شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۷۱۲
پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۲۱ هزار هکتار از نخیلات این استان در دام آفت‌های چوبخوار نخیلات شامل سوسک کرگدنی و شاخک بلند خرما قرار دارند.

به گزارش فکرشهر، کبری توکلی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: استان بوشهر با حدود ۳۴ هزار هکتار نخیلات و تولید بالغ بر ۱۷۴هزار تن خرما از جایگاهی مهم درتولید این محصول در کشور برخوردار است که با طغیان آفت‌های چوبخوار در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به نخلستان ها وارد شده است.

وی بیان کرد: در صورت ادامه روند فعالیت این آفت و انجام ندادن اقدام‌های کنترلی مناسب تولید خرما در استان بوشهر در سال‌های آتی دچار مشکلات متعددی می شود و میزان تولید کاهش چشمگیری پیدا می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این سازمان در این سال‌ها اقدامات متعدد و پیگیری‌های همه جانبه ای انجام داده است ولی کنترل آفت، نیاز اساسی و مبرم به پشتیبانی و حمایت مالی و اعتباری ویژه از جانب همه ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول دارد و همکاری بسیار جدی نخلداران را می طلبد.

وی اظهار کرد: آفت چوبخوار خرما شامل دو نوع سوسک معروف به "کرگدنی" (شاخ دار) و "شاخک بلند" است که در تنه درخت پنهان می شود و در طول فعال بوده و از تنه درخت و قسمت‌هایی از برگ‌های انتهایی و دم خوشه تغذیه می‌کند و باعث می شود تا  درخت از درون پوک شود و خوشه‌ها و شاخه ها از بین بروند و پس از مدتی نخل‌های راست قامت را به زانو درمی‌آورد.     

توکلی ادامه داد: به دلیل مخفی و پنهان بودن فعالیت آفت، تشخیص حضور و فعالیت آن در مراحل اولیه برای باغدار بسیار مشکل است و خسارت زمانی مشخص می‌شود که جمعیت بالا رفته و کار کنترل سخت شده‌است.

وی در باره عوامل تشدید کننده آفت چوبخوار خرما در استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های مداوم باعث محدود شدن آبیاری نخیلات به ۲ بار در سال شده افزون براین کاهش کیفیت آب نیز از جمله عوامل تشدید کننده فعالیت آفت‌های چوبخوار در نخیلات استان بوشهر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر