جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۳۵۰
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

فکرشهر: وزیر امور خارجه عراق گفت که ترکیه بیش از بیست و دو هزار بار حاکمیت این کشور را نقض کرده است

به گزارش فکرشهر از فارس، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز شنبه در واکنش به حملات اخیر ترکیه به خاک این کشور گفت که از سال ۲۰۸ تا کنون، ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از حسین گزارش داد، عراق پس از این حملات، ۲۹۶ بار یادداشت اعتراضی در واکنش به مداخلات ترکیه صادر کرد و اخیرا نیز ضمیمه شکایتی شده است که به شورای امنیت ارائه گردید.

وی با بیان اینکه، حمله اخیر ترکیه، نقض فاحش و آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است، خاطر نشان کرد، دولت عراق تمایل دارد که به دور از تنش و از طریق گفت‌وگو این مشکل را حل کند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم، امروز خبر داد که این کشور، کاردار خود در آنکارا را فراخوانده است. الحصاف گفت: «وزارتخانه تصمیم گرفت کاردار عراق در آنکارا را به بغداد فرا بخواند.» وی اضافه کرد: «وزارت [خارجه] بار دیگر جهت اطلاع افکار عمومی می‌گوید که هیچ توافق امنیتی یا نظامی‌ای با ترکیه در کار نیست.»

وی ساعاتی پیش، اعلام کرد که بغداد از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان است.

 منابع عراقی، بعدازظهر چهارشنبه، خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

با این حال، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه، بیان کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.» وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اظهارات مقامات عراقی را رد کرد و این حمله را به عناصر گروه «پ‌.‌ک‌.ک» نسبت داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر