چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۸۱۹
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: برای حل مشکل گاز رسانی به شهر خارگ قراردادی با شرکت پتروشیمی این جزیره برای اجرای خط دوم گازرسانی از خط سراسری منعقد شده است که باید در مدت سه سال انجام شود.

به گزارش فکرشهر، مسلم رحمانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برای تامین گاز خانگی بخش شهری و روستایی استانداردهای خاص و شاخص‌های سخت گیرانه‌ای تعریف شده که مهمترین آنها ترکیبات گاز است که باید طبیعی و نباید حاوی گازهای سمی از جمله سوفلور هیدروژن که بسیار خطرناک است، باشد.

وی ادامه داد: این درحالی است که گازهای سرچاهی چاه ‌ای فروزان، سروش و نوروز میزان سولفور هیدروژن آنها بالا است و قابلیت استفاده برای شبکه شهری را ندارد به همین دلیل تاکنون برای گازرسانی به شهر خارگ از آنها استفاده نشده است.

گازرسانی به جزیره خارگ در پروژه‌ای سه ساله انجام می‌شود

وی اضافه کرد: برای حل مشکل گاز شهری این جزیره سال گذشته قراردادی با پتروشیمی خارگ برای اجرای خط دوم گازرسانی از خط سراسری منعقد شد که براساس آن باید پتروشیمی خارگ ۳۸ کیلومتر خط دریایی از سمت بندر ریگ به این جزیره اجرا کند.

 وی بیان کرد: در زمان حاضر مراحل اولیه و مطالعات زیست محیطی این پروژه انجام شده و در مرحله گرفتن مجوزهای زیست محیطی و منابع طبیعی است.

رحمانی گفت: گازرسانی به خارگ یک پروژه سه ساله است که با توجه به اینکه از خط سراسری اجرا می شود پایداری و ترکیبات لازم را دارد و در صورت اجرای این خط، موضوع گازرسانی به این جزیره برطرف می‌شود.

با اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور ضریب نفوذ گازرسانی در استان بوشهر به ۹۹ درصد رسید

وی  اظهار کرد: از محل مصوبات ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم  به استان بوشهر در ۱۶ مهر ماه سال گذشته گاز رسانی به ۳۵ روستا و ۲۹ صنعت این استان انجام شده است.

رحمانی یادآور شد: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور و هیات دولت گازرسانی به ۲۳ روستا و ۲۹ صنعت به تصویب رسید که با توجه به همت مسئولان و همراهی مردم شمار روستاهای گازرسانی شده افزایش و این مصوبه به صورت ۱۰۰ درصد با ۹۴ میلیارد تومان اعتبار و بیش از تعهدات سفر اجرایی شده است.

وی لوله کشی گاز برای منازل مددجویان زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی را از جمله دیگر مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان بوشهر عنوان و اظهار کرد: براساس این مصوبه هزینه اجرای این پروژه باید از طرف شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت تامین شود که در همین ارتباط ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لوله کشی گاز ۴۰۰ خانوار پیش بینی شده است.

به گفته رحمانی مصوبه لوله کشی گاز مددجویان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد در ئست اجرا است و براساس پیش بینی ها تلاش می‌شود تا پایان شهریور این مصوبه دولت به طور کامل اجرا شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: هم‌اکنون از مجموع ۴۰ شهر این استان به غیر از جزیره خارگ ۳۹ شهر به صورت ۱۰۰ درصد گازرسانی شده و ضریب خانوار شهری آن به ۹۹ درصد و در بخش روستایی نیز با گازرسانی به ۴۸۹ روستا ضریب نفوذ گاز در بخش خانوار روستایی به ۹۹ درصد رسیده است.

به گفته رحمانی در زمان حاضر استان بوشهر با توجه به توانمندی که دارد به عنوان معین استان هرمزگان انتخاب شده است بر این اساس این شرکت موظف شده شهرها و روستاهای غرب استان هرمزگان (بندر لنگه به سمت عسلویه) را گازرسانی کند.

گازرسانی به ۷ روستای باقی مانده استان بوشهر امسال انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال گازرسانی به هفت روستای باقی مانده در این استان و ۳۰ صنعت در دستور کار این شرکت قرار دارد با این وجود این شرکت آمادگی گازرسانی را به هر تعداد صنعتی که درخواست گاز داشته باشند دارد.

وی یادآور شد: همچنین در راستای پدافند غیر عامل و پشتیبانی در امر گازرسانی به شهرها و روستاها شبکه گازرسانی چند شهر از جمله شهرهای بندر ریگ به برازجان، کنگان به دیر، آباد به  اهرم، عسلویه به نخل تقی و ریز به انارستان انجام شده است.

به گفته رحمانی امسال نیز همچنین پروژه خط پشتیبانی بوشهر با اجرای یک خط ۱۲ اینچ از سمت اهرم اجرا می‌شود که با توجه به خریداری لوله ها پیش بینی می شود تا سال آینده اجرای این خط به پایان برسد افزون بر این، خط گازرسانی دیگری به عنوان خط پشتیبان برای ارتباط و پشتیبانی شبکه گاز بوشهر - برازجان  اجرا می شود.

وی یادآور شد: این پروژه ها با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان پروژه های ملی برای استان بوشهر تعریف شده که ۵۰ درصد آن امسال و ۵۰ درصد مابقی سال آینده اجرا می‌شود.

گازرسانی باعث رونق تولید و پایداری اشتغال 

رحمانی با اشاره به اینکه به ۱۰۰ درصد صنایع متقاضی گاز در استان بوشهر گازرسانی شده است یادآور شد: در زمان حاضر ۵۸۳ صنعت مستقر در این استان گاز دارند که از این شمار ۲۴۷صنعت براساس مصوبه بند قاف رفع موانع تولید به صورت رایگان گازرسانی شده‌اند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال‌ها که بیشتر بر حوزه اقتصاد متمرکز است ادامه داد: گازرسانی به صنایع در رونق تولید، اشتغال پایدار و ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان نقش بسیار بالایی داشته است.

بوشهر استان سبز در زمینه گازرسانی

به گفته رحمانی یکی از مهمترین رهاورد گازرسانی به صنایع در بخش زیست محیطی است که استان بوشهر با توجه به شمار صنایع برخوردار از نعمت گاز و همچنین در بخش خانگی؛ به عنوان یکی از استان‌ها سبز کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد صنایع در مدار تولید مستقر در استان بوشهر گازدار هستند اظهار کرد: امروز این استان در ارزیابی شرکت ملی گاز مقام نخست گازرسانی به صنایع را در کشور دارد.

رحمانی یادآور شد: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده امکان گاز رسانی به صنایع متقاضی در دست ساخت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ۲۶۰ هزار مشترک گاز روستایی و شهری در استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر هفت هزار و۶۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در شهرها و روستاهای استان بوشهر وجود دارد که از این میزان سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربوط به شبکه روستایی و مابقی در شهرهای استان است.

گازرسانی به استان بوشهر توجیه اقتصادی دارد

 مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان این استان به فروش می رسد که بیش از ۹۹ درصد این فروش مربوط به بخش صنعتی بوده و این بیانگر اقتصادی بودن گاز در استان بوشهر است.

رحمانی ادامه داد:  از این میزان فروش ۷۳ درصد مربوط به پتروشیمی‌ها، ۲۳ درصد نیروگاه، سه درصد صنایع و یک درصد هم سایر مصارف شامل خانگی، تجاری وعمومی است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر همه پتروشیمی‌های مستقر در پارس جنوبی و شهرستان دیر از گاز برخوردار هستند و با توجه به قراردادها و اینکه ۷۰ درصد پتروشیمی ها از گاز به عنوان خوراک برای تولید صنایع پائین دستی استفاده می کنند قابلیت فروش گاز تا ۲۵ میلیارد مترمکعب در سال نیز وجود دارد.

رحمانی با بیان اینکه استان بوشهر از نظر حجم فروش گاز رتبه پنجم و در بخش مصرف صنایع نیز رتبه دوم کشور را دارا است بیان کرد: ۹۹.۶درصد فروش این شرکت در بخش ریالی از محل فروش به پتروشیمی ها و کمتر از چهار دهم درصد مربوط به سایر مصارف است به تعبیری این استان در بخش درآمدی سرآمد همه شرکت‌های گاز به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وصول بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش گاز به پتروشیمی ها در استان بوشهر گفت: یکی از بالاترین مبالغ واریزی به خزانه داری در بین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت مربوط به شرکت گاز استان بوشهر است.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر ادامه داد: ۹۹.۶ درصد فروش این شرکت در بخش ریالی از محل فروش به پتروشیمی ها و کمتر از چهار دهم درصد مربوط به سایر مصارف است.

وی اضافه کرد: با توجه به قراردادهای موجود و پتروشیمی های در دست اجرا در استان بوشهر میزان فروش در سال‌های آتی به مراتب بیشتر می‌شود.

اجرای ۱۶ پروژه پژوهشی در شرکت گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با اشاره به تمرکز و توجه شعار سال به بخش پژوهش و دانش بنیان‌ها گفت: این شرکت خود را  جدا از دانش و دانشگاه‌ها نمی بیند و براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال جاری با دانشگاه‌های، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری این استان تفاهم نامه مختلفی منعقد کرده که اجرای ۱۶ پروژه پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف از جمله آنها است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۶ اختراع ثبت شده در حوزه شرکت گاز استان بوشهر وجود دارد که سال گذشته یک اختراع در بحث لوله یاب اکوستیک با همکاری شرکت گاز و دانشگاه خلیج فارس ثبت اختراع و در مرحله گرفتن استاندارد برای مرحله تجاری سازی است و ۲ مورد دیگر هم به مرحله تجاری سازی رسیده اند.

رحمانی پیگیری پروژه‌های پژوهشی و تجاری سازی اختراع های موجود را از جمله برنامه های شرکت گاز عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر