فراموش نکنیم که آدم‌هایی وارد فعالیت NGO می‌شوند که از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشد. رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه سومین فرد ثروتمند این کشور است. او نقل و انتقال زمینی، هوایی و دریایی در این کشور دارد. از او خواهش کردند که بیاید و در زمینه‌ درآمدزایی و شناسایی حامیان مالی کمک کند. ما کسی را نمی خواهیم که تیم ملی را هدایت کند. تیم ملی سرمربی دارد. کسی را می‌خواهیم که برای داوران، تیم‌های ملی پایه و بزرگسالان اسپانسر پیدا کند و  در هنگام برگزاری بازی ملی دچار تردید و شک نشوند. دنبال آدم‌های قوی باشیم که در هنگام پول خرج کردن، دستش نلرزد.

رضاییان با اشاره به زمان کوتاه باقی مانده تا اتمام دوره مدیریتی فدراسیون فوتبال بعد از دو سال و نیم گفت: در حال حاضر یک برنامه کوتاه مدت هفت ساله است. در دو سال و نیم که برنامه نمی‌دهند. مدیر بعدی هم که نمی‌خواهد برنامه مدیر فعلی را اجرا کند.

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال با اشاره به ویژگی‌های مهم مدیر بعدی فدراسیون گفت: در انتخاب افراد شایسته دانش، مهارت، تجربه و نگرش اهمیت دارد. هر کدام از مدیران باید حداقل این معیارها را داشته باشند. آیا مدیر بعدی مهارت حل مسئله را دارد؟ او اصلا این مهارت را شنیده است؟ بارها شاهد بودم افرادی می‌خواهند طعم و مزه علمی و سیستمی به فوتبال بدهند اما بقیه او را مسخره می‌کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر