شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۸۸۹
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

فکرشهر: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به اعتراضات چند روز اخیر طرفداران مقتدی صدر خواهان جلوگیری از افتادن در آتش فتنه شد.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیامی ویدئویی که از تلویزیون این کشور پخش شد، خواهان گفتگوی تمامی ائتلاف‌های سیاسی و گفتگوی و تفاهم آنها برای عراق و مردم عراق شد.

او خطاب به گروه‌ها و جریان‌های عراقی تاکید کرد: باید از گفتمان خیانتکارتوصیف کردن طرف مقابل و نفی و حذف امتناع کرد و روحیه ملی را بر تمامی گفتمان غالب کرد.

معضل ما، سیاسی است و راهکار آن نیز قطعا سیاسی است. باید همه ما به مسئولیت خود عمل کنیم و از خواسته‌های خود کوتاه بیاییم.

به گفته الکاظمی، هزار روز گفتگو آرام بهتر از یک لحظه ریختن یک قطره خون از یک عراقی است.

او در بخش دیگری از این پیام خود تاکید کرد: ملت عراق ملتی طالب زندگی است و هرگز به دنبال گرفتار شدن در فتنه، خونریزی، جنگ داخلی، انتقام و درگیری نیست، ملت عراق تمایلی به کینه توزی و خصومت ندارد این ملت به آینده‌ای می‌نگرد که در سطح فداکاری‌ها و رنج‌های باشد که آن را از سر گذارنده است.

پس باید تمامی فراکسیون و ائتلاف‌های سیاسی بنشینند، گفتگو کنند و برای عراق و ملت عراق به تفاهم بپردازند، باید از سخن خیانتکار توصیف کردن و کنار زدن طرف‌های دیگر دوری جست.

او در پایان هم خاطر نشان کرد، در عراق تعداد کافی از عقلا و جوانمردان (برای حل این بحران) وجود دارند، اما نسبت به ادامه تنش سیاسی هشدار و مجددا هشدار می‌دهیم، تا اجازه ندهیم مین‌‌هایی که طی دو سال گذشته تلاش زیادی برای خنثی سازی آن داشتیم، منفجر شوند.

از سوی دیگر هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح از جریان صدر و نیروهای چارچوب هماهنگی خواست تا رویکرد آرامش گرایانه و خویشتن دارانه‌ای را در پیش بگیرند.

العامری در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های عراقی قرار گرفته اعلام کرد: از تمامی برادران عزیز و شرکایم در وطن می‌خواهم تا رویکرد آرامش و خویشتنداری و شکیبایی را در پیش بگیرند.

او از تمامی طرف‌ها خواست تا رویکرد گفتگو و تفاهم سازنده را برای عبور از اختلافات هر چه باشند در ستور کار خود قرار دهند، زیرا همگی این اختلافات در آرامش و به دور از واکنش‌های انفعالی قابلیت حل شدن دارند.

وی در این رابطه افزود: هر آنچه که تا کنون رخ داده در چارچوب اقدامات دموکراسی است اما مردم صبور عراق نگاهی از روی ترس و نگرانی به آنچه که ممکن است اوضاع فعلی را به سوی فتنه سوق دهد، دارند، اقداماتی کنترل نشده‌ای که می‌تواند خدای ناکرده منجر به خونریزی شده و آرزوی دشمنان عراق که به کمین نشسته‌اندرا برآورده سازد.

ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه هم امروز شنبه در تویتر خود نوشت: ما در برهه خطرناکی قرار داریم که از کلیه احتمال‌های بدبینانه هم فراتر رفته و دیگر جایی برای افزایش تنش در آن دیده نمی‌شود، باید همگی حکمت و تعادل را پیشه خود کرده و مانع از وقوع فتنه شویم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر