جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۰۸۸
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

فکرشهر: رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه عناصر تروریستی پ ک ک/ پ ی د در شمال سوریه از طرف آمریکا تامین تسلیحاتی می‌شوند، گفت: آمریکا باید از شرق فرات خارج شود.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در بازگشت از ایران در هواپیما طی سخنانی با اشاره به دیدارش با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود گفت: دیداری مفید با برادرم رئیسی داشتم. توسعه روابط در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادیم و گامهایی که باید در این راستا برداشته شود. روابط اقتصادی ما از این پس افزایش خواهد یافت. اراده برای توسعه روابط را مشاهده کردیم.

وی افزود: بعد از آن در چارچوب نشست آستانه به همراه پوتین و رئیسی گردهم آمدیم و توافق کردیم که اختلافاتمان را بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: همچنین با پوتین دیداری دو جانبه و مفید داشتیم.

اردوغان درباره موضع سه کشور درباره سوریه با بیان اینکه ما هر کدام موضعی متفاوت درباره سوریه داشته و آن را اعلام کردیم، اظهار داشت: علیرغم این اختلافات در برخی موارد درباره مبارزه با تروریسم هماهنگی وجود دارد. در مقابله با پ ک ک و ی پ گ چه بخواهیم و چه نخواهیم متحد می شویم.

وی درباره عملیات ترکیه در سوریه نیز گفت: تا زمانیکه نگرانی های امنیتی ما برطرف نشود عملیات جدید در دستور کار ما خواهد بود. ما در شرق فرات، ادلب، عفرین و همه این منطقه با حساسیت تحولات را دنبال می کنیم. از ابتدا هم گفته ایم که تا عمق 30 کیلومتری با این گروههای تروریستی مقابله می کنیم و از ایران و روسیه می خواهیم که کنار ما باشند. تصور می کنم که در موضوعات پ ک ک/ ی پ گ/ پ ی د متفاوت فکر نمی کنیم.

اردوغان همچنین با اشاره به نقش آمریکا در تسلیح این عناصر گفت: آمریکا باید شرق فرات را ترک کند. آنچه از روند آستانه خارج شد این بود. ترکیه نیز چنین توقعی دارد زیرا این کشور در حال تغذیه تروریستهاست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته با مقام معظم رهبری دیدار کرد و ایشان در آن دیدار گفتند که آمریکایی‌ها از منطقه شرق فرات در سوریه باید بیرون رانده شوند.

اردوغان درباره وضعیت آوارگان افغانستانی و موج مهاجرت ‌آنها به ترکیه نیز اظهار داشت: پناهجویانی که از افغانستان می آیند برای ایران نیز مشکلات جدی به وجود آورده اند. آقای رئیسی این موضوع را به شکل روشنی نشان توضیح داد. حل این مسئله آسان نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر