جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۸۲۳
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

فکرشهر: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی بابیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، از مداحان خواست ضمن بیان رشادت‌های سالار شهیدان، از اشعار موهن و سبک‌های نامناسب در مجالس عزاداری پرهیز نمایند.

به گزارش فکرشهر، در این پیام آمده است: ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است، ماهی که باید مسلمانان با الهام از عاشورای حسینی و در ظل عنایات آن حضرت، راه نجات از یوغ ستمگران را پیدا کنند و با شعار «هیهات منا الذله»، راه و رسم تقوا، آزادگی، جوانمردی، شجاعت و عدالت را بیاموزند.

وی در ادامه بابیان توصیه‌هایی به عزاداران و هییت های مذهبی بیان کرد: نخست؛ ضروری است ضمن رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشکوه‌تر از هرسال و با شور و شعور حسینی برگزار شود و هر یک از عاشقان آن حضرت به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورایی خدمت نماید.

این مرجع تقلید در دومین توصیه خود افزود: سزاوار است خطبای محترم تنها به توصیف واقعه تاریخی عاشورا بسنده نکنند بلکه بابیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین(ع) به‌خصوص جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوم؛ به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه می‌کنم ضمن بیان حماسه‌ها و رشادت‌های سالار شهیدان و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان (عج)، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوآمیز و یا سبک‌های نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.

وی در توصیه چهارم خود، تصریح کرد: عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شایسته است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد، جدا خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بیت(ع) ندهند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: متولیان هیات های مذهبی ضمن پرهیز از اسراف با برگزاری ساده مجالس و مراسم پر خیروبرکت عزای حسینی، خلوص نیت را بر هر چیز ترجیح دهند، اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضلات الهی و عنایات خاصه آن حضرت گردند.

وی در ششمین توصیه خود به عزاداران ایام ماه محرم، تاکید کرد: بی‌شک یکی از آموزه‌های مهم قیام امام حسین(ع) احیای دو فریضه فراموش‌شده امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی است که حضرت در راه رسیدن به آن، خون پاک خویش ویارانش را نثار کرد. اگر این ارزش‌ها با رعایت ادب اسلامی و بدون هرگونه توهین در سطح جامعه به‌صورت فرهنگ عمومی درآید، بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی همچون بدحجابی و امثال آن چاره‌جویی خواهد شد، و البته یکی از وظایف مجالس عزاداری خنثی‌سازی نقشه‌های شوم و سم‌پاشی‌های دشمنان در ایجاد همین معضلات اخلاقی است.

آیت‌الله مکارم در هفتمین توصیه خود به عزاداران، اضافه کرد: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته به‌شدت مردم را رنج می‌دهد و همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد. توصیه می‌کنم که همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزایند.

وی در پایان بیان کرد: از همه عزاداران و ارادتمندان سید و سالار شهیدان می‌خواهم که برای سلامتی و تعجیل در فرج بقیة‌الله(عج) و همچنین حل گرفتاری‌ها و مشکلات جوامع اسلامی دست به دعا بردارند و همگان از خداوند بخواهیم که به برکت عزاداری و اشک بر مصائب سیدالشهدا و شهدای کربلا، خیروبرکت و توفیقات خاصه خویش را برای امت اسلامی و به‌ویژه مردم شریف و مومن ایران عنایت فرماید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر