جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۳۲۳
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

فکرشهر: سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تکمیل تأسیسات صادرات گاز مایع گرم، اسکله صادراتی گوگرد و واحد‌های شیرین‌سازی و ذخیره‌سازی گاز مایع، تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، احمد باهوش احمد باهوش، سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه پارسال بیش از ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی در این مجموعه تولید و ۱۹۵ میلیارد مترمکعب گاز فرآورش شد، با اشاره به برنامه مجتمع گاز پارس جنوبی برای پایداری تولید و افزایش آن در سال‌های آینده، بیان کرد: اتصال همه پالایشگاه‌های مجتمع به برق پشتیبان، تأمین قطعات یدکی مکانیکی با کیفیت و در زمان مناسب، تأمین کمپرسور‌های صادراتی یدکی، تأمین قطعات مربوط به تجهیزات دوار و تأمین به‌موقع مواد شیمیایی مصرفی از مهم‌ترین موارد در پایداری تولید و افزایش آن در سال‌های آینده است.

وی درباره نقش شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برای تأمین نیاز داخل و افزایش صادرات گاز طبیعی به کشور‌های همسایه اظهار داشت: هم‌اکنون سهم مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید گاز مورد نیاز کشور بیش از ۷۵ درصد است و با تولید و صادرات محصولات جانبی مانند پروپان، بوتان، میعانات گازی و گوگرد دانه‌بندی‌شده نقش اصلی و بسیار راهبردی در صادرات این محصولات مهم ایفا می‌کند.

باهوش با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌ها و سازندگان داخلی و دانش‌بنیان‌ها گفت: حمایت این مجموعه از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان قطعات و تجهیزات، مسیر رشد و شکوفایی این شرکت‌ها را هموار کرده و انگیزه سازندگان داخلی را بالا برد و اکنون متخصصان و کارکنان کارگاه مرکزی با ساخت قطعات و تجهیزات نماد این حرکت بزرگ هستند.

وی افزود: حمایت از تولید کالای ایرانی از راهبرد‌های مهم و اولویت‌دار مجتمع پارس جنوبی است، به همین دلیل پارسال بیش از ۵ هزار قطعه و تجهیزات داخلی در حوزه‌های برق، ابزار دقیق، مکانیک و اقلام مصرفی و عمومی در پالایشگاه‌های این مجتمع استفاده شد.

باهوش گفت: با نگاه فن‌آورانه و دقیق به نیاز‌های ضروری پالایشگاه‌های این مجتمع تلاش می‌کنیم زنجیره تأمین کالا‌ها را در داخل شکل دهیم و تا حد ممکن نیاز‌های بسیار مهم و ضروری را برطرف کنیم و امید است سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در سایه همکاری و مطالعات دقیق نیاز‌های مهم مجتمع گاز پارس جنوبی را در سال‌های پیش رو بررسی کنند و طبق نیاز‌های حیاتی و ضروری در این مجموعه بزرگ گام بردارند.

وی افزود: سازندگان قطعات و تجهیزات داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید با مستقر کردن دفاتر خود در پارس جنوبی روابط مطلوب و سازنده‌ای با شرکت‌های تولیدی مستقر در این منطقه داشته باشند.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران در شهرستان عسلویه و کنگان در قالب دو مرکز بزرگ صنعتی مستقر شده است.

موقعیت پالایشگاه‌های گاز در شهرستان‌های عسلویه و کنگان شامل ۲۴ فاز گازی است که فاز‌های ۱ تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در عسلویه و فاز‌های ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ در کنگان قرار دارند.

میدان گازی پارس جنوبی در آب‌های سرزمینی ایران و قطر و مشترک بین دو کشور با وسعت ۹۷۰۰ کیلومترمربع و در عمق ۳۰۰۰ متری زیر کف دریا، عظیم‌ترین میدان گازی جهان است که با ساحل بندر عسلویه ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارد. گستره بخش ایرانی آن به مساحت ۳۷۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آن ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی معادل ۸ درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز کشور است. این میدان از نظر منابع مادی، مهم‌ترین و باارزش‌ترین منبع اقتصادی و ثروت و گنجینه عظیم و بی‌نظیر ملی به شمار می‌رود.

اهداف توسعه‌ای مخزن پارس جنوبی برای ایران پاسخگویی به نیاز روزافزون مصرف گـاز، استفاده از گاز طبیعی و فرآورده‌های آن و افزایش سهم گــاز در سبد انرژی مصرف داخلی به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی، صادرات گاز، میعانات گازی و گاز مایع (ال‌پی‌جی)، ارائه میعانات گازی به‌‎عنوان خوراک و منبعی پایدار و ارزان به صنایع پتروشیمی و تحویل اتان موجود در گاز منطقه که حدود ۵.۵ درصد برآورد شده به پتروشیمی برای تولید اتیلن و مشتقات آن است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر