جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۰۴۷
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹

فکرشهر: درحالی که قهرمان گناوه‌ای رشته پرش طول پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو مهمترین دغدغه و مشکل اصلی خود را بیکاری و نداشتن بیمه عنوان می‌کند، رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان برای پیگیری حل مشکل این ورزشکار اعلام آمادگی کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، "امیر خسروانی"  ورزشکار کم بینایی که با سال‌ها تلاش و ممارست زیاد در رشته دو و میدانی ( پرش طول) توانسته بر سکوی اول جهان و المپیک بایستد به رغم همه مشکلات و کاستی‌ها و گلایه‌مندی‌هایی که از وعده‌های عملی نشده مسئولان در زمینه اشتغال و بیمه ورزشی‌اش دارد، اما در حال تمرین برای کسب آمادگی حضور در مسابقات جهانی دو ومیدانی در کشور مراکش است. 

این قهرمان پارالمپیک که به بیان خودش عشق ایران و مردم کشورش را بر پیشنهادهای وسوسه انگیز بیگانگان ترجیح داده و بابت عملی نشدن وعده‌های حمایتی مسئولان گلایه مند است، می‌گوید که به دلیل نبود امکانات مناسب از جمله پیست تارتان در محل زندگی اش (بندر گناوه)، هم اکنون در شرایط سخت اقتصادی، گرمای طاقت فرسای جنوب و با تحمل هزینه های سنگین، ۲ تا ۳ روز در هفته فاصله های ۱۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتری گناوه تا بوشهر و شیراز را برای انجام تمرین می‌پیماید تا در عرصه‌های بین المللی و جهانی پرچم کشورش را به اهتزاز درآورد.

این ورزشکار دوومیدانی‌کار گناوه‌ای همانند دیگر قهرمانان پارالمپیکی توکیو کشور برای دستیابی به مدال زحمات و تلاش زیادی انجام داد و نام ایران را در جهان سرافراز کرد و اکنون انتظار دارد مسئولان از او حمایت و شغلی برایش دست و پا کنند. 

 خسروانی  ورزشکار مدال آور کشور که از سال ٩٢ به تیم ملی دعوت شده است سابقه حضور در چندین مسابقه بین المللی را دارد که  شرکت در بازی‌های ۲۰۱۳ آسیایی  جوانان در کشور مالزی نمونه‌ای از آن است و توانست در ماده پرش طول، مدال برنز کسب  کند.

کسب مدال طلا در مسابقات کشورهای اسلامی ۲۰۱۷ در باکو،  مدال طلا و یک نقره در ماده پرش طول و  ۱۰۰ متر مسابقات جایزه بزرگ در سال ۲۰۱۷ در کشور چک ، مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا  ۲۰۱۸، مدال طلای پرش طول و نقره ۱۰۰ متر مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در کشور لهستان  به دست آوردن سهمیه پاراالمپیک توکیو و رنک ۲ جهان از دیگر موفقیت‌های این ورزشکار  است.

ورزشکار پرش طول کلاس T۱۲ کاروان ایران در پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو توانست با رکورد ٧.٢١ متر به مدال طلای این رقابت‌ها دست یابد.

این مسابقات در کلاس T۱۲ با حضور ۱۰ ورزشکار از آذربایجان، کوبا، سوئد، ازبکستان، آلمان، بلاروس و ایران برگزار شد.

امیر خسروانی در پرش اول خود خطا کرد اما در پرش دوم با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی متر  موفق شد ضمن شکستن رکورد شخصی خود به مدال طلا دست یابد و پس از ایشان ساوون پینه دا ورزشکاری از کشور  کوبا با ثبت ۷ متر و ۱۶ سانتی‌متر و سعید نجف‌زاده از آذربایجان با ثبت ۷ متر و ۳ سانتی‌متر به ترتیب به مدال نقره و برنز رسیدند.

ایران را با همه مشکلات به پیشنهادهای وسوسه انگیز نمی‌فروشم

خسروانی نیاز و ضرورت موفقیت و قهرمانی در مسابقات ورزشی را تمرین زیاد و بویژه تمرکز در این زمینه می‌داند و براین باور است که ورزشکاری که دغدغه شغل، معیشت و بیمه دارد، نمی‌تواند بخوبی روی کار و هدفش متمرکز شود و از مسئولان می‌خواهد به فکر حمایت از ورزشکاران بویژه قهرمانانی که متاهل هستند و بچه دارند، باشند.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مسئولان استان بوشهر و کشور که به پیگیری‌های زیادش در زمینه اشتغال و بیمه پاسخ نداده‌اند، گلایه کرد و افزود: امیدوارم نسل ورزشکار بعدی مشکلات من را نداشته باشند

دارنده مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ بیان کرد:  محرومیت از بیمه ورزشی باعث شده تا  هر بار که مصدوم می‌شوم از جیب خود هزینه‌های درمانم را بدهم، این درحالی است که پیشنهادهای وسوسه انگیز زیادی از کشورهای دیگر داشتم ولی با وجود بدقولی‌ها، به خاطر عشق به کشور و مردمم، حاضر به رفتن نشدم و کشورم را نمی‌فروشمپ و با وجود چنین مسایل و مشکلاتی، در حال تمرین کردن برای حضور در مسابقات جهانی مراکش هستم.

وی بیان کرد: به علت نبود پیست تارتان و دیگر کمبودهای در گناوه ، باید برای تمرین کردن هفته‌ای ۲ تا ۳ روز راهی شیراز و یا بوشهر و هزینه و وقت زیادی از من گرفته می‌شود بطوریکه  روزانه حدود یک میلیون تومان هزینه تمرینات و امکانات‌مان می‌شود و با این وضعیت گرانی و نبود شغل برایم سخت و دشوار است.

 

برای پیگیری مشکلات قهرمان پارالمپیک آماده‌ایم

رئیس اداره ورزش و جوانان گناوه گفت: این ورزشکار موفق و افتخارآفرین برای  پیگیری مسایل مرتبط با شغل خود به این اداره مراجعه نکرده است، اما در صورت مراجعه، آمادگی برای پیگیری خواسته ایشان از مسئولان ذی ربط وجود دارد.

رحمان عمادی در باره پیست تارتان که از خواسته های دیرینه ورزشکاران دوومیدانی کار این شهرستان است، بیان کرد: با توجه به سابقه و افتخارات دو و میدانی کار شهرستان در میادین بین المللی بویژه ورزشکاران مدال آور پارالمپیک، احداث  پیست تارتان  از خواسته های دیرینه  این قشر است که دردولت سیزدهم محقق شد. 

اعتبار پیست تارتان گناوه در سفر رئیس جمهور تامین شد

وی بیان کرد: اعتبار مصوب شده برای پروژه پیست تارتان ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است که از محل اعتبارات سفر ۱۶ مهرماه سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر تامین شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناوه گفت:  مراحل مناقصه پیست تارتان انجام و پیمانکار آن تعیین شده است و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

اشتغال قهرمانان ورزشی مورد تاکید مسئولان رده بالای کشور است

رئیس مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش وزارت ورزش و جوانان به تازگی اعلام کرده است: دغدغه جذب قهرمانان ورزشی داریم و با توجه به اسناد بالادستی، جذب آنها برای همه دستگاه‌ها الزام‌آور است و باید به آن اهتمام داشته باشند.

علی دستباز  در نشست بررسی وضعیت اشتغال قهرمانان ورزشی اظهار داشت: اشتغال قهرمانان ورزشی موضوعی است که هم مقام معظم رهبری و هم رئیس جمهور به آن تاکید دارند و همچنین از برنامه‌های لاینفک سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان است.

وی افزود: یکی از معضلات ما در موضوع اشتغال خروجی دانشگاه‌ها است که دانشجویان به‌جای کارآفرین بودن کارجو هستند و مهارت خاصی به آنها آموزش داده نمی‌شود.

همچنین در این نشست کلانتری معاون مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش به ارائه طرحی از سوی این مرکز برای اشتغال قهرمانان ورزشی پرداخت و گفت: این طرح که بازه ۲ ساله دارد، همه قهرمانان ورزشی در تمامی رشته‌ها را شامل می‌شود و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگاه‌های اصلی برای اجرای آن خواهند بود.

وی همچنین به سند راهبردی اشتغال وزارت ورزش و جوانان در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: اگر این سند به روز و منابع مورد نیاز برای اجرای آن تامین شود، بخش بزرگی از مشکل اشتغال قهرمانان ورزشی حل خواهد شد.

در این جلسه، رضا نیکبخش رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: در این حوزه باید سطح تعامل بین دستگاهی را بالا ببریم و قوانین موجود را آسیب‌شناسی کنیم و همچنین باید به فراهم کردن بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ورزش و اشتغال ورزشکاران اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در حوزه اشتغال قهرمانان ورزشی باید نقش حمایتی داشته باشیم نه تامین مالی صرف، ادامه داد: باید به سمتی برویم که آموزش‌های لازم برای توانمندی قهرمانان در حیطه‌های غیرورزشی و برای اشتغال آنها ارائه شود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای ورزشکاران مستعد در رشته دوومیدانی معلولان و نابینایان و بینایان است و تاکنون باحضور در میادین بین المللی صاحب چندین مقام برتر شدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر