جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۸۰۸
جمعه ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

فکرشهر: مصرف جهان از منابع طبیعی به طرز جنون آمیزی در حال افزایش است که کشورها هرچند هم ادعای برنامه ریزی برای آن داشته باشند، باز هم نمی توانند آن را کنترل کنند به طوری که تا روز پنج شنبه بشریت تمام منابع تولیدی سال جاری را مصرف کرده است تا جایی که سازمان های محیط زیست این روز را «روز عبور از حد مجاز مصرف» نامگذاری کرده اند.

به گزارش فکرشهر از شفقنا از العرب، بشر به حدی از مصرفی رسیده است که کره زمین در یک سال می تواند تولید کنند در حالی که مصرف در زمان باقی مانده سال به ضرر این منابع و فراتر از ظرفیت آن خواهد بود.

به عبارت دیگر، براساس شاخصی که محققان در اوایل دهه 1990 میلادی ایجاد کردند و وخامت فزاینده اوضاع را نشان می دهد، برای برآورده کردن نیازهای جمعیت جهان به شیوه ای پایدار، به 1.75 سیاره زمین نیاز است.

دو سازمان غیردولتی صندوق جهانی طبیعت و شبکه ردپای جهانی(Global Footprint Network ) اعلام کردند: بیست و هشتم جولای تاریخی است که بشریت در آن همه آنچه اکوسیستم ها می توانستند در یک سال تجدید کنند، مصرف کرده است.

«لتیسیا ملیس» از شبکه ردپای جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در 156 روز باقی مانده تا پایان سال جاری میلادی ، مصرف ما از منابع تجدیدپذیر، سرمایه های طبیعی سیاره را از بین خواهد برد.

وی تصریح کرد که این موضوع حتی شامل نیازهای سایر گونه هایی که روی کره زمین زندگی می کنند، نمی شود و بر لزوم به جا گذاشتن فضاهایی برای دنیای وحشی نیز تاکید کرد.

عبور از حد مجاز مصرف منابع زمین زمانی صورت می گیرد که فشارهای انسانی از توانایی اکوسیستم های طبیعی برای بازسازی فراتر رود.

دو سازمان مذکور این عبور از حد مجاز را ناشی از رژیم غذایی بشریت می دانند که از شاخص های طبیعی فراتر رفته است.

براساس اعلام دو سازمان، تامین عذای بشریت مستلزم استفاده از بیش از نیمی از ظرفیت بیولوژیکی کره زمین است که معادل 55 درصد است.

مطالعات نشان می دهد که بشر در تولید و مصرف به طور یکسان زیاده روی می کند به طوری که آنچه را که نیاز نداریم تولید می کنیم و آنچه را که واقعا به آن نیاز نداریم مصرف می کنیم و شیوه های زندگی به ضرر سیاره زمین است که قادر نیست به سرعت کافی تجدید شود.

گزارش های سازمان ملل متحد حاکی از آن است که تقریبا 14 درصد از مواد غذایی تولیدی بین برداشت و خرده فروشی از بین می رود. علاوه بر این، 17 درصد از کل تولید جهانی مواد غذایی به هدر می رود که 11 درصد در سبد معیشتی خانوارها، 5 درصد در خدمات غذایی و 2 درصد در خرده فروشی صورت می گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر