جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۸۷۷۵
جمعه ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: فعالیت سامانه بارشی "مونسون" در سیستان و بلوچستان تداوم دارد و این در حالی است که تاکنون رکوردهای بارندگی در شهرهای مختلف استان شکسته شده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، فعالیت سامانه بارشی "مونسون" در جنوب سیستان و بلوچستان تداوم دارد و این در حالی است که تاکنون رکوردهای بارندگی در شهرهای مختلف استان شکسته شده است.

تاکنون رکورد 40 ساله بیشترین بارش روزانه مردادماه در چابهار شکسته شده؛ در این شهرستان بارش روزانه به 31.6 میلیمتر رسید و رکورد بیشینه بارش روزانه این ماه شکسته شد و رکورد جدید حدود 2.5 برابر رکورد قبلی بوده که در سال 1373 به ثبت رسیده است.

روز گذشته از دو ایستگاه «سنیب» شهرستان خاش و «نصرت آباد» شهرستان زاهدان به ترتیب 108 و 43 میلیمتر بارندگی گزارش شد که این میزان بارش از این دو ایستگاه از بدو تاسیس تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در شهرستان زهک واقع در منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان نیز 33 میلیمتر باران بارید که معادل پنج برابر تمام بارش‌های فصل تابستان این شهر در 27 سال اخیر است.

تا عصر شنبه تمرکز‌ بارش‌ها در شهرستان‌های خاش، مهرستان، نیکشهر، قصرقند، سرباز، راسک و ایرانشهر خواهد بود و بارش‌ها به شکل نقطه‌ای و پراکنده است. با توجه به این شرایط جوی به شهروندان توصیه شده از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌های فصلی خودداری کرده و نکات ایمنی را رعایت کنند.

ذخیره‌سازی 120 میلیون مترمکعب آب پشت سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در پی بارندگی‌های سامانه «مونسون» بیش‌از 120 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای «پیشین» و «زیردان» منطقه بلوچستان ذخیره‌سازی شده، اظهار داشت: مدیریت سیلاب از طریق سدهای این استان به خوبی انجام شد و در حال حاضر این سدها بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

محمدامین بارانی با اشاره به بی‌اساس بودن شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص آسیب دیدن سدهای استان، تصریح کرد: در حال حاضر تقریباً 20 درصد حجم سدهای مخزنی جنوب استان خالی و آماده مهار سیلاب‌های احتمالی است.

خسارت 21 میلیاردی بارش‌ها به بخش کشاورزی مهرستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهرستان با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر بیش از 21 میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرده، اظهار داشت: بیشترین خسارات وارد شده به ٢٢ رشته قنات در بخش‌های «آشار، مرکزی و بیرک» بوده است.

عبدالله سپاهی افزود: سایر خسارات وارد شده به چاه‌های کشاورزی، بندهای حفاظتی اراضی، اراضی زراعی و باغی، محصولات کشاورزی شامل انار، انگور، ذرت، سورگوم، سبزی، صیفی و جایگاه‌های دامداری سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق ستاد بحران استان و مساعدت بخش خصوصی تعداد پنج مورد بند حفاظتی اراضی خسارت دیده در روستاهای «گوری، کهن ملا، کهن رسول‌بخش، پیرچاه و ناصر آباد» ترمیم شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر