شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۷۸۵
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: پس از گذشت چند هفته آرامش آبی در کشور و البته استان بوشهر، وضعیت کرونایی دوباره زرد و نارنجی و حتی قرمز شده است و این تغییر رنگ، به سرعت هم پیش می رود به نحوی که بین رنگ زرد یک شهرستان در استان بوشهر تا ورود رنگ نارنجی کرونایی و افزایش شهرستان های زرد، تنها یک هفته زمان بوده است؛ و همان طور که بستری ها و فوتی های کرونایی در حال افزایش است، علوم پزشکی استان نیز گفته که وارد خیز هفتم کرونا شده ایم.

به گزارش «فکرشهر»، روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بازگشت «قرمز» و «نارنجی» به نقشه رنگبندی شهر‌های کشور هشدار داد و اعلام کرد: بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر ۴ شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند. همچنین تعداد شهر‌های با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش و تعداد شهر‌های با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش یافته که یکی از این شهرستان ها، شهرستان تنگستان و در میان ۱۰ شهرستان استان بوشهر بود؛ هر چند وضعیت آبی ۹ شهرستان دیگر هم دیری نپایید و در به روز رسانی این اطلاعات در ۲۴ تیرماه، اعلام شد که وضعیت کرونایی شهرستان تنگستان، نارنجی شده و سه شهرستان‌ بوشهر، دشتستان و دشتی در وضعیت زرد هستند.

هر چند بقیه شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی قرار دارند، اما در روز‌های اخیر، تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونایی در استان بوشهر روند افزایشی داشته است و در برخی شهرستان ها از جمله گناوه و دیلم، اداره اوقاف و امور خیریه اعلام کرده «با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا، برگزاری تمامی مراسم‌ عمومی در مساجد و حسینیه‌های این شهرستان‌ها، ممنوع است»؛ اگر چه در دیگر شهرستان ها چنین دستورالعمل و اطلاعیه ای صادر نشده و به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، خیز هفتم کرونا نیز در این استان آغاز شده است و بیمارستان های استان، برای پیک احتمالی کرونا آماده سازی می‌شوند.

بر اساس گفته های دکتر «حسن ملکی‌زاده» که در سایت دانشگاه منتشر شد، دز سوم واکسیناسیون در استان بوشهر، آمار بسیار پایینی داشته و در سنین بالای ۱۸ سال، ۳۷ درصد دز سوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، ۷۰ درصد دز دوم، در سنین ۵ تا ۱۲ سال، حدود ۶ درصد دز اول را تزریق کرده که دز دوم آن ۲.۶ درصد بوده است.

وی افزود: همچنان سویه غالب در کشور سویه امیکرون است و ۲ فرم غالب BA۴  و BA۵ است که امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از سوی مردم از ورود به موج هفتم جلوگیری کنیم.
سرما نخورده‌اید، کرونا دارید!

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین گفت: افرادی که علائم بیماری دارند فکر نکنند که با یک سرماخوردگی ساده روبه‌رو هستند، فرض را بر کرونا گرفته و مراقبت‌های لازم را انجام دهند. این روزها کرونا بیشتر به صورت یک بیماری سرماخوردگی با علائم عطسه، سرفه، آبریزش بینی و کوفتگی بدن دیده می‌شود. افراد با توجه به دریافت دو یا سه دز واکسن علائم شدید ریوی کمتری دارند.

وی افزود: به نظر می‌آید در هفته‌های آینده با توجه به سفرهای تابستانه، ایام اعیاد و مناسبت‌هایی که وجود دارد و همچنین برگشت حجاج بیت اله الحرام شاهد افزایش تعداد بیماران، فوتی‌ها و تغییر رنگبندی کرونا باشیم و باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در دو سه ماه آینده شرایط کشور شاید به‌سمت افزایش تعداد بیماران کرونا پیش برود باید افراد را نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.همه افراد بالای ۱۸ سال که از زمان تزریق واکسن شان بیش از ۶ ماه گذشته باشد، دوز یادآور را دریافت کنند.

او گفت که از روز شنبه ـ ۱۸ تیرماه ـ تزریق دور یادآور در همه شهرستان های استان بوشهر و مراکز جامع سلامت تزریق می شود.

به گزارش «فکرشهر»، تا امروز ـ شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ ـ و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۲ هزار و ۱۶۹ نفر بوشهری به علت ابتلای به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. تعداد فوتی های کرونایی در کشور نیز تا امروز، ۱۴۱ هزار و ۴۸۶ نفر ثبت شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر