شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۰۳۵
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

فکرشهر: مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر هفت هزار دانش‌آموز تبعه کشور افغانستان در مدارس و روی نیکمت‌های مشترک با برداران ایرانی خود در این استان از خدمات آموزشی بهره‌مند هستند.

به گزارش فکرشهر، راضیه علیپور چهارشنبه در حاشیه برگزاری روز جهانی پناهندگان در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در زمینه تفکیک نکردن اتباع خارجی از ایرانی، مدرسه ویژه اتباع خارجی در هیچ جای کشور ایران دایر نشده است و این کودکان در کنار سایر دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند. 

وی اظهار کرد: با این وجود با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری بوشهر، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، تشکل‌های بین المللی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تاکنون ۲ مدرسه در بوشهر و برازجان در مناطقی که بیشترین حضور این دانش آموزان است احداث و تجهیز و یک مدرسه نیز در روستای خلیفه ای از توابع شهرستان دشتستان در دست احداث است.

علیپور با اشاره به اینکه انتظار می‌رود با توجه به مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران در سال تحصیلی آینده شمار دانش آموزان اتباع خارجی در این استان افزایش یابد افزود: براساس قانون هیچگونه شهریه‌ای از اتباع افغانستانی برای ثبت نام در مدارس دریافت نمی‌شود.

وی یادآور شد: تمام دانش آموزان لازم التعلیم اتباع خارجی پسران از سن ۶ تا ۲۰ و دختران از سن ۶ تا ۲۲ سال اجازه تحصیل در کنار سایر دانش آموزان ایرانی را دارند.

مدیرکل دفتر امور اتباع ومهاجرین خارجی استانداری بوشهر گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب ارائه خدمات آموزشی رایگان به کودکان افغانستانی از جمله خدمات مهم جمهوری اسلامی است و تلاش شده زمینه آموزش برابر برای فرزندان آنان در کنار دانش‌آموزان ایرانی فراهم شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ۴۰ سال گذشته تاکنون با وجود همه مشکلات توانسته انواع خدمات بهداشتی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زمینه رسیدگی به دعاوی حقوقی پناهندگان کشور دوست و برادر افغانستان ارائه کند.

 ارائه آموزش‌های مهارتی به اتباع خارجی در استان بوشهر 

علی‌پور اضافه کرد: در راستای توانمند سازی مهاجران افغانستانی، آموزش‌های مهارتی با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به آنان در استان بوشهر ارائه می‌شود که در این راستا سال گذشته ۴۰۰ نفر در ۶ حرفه مهارتی شامل برق کار ساختمان، پته دوز، طراح انیمیشن ساز، کاربراتوماسیون اداری، قلاب باف پوشاک و کار با مهره‌های تزئینی آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.  

وی یادآور شد: بر این اساس تمام اتباع خارجی که دارای کارت آمایش باشند می‌توانند از این خدمات آموزشی بهره‌مند شوند. 

علی‌پور گفت: طرح آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای به مهاجران افغانستانی با هدف توانمند سازی آنان برای ساختن کشورشان از سال ۲۰۱۲ در استان بوشهر آغاز شده‌است.

 وی تاکید کرد: ایران جزو برترین کشورهای دنیا در خدمت رسانی به اتباع و مهاجران خارجی است و استان بوشهر نیز با ارائه خدمات مختلف توانسته میزبان خوبی برای این مهاجران باشد.

بهره گیری ۱۹۰۰ نفر از اتباع افغانستانی در استان بوشهر از خدمات بیمه سلامت

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر گفت: اتباع خارجی همانند هموطنان ایرانی می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی بصورت رایگان برخوردار باشند همچنین در زمان حاضر یکهزار و ۹۰۰ نفر از قشرهای آسیب پذیر به صورت رایگان زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارند.

وی در خصوص صدور شناسنامه برای اتباع خارجی دارای مادر ایرانی در استان بوشهر افزود: در زمان حاضر حدود ۳۰۰ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در استان بوشهر صادر شده است.

کودکان افغانستانی کار ساماندهی می شوند

علیپور اظهار کرد: براساس برنامه ریزی کمیساریای عالی پناهندگان در خصوص ساماندهی کودکان کار قرار است ضمن ارائه خدمات به این کودکان و خانواده‌ آنان یک سری کارگاه‌‍‌های مهارت افزایی در راستای توانمند سازی آنها برگزار شود.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر هشت هزار نفر از پناهندگان در استان بوشهر دارای کارت پناهندگی (آمایش) هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر