جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۴۸۷
سه‌شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۶

فکرشهر: روزنامه جوان نوشت: در حالی که همه می‌دانند صاحبان مشاغلی، چون طلافروشی، پزشکان و دندانپزشک‌ها درآمدی به مراتب بالاتر از درآمد کارگران دارند، اما بررسی سرانه مالیات ابرازی آن‌ها نشان می‌دهد مالیات پرداختی‌شان گاه از برخی کارگران نیز کمتر است، به طور نمونه سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها ۶ میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی برخی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

به گزارش فکرشهر، با رؤیت رقم مالیات اظهاری و ابرازی برخی مشاغل به سادگی می‌توان متوجه شد برخی استفاده‌کنندگان از مواهب اقتصاد ایران نمی‌خواهند مالیات حقه دولت را پرداخت کنند، حال آنکه با زحمت کل دارایی و درآمد سرشار خود را از قبل اقتصاد ایران و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به دست آورده‌اند.

به نظر می‌رسد دولت باید برای اصناف و صاحبان مشاغل کلاس‌های آموزشی برگزار کند که ارائه خدمات مختلف به جامعه هزینه دارد و دولت‌ها مجبورند برای نگهداری، توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها کلی هزینه کنند، حال آنکه بهترین منبع درآمد برای دولت‌ها همین مالیات به شمار می‌رود.

مالیات برخی کارگران به طلافروشی می‌چربد

میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶میلیون تومان بوده که از مالیات پرداختی برخی کارمندان و کارگران هم کمتر است.

مالیات ابرازی سرانه پزشکان در سال۱۴۰۰ معادل ۲۱میلیون تومان و همچنین سرانه مالیات ابرازی دندانپزشکان در سال گذشته حدود ۵/۱۶ میلیون تومان بوده است. علاوه بر این آمار‌های مالیات ابرازی فعالان صنف طلا و جواهرفروشی نشان می‌دهد میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶میلیون تومان بوده است. در میان تمام حوزه‌های مالیاتی، اردبیل با یک‌میلیون تومان کمترین سرانه مالیات ابرازی و استان مرکزی با حدود ۱۷میلیون تومان، بیشترین سرانه مالیات سالانه ابرازی برای هر واحد طلا و جواهرفروشی را داشته است.

کارگر ۲میلیون، طلافروش ۶میلیون

مقایسه مالیات پرداختی کارگران و کارمندان با مالیات مشاغل پردرآمد، رسوب بی‌عدالتی در نظام مالیاتی کشور را به خوبی نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن پلکان مالیات بر درآمد در سال گذشته، یک کارگر یا کارمند با دریافتی ماهانه ۵/۵ میلیون تومان، مشمول مالیات سالانه حدوداً ۲میلیون تومانی شده، این در حالی است که یک فرد با دریافتی ماهانه ۲۰میلیون تومان، مطابق پله‌های مالیاتی سال گذشته باید مشمول مالیات درآمد سالانه ۳۲میلیون تومانی شود، با این حال میانگین مالیات ابرازی صنف‌های پردرآمد بسیار کمتر از این رقم است، به عنوان نمونه مالیات ابرازی ۶میلیون تومانی صنف طلافروشان به معنای آن است که فعالان این صنف در اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته، درآمد ماهانه خود را کمتر از ۹میلیون تومان اعلام کرده‌اند! همچنین مالیات ابرازی ۱۶.۵ میلیونی پزشکان در سال گذشته به معنای آن است که فعالان این صنف درآمد ماهانه خود را در اظهارنامه تنها حدود ۱۴میلیون تومان ابراز کرده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر