جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۵۷۷
سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵

فکرشهر: معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر سطح نارنجی و احتمال بارش بارندگی های شدید و وقوع سیلاب مرخصی تمام مدیران عضو ستاد مدیریت بحران از فردا پنجم تا پایان این سامانه نُهم مرداد لغو و در حالت آماده باش قرار دارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، محمد هادی رستمیان روز سه شنبه در حاشیه نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استانداری بوشهر افزود: براین اساس تمام دستگاه‌های اجرایی، امداد رسان، اورژانس، گروه‌های جهادی و جمعیت هلال احمر استان بوشهر در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: با توجه به سیلاب‌های اخیر در استان‌های هجوار و جان باختن تعدادی از هموطنانمان انتظار می رود مردم هشدارها و توصیه های مطرح شده از سوی رسانه ها را  مورد توجه قرار دهند. 

رستمیان یادآور شد: براساس اطلاعات و هشدارهای اداره کل هواشناسی استان بوشهر هرچند برای این استان از فردا چهارشنبه تا یکشنبه آینده بارندگی پیش بینی شده است اما با توجه به بارش‌ها در بالادست احتمال ورود این سیلابها به استان بوشهر وجود دارد و اگر پیش بینی درستی انجام نشود با خطر سیلاب و خسارت جدی در استان روبرو می‌شویم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر استقرار امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با بحران احتمالی جاری شدن سیل در نقاط پر خطر از جمله شهرستان‌های جنوبی را مورد تأکید قرار داد و گفت: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در زمان بحران با آمادگی کامل کمک‌رسانی کنند.

رستمیان آمادگی اورژانس هوایی، دریایی و زمینی در زمان اعلام شده را مورد تأکید قرار داد و افزود: ستاد مدیریت بحران استان بوشهر باید با تجهیزات و امکانات و آمادگی کامل در تمام مناطق استان در مواقع اضطرار وارد عمل شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های ۱۰ گانه استان تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه هدف در اولویت قرار بگیرد.

رستمیان گفت: بازدید میدانی دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران از مناطق حادثه‌خیز، پاکسازی حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها از رسوبات، گل و لای از پُل‌ها از جمله پُل کُلُل، رودخانه موند و آب راه‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته شود.

معاون استاندار بوشهر با تأکید بر رسیدگی به مناطق در مسیر سیلاب و جاری شدن سیل گفت: امید می‌رود سیل احتمالی به خوبی مدیریت شود و از مردم تقاضا می‌شود احتیاط و از قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و کوهستان‌ها جدا خودداری کنند.

۸۶۲ سازه آبخیزداری استان بوشهر آماده آبگیری هستند

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: ۸۶۲ سازه آبخیزداری در این استان وجود دارد که ظرفیت کنترل و استحصال حدود ۳۵ میلیون مترمکعب رواناب را دارند.

غلامرضا منتظری افزود: با توجه به اینکه سازه های آبخیزداری استان بوشهردر زمان دبی آبراه‌ها اقدام به آبگیری می کنند می توانند در کنترل سیل موثر باشند.

وی اظهار کرد: از جمله مناطقی که این سازه‌ها می‌توانند خیلی تاثیر گذار باشند حوضه‌های آبخیز شهری است که از جمله آنها ۳۲ سازه آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز برازجان، ۱۷ سازه شهری در حوضه آبخیز کنگان و در حوضه آبخیز شهری خورموج نیز به تازگی شروع شده است.

منتظری یادآور شد: همچین در خصوص حوضه های آبخیزداری شهرهای کاکی و وحدتیه نیز اقداماتی صورت گرفته که این اقدامات می تواند نقش موثری در کنترل سیلاب داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا اطلاع رسانی لازم در خصوص احتمال وقوع سیلاب به جامعه هدف شامل مرتعداران انجام و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

منتظری گفت: بیشتر پروژه های آبخیزداری در مسیر آبراهها قرار دارند همچنین بیشتر پروژه های آبخیزداری سال گذشته به پایان رسیده و برای بخش کمی که باقی مانده نیز به پیمانکاران اطلاع رسانی لازم انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: حوضه آبریز جم -  ریز و باغان که بیشتر بارشها در این سامانه برای این ناحیه پیش بینی شده است در مجموع در سال‌های اخیر ۳۵۰ سازه احداث شده و با توجه به فعال بودن این سازه ها خطر وقوع سیل در این مناطق به کمترین میزان می رسد.

پیش بینی ذخیره سازی ۱۰ میلیون مترمکعب از سیلاب احتمالی

مدیرکل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: با توجه به اجرای پروژه های مختلف انتظار می رود حجم قابل توجهی از سیلاب پیش بینی شده در سامانه بارشی موسوم به مونسون در این استان به بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب برسد و به این صورت از این آب ذخیره شده برای جبران کمبود منابع آب استفاده شود.

علی محمدی افزود: براین اساس برای سد اخند عسلویه انتظار ذخیره ۱.۵ میلیون مترمکعب، سد خائیز تنگستان ۶ میلیون مترمکعب، سدهای قیزقلعه و سنا در شهرستان دشتی روی هم ۲.۵ میلیون مترمکعب سیلاب ذخیره شود.

وی ادامه داد: همچنین یک سری سازه های دیگری از جمله سدهای دالکی و دشت پلنگ در استان بوشهر در دست احداث هستند که نقش مهمی در کاهش مخاطرات، هدایت و کنترل پیک سیلاب برعهده دارند.

محمدی اظهار کرد: همچنین سد رئیسعلی دلواری روی رودخانه شاپور در مرحله بهره برداری قرار دارد و به طور تقریبی ظرفیت آبگیری خوبی معادل ۴۰۰ میلیون مترمکعب را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در خصوص حوضه آبریز موند گفت: ممکن است در این حوضه آبریز با مشکل بیشتری روبرو باشیم که با توجه به تاسیسات سازه ای و سدهایی که در بالادست استان فارس ایجاد شده ظرفیت ذخیره سازی بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در حوزه موند وجود دارد.

وی ادامه داد: تنها سیلاب‌های میان حوزه پائین دست آن این حوضه های آبریز وجود دارد که با توجه به احداث سدها نباید نگرانی در این خصوص وجود داشته باشد چرا که حجم بالایی از آب را می توانند ذخیره کنند.

محمدی یادآور شد: افزون براین اکیپ‌هایی برای پایش و کنترل سیلابی که در این رودخانه جریان پیدا می کند مستقر است که به صورت ساعتی اعلام می شود این حوضه ها در چه وضعیت قرار دارند که اگر تمهیداتی لازم باشد در پائین دست به خصوص روستاهای انتهای حوزه اقدمات عملیاتی انجام شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر